Un inventator şi maşina lui zburătoare cu motor de Oltcit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Eduard Pascal a finalizat mai
mult de jumătate din maşina de zbor. Foto: Olimpia Filip
Eduard Pascal a finalizat mai mult de jumătate din maşina de zbor. Foto: Olimpia Filip

Eduard Pascal este primul român care construieşte din duraluminiu un girocopter. Maşinăria cu funcţii de avion şi de elicopter va zbura propulsată de un motor de Oltcit luat de la fier vechi.

Eduard Pascal este convins că, odată finalizat, aparatul său de zbor va fi folosit în agricultură, la stropitul recoltelor, deoarece costurile de întreţinere sunt atât de mici, încât şi le poate permite orice fermier.

„Acest aparat de zbor a fost inventat de un spaniol, în anii ’30, însă era din lemn şi metal. Practic, spaniolul a arătat că se poate combina un avion cu un elicopter. În România mai este un inventator, în Sibiu, care a construit un girocopter din lemn, cu motor de Trabant. Eu l-am făcut din duraluminiu şi un motor de la un Oltcit vechi. Se poate face din orice material, cu condiţia să aibă forţă de a se ridica şi tracţiune. Dacă există portanţă şi tracţiune, şi o cărămidă poate să zboare“, glumeşte Pascal.

Maşinăria va zbura cu 120 de km/oră

Girocopterul realizat de băcăuan este finalizat pe jumătate. Inventatorul s-a oprit înainte să termine obiectul zburător, deoarece n-a mai avut bani să cumpere cele două elice care ajută aparatul să se ridice de la sol.

„Girocopterul are nevoie de o distanţă de 50 - 100 de metri ca să poată decola. Aparatul meu va fi prevăzut cu un prerotator, adică cu un dispozitiv care învârteşte elicea mare de deasupra, astfel încât să decoleze în plan vertical, ca un elicopter“, a explicat băcăuanul. Girocopterul din Bacău se va putea ridica la înălţimea de 1.000 de metri, spune inventatorul, şi va avea o viteză maximă de 120 de kilometri pe oră. „Pot trece cu el Carpaţii!“, se amuză Pascal.

Motorul vechi de Oltcit a fost transformat de la 60 la 95 de cai-putere şi funcţionează la 5.000 de rotaţii pe minut, cu benzină fără plumb. Băcăuanul Eduard Pascal a început construcţia aparatului de zbor încă de anul trecut şi susţine că, imediat ce va face rost de bani, îl va finaliza în cel mult o lună.

„Până acum am cheltuit cam 8.000 de euro şi aş mai avea nevoie de vreo 4.000. În România, nimeni nu e interesat de inventică. După părerea mea, cea mai mare utilizare ar avea-o în agricultură. Avioanele agricole din ziua de azi sunt învechite şi costisitoare. Piesele sunt scumpe. Pentru o oră de zbor cu un AN 2 (n.r. avion folosit pentru stropitul recoltelor), cheltuielile se ridică la aproximativ 1.000 de euro, pe când la un girocopter nu depăşesc 100 de euro“, a mai adăugat Eduard Pascal.

Primele probe, vara aceasta

Băcăuanul afirmă că a văzut pentru prima oară girocoptere în urmă cu doi ani, pe o plajă în Valencia, însă erau de agrement. În luna ianuarie a acestui an a avut şansa să zboare într-un girocopter cu dublă manşă, alături de un pilot militar englez, care avea o experienţă de 4.000 de ore de zbor. Totul s-a întâmplat pe un aerodrom civil din Anglia. Este convins că, într-o zi, se va ridica de la sol cu propria sa maşinărie, pe coada căreia va picta tricolorul României. El îşi doreşte ca, vara aceasta, să facă primele probe de zbor ale girocopterului.

Pentru invenţiile sale, băcăuanul a primit până acum nu mai puţin de 15 diplome şi medalii. La toate saloanele de inventică la care participă, Pascal poartă la gât tricolorul României. Bărbatul spune că cel mai drag îi este un premiu obţinut în 2010, cu ocazia Târgului Internaţional de Invenţii şi Idei Practice „Invest-Invent” de la Iaşi, primit de la Societatea Inventatorilor din România. Diploma i-a fost dată pentru un aparat de sudură care funcţionează cu ajutorul apei.

Eduard Pascal s-a născut la data de 13 iulie 1964 în Bacău. Este absolvent al Facultăţii de Ştiinte ale Comunicării, Relaţii Publice şi Jurnalism din cadrul Universităţii „Petre Andrei“ din Iaşi. Militar de carieră, specialist în radiocomunicaţii militare de transmisiuni şi radioamator, Eduard Pascal a lucrat în televiziune şi presa scrisă locală şi centrală până în luna martie 2009. În paralel, însă, şi-a urmat hobby-ul său, invenţiile. ;

15 distincţii la expoziţii internaţionale de inventică

Eduard Pascal a reuşit să pună în funcţiune mai multe invenţii care, odată brevetate, vor revoluţiona tehnica actuală. Cea mai mare realizare a sa este „turbina hidro“, care produce 10 kw din 50 de litri de apă pe secundă. „Orice cabană sau pensiune aflată pe malul unui râu poate să aibă curent electric“, susţine băcăuanul. O altă invenţie este dispozitivul care transformă apa în energie. „Invenţia am denumit-o generator auto de hidrogen, iar ea descompune apa în hidrogen şi oxigen, ce se pot ulterior folosi ca un combustibil pe autovehicule diesel sau pe benzină. Marele avantaj este legat atât de noua energie, cât şi de poluare, deoarece la evacuare se obţin doar vapori de apă“, afirmă inventatorul băcăuan.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite