Trei termeni care vă cresc exponenţial şansele de angajare. Ce cuvinte vrea să audă mereu angajatorul la interviu

Trei termeni care vă cresc exponenţial şansele de angajare. Ce cuvinte vrea să audă mereu angajatorul la interviu

Interviurile de angajare ne pot da bătăi de cap    Foto: Shutterstock

Psihologii au o serie de sfaturi despre ce să facem şi ce să nu facem în faţa angajatorului, pentru ca şansele noastre de angajare să fie reale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Psihologii au câteva sfaturi despre cum să ne prezentăm şi cum să nu ne prezentăm la un interviu pentru angajare, pentru ca şansele noaste de angajare să crească. Înainte de a ajunge în faţa angajatorului trebuie să fim pregătiţi pentru postul pentru care aplicăm şi e recomandat să ştim câte ceva despre companie.

Aşadar, nu aplicăm pentru un post pentru care suntem insuficient pregătiţi. Chiar dacă la interviu putem fi atât de abili încât să păcălim, odată ce am primit postul, lipsa de experienţă sau de pregătire se va vedea şi eşecul este sigur. În ce priveşte negocierea salariului, nici aici nu trebuie să exagerăm.

”Nu trebuie să exagerăm atunci când ne prezentăm, dar nici să ne subapreciem. Trebuie să ne cunoaştem foarte clar valoarea şi să ştim cum e plătită poziţia sau funcţia pentru care aplicăm, care sunt salariile în piaţă, ca să nu cerem un salariu foarte mare pentru că atunci transmitem msajul că suntem egocentrişti, narcisişti, demonstrativi”, explică Dana Crişan, psiholog clinician. Dacă, în schimb, cerem un salariu mult mai mic faţă de cele din piaţă, continuă ea, dovedim că ne subapreciem, ceea ce transmite lipsă de încredere.

Limbajul non-verbal: ţinuta, mimica, gestica

Primul contact cu angajatorul este vizual, aşa că imaginea e foarte importantă. Prin urmare, nu mergem îmbrăcaţi casual, nu purtăm haine strălucitoare, culori stridente, accesorii care zornăie etc., nici rochiţe sau fustiţe scurte, decolteuri. De preferat sunt ţinutele office, culori neutre, lungimea fustei trebuie să fie decentă, accesoriile cât mai puţin ostentative. De asmenea, mimica, gesturile sunt importante.

”Trebuie să fim atenţi la ţinută, gestică, mimică. Ţinuta cât mai clasică, preferabil office. Postura, mimica, gestica, trebuie să fie cât mai simple, la obiect şi la întrebări răspundem cât mai scurt concis, elaborat, cu cuvinte clare, fără ezitări, fără gesturi largi. Atenţie la miroexpresiile faciale: nu ne uităm în jos, în sus, nu dăm ochii peste cap, pentru că denotă nesiguranţă şi minciună. Microexpresiile feţei trebuie să fie în concordanţă cu ce spunem”, mai explică psihologul.

Tot privind limbajul non-verbal, recomandările sunt să nu ne jucăm cu creionul, cu părul etc. ”Bărbaţii să fie atenţi la ticuri, la gesturi, iar femeile să nu se joace cu părul, nu se apleacă în faţă, nu aranjează fuste, decolteuri etc. Toate denotă nesiguranţă, anxietate şi duc spre eşec”, mai arată ea.

Răspunsurile preferate ale angajatorilor

În faţa angajatorului, o întrebare aparent inofensivă poate aduce informaţi foarte importante despre noi angajatorului, astfel că trebuie să fim foarte atenţi la ce spunem. În funcţie de postul pentru care aplicăm, întrebările motivaţionale trebuie să aibă un răspuns diferit.

”De exemplu, la întrebarea: cum te vezi peste cinci ani, dacă aplici pentru un post de execuţie, răspunsul ideal este că vrei să creşti în firmă, să fii membru în echipă şi să execuţi sarcinile cât mai bine. Dacă, în schimb, e un post de conducere, poţi spune că te vezi cât mai sus în scara ierarhică, în companie. Vrei să te perfecţionezi, să faci cursuri de leadership etc”, mai spune psihologul Dana Crişan.

Întrebările referitoare la fostul loc de muncă ne pot atrage într-o capcană, dacă nu suntem atenţi. ”La întrebarea: de ce ai plecat la fostul loc de muncă, răspunsurile recomandate sunt de genul ”vreau mai mult”, dar trebuie adaptate în funcţie de cerinţele postului pentru care aplicăm”, mai spune ea, arătând că cel mai potrivit răspuns este că ne dorim mai mult.

”Nu m-am regăsit în fostul loc de muncă şi îmi doresc mai mult şi cred că în cadrul echipei de aici pot evolua şi pot aduce un plus valoare companiei. Asta îi place angajatorului să audă, că angajatul îşi va aduce aportul în companie şi că vrea să fie parte din echipă”, mai spune ea. Atenţie, însă, psihologul atrage atenţia asupra faptului că în niciun caz nu desconsiderăm fostul loc de muncă, nu ne criticăm foştii şefi, colegi etc. ”Angajatorul poate gândi atunci că şi despre el vom vorbi la fel dacă la un moment dat vom pleca din companie, aşa că nu criticăm nici condiţiile, nici colegii, nimic. Putem spune doar că acolo am evoluat, dar vrem să evoluăm mai mult, iar la compania la care aplicăm credem că ne vom încadra perfect”.

De asemenea, psihologul ne mai sfătueşte să ne arătăm disponibilitatea pentru program prelungit, pentru participarea la cursuri de perfecţionare, interesul pentru evoluţie şi autodepăşire.

”Autoperfecţionare, autodepăşire şi a aduce plus valoare companei, acestea sunt cuvinte cheie la un interviu pentru angajare”, conchide psihologul clinician Dana Crişan.

Totodată, ea recomandă punctualitate, asta însemnând să ajungem cu maxim 15 minute mai devreme, pentru a avea timp să ne acomodăm, să ne tragem sufletul, să nu intrăm gâfâind sau transpiraţi. 

 
Mai puteţi citi:
 
citeste totul despre: