„Republica Găiceana“: un primar din Bacău a blocat drumurile şi a ascuns cheia. „Au devenit şefi peste comuna lor, fac ce vor“

„Republica Găiceana“: un primar din Bacău a blocat drumurile şi a ascuns cheia. „Au devenit şefi peste comuna lor, fac ce vor“

Una dintre barierele montate de primar

Ştefănel Abdula (PSD), primarul comunei băcăuane Găiceana, a montat bariere în puncte strategice şi taxează maşinile de mare tonaj care tranzitează localitatea

Un primar din judeţul Bacău a restricţionat accesul pe drumurile publice. În iulie 2014, Ştefănel Abdula, primarul PSD al localităţii băcăuane Găiceana, s-a dus în faţa aleşilor locali cu propunerea de taxa cu 100 de lei maşinile mai înalte de 3 metri sau cele care au mai mult de 7,5 tone pe osie, blocându-le cu bariere instalate la intrările în comună. În localitatea în care primarul Abdula se află la al patrulea mandat, 9 dintre cei 10 consilieri locali sunt înscrişi în PSD. Votarea hotărârii a fost, practic, o formalitate, apoi s-a trecut la fapte.

În toamna anului trecut a fost instalată prima barieră, la o ieşire din Găiceana care duce spre pădure. Apoi, în urmă cu o lună, au mai fost amenajate alte trei „puncte vamale“ la intrarea în satele Arini, Popeşti şi Huţu. Cel de-al patrulea sat component al comunei cu 3.000 de locuitori este Găiceana. Barierele sunt de tipul unor porţi înălţate până la 3,1 metri.

Doar trei oameni au cheile

Hotărârea Consiliului Local n-a prevăzut amenajarea unor posturi de paznic şi nu există nici măcar un panou cu instrucţiuni. Singurii care au cheie la lacăte sunt primarul, viceprimarul şi poliţistul local, iar şoferii care n-au acces la numerele lor de telefon trebuie să meargă cale de 1-2 kilometri până la primărie. „Se stă şi câte 4-5 ore la barieră, până vine careva să deschidă. Am făcut sesizare la prefectul Bacăului pentru abuz, dar au trecut 30 de zile şi nu am primit răspuns“, spune revoltat Gabriel Pipas, un locuitor care are o afacere cu exploatarea lemnului.

În comună există mai multe firme cu profil de exploatare forestieră, dar cea mai dezvoltată este Dragmar Exim SRL, despre care surse spun că ar fi controlată de primarul Abdula, aflat în branşă de aproximativ 20 de ani. „Maşinile primăriei sunt folosite în interes personal de Abdula la pădure, la fel cum este folosit şi tractorul cumpărat din bani publici pentru dezăpezit. Nu cred că maşinile lui plătesc taxa de 100 de lei. A băgat barierele ca să descurajeze concurenţa. A pus mâna pe tot în comună“, susţine Dan Florea, un alt om de afaceri local. Marcel Nechita, un consilier local din municipiul Bacău cu locuinţă în apropiere de Găiceana, se plânge şi el: „Am să-i dau în judecată. Am plătit 100 de lei, pentru a trece maşina de balast şi n-am primit nicio hârtie doveditoare“.

Primarul Abdula (foto sus) respinge acuzaţiile. „Am pus aceste bariere pentru că maşinile de mare tonaj distrugeau drumurile, infrastructura. Este decizia Consiliului Local“, a spus edilul PSD. Colegul de partid, consilierul Victor Lehăduş, întăreşte cuvântul primarului: „Drumul este sensibil, iar maşinile de mare tonaj distrugeau asfaltul“.

„Republica Găiceana“ este desfiinţată inclusiv de primarii comunelor vecine. „Au devenit şefi peste comuna, fac ce vor. De asta am luptat la Revoluţie, sunt unii care se cred dumnezei. Dacă vine un autobuz, cu oameni pentru o nuntă, nu poate trece noaptea, nu are cine să-i deschidă. Când vine cineva din altă localitate şi nu ştie nici unde-i primăria, pierde timp“, a spus Petre Tăbăcaru, primar al comunei Tătărăşti.

Şi edilul Octavian Ţăranu, din comuna băcăuană Vultureni, afirmă că primarul Abdula face ce vrea: „Am două sate, pe drumul comunal 66, la care nu mai pot ajunge maşinile mari. În cazul ăsta, nu-şi face treaba prefectura. Este incorect aplicată legea 215, drumurile sunt publice, nu poţi îngrădi accesul“.

Avocat vs prefect

Avocatul Gabriel Ioniţă, specialist în drept administrativ, spune că hotărârea luată de Consiliul Local Găiceana este în afara legii şi că trebuie contestată urgent în instanţă. „O autoritate locală nu poate îngrădi liberul acces pe drumurile publice, este contrar legislaţiei care reglementează activitatea administraţiilor locale“, a spus avocatul.

Prefectul judeţului Bacău, Dorian Pocovnicu (PSD), nu vede însă nicio problemă. „Impunerea unei taxe, prin hotărâre de consiliu local, prin respectarea întregii legislaţii în domeniu, este legală. Autoritatea publică locală poate impune reguli, care să o ajute la repararea drumurilor stricate de traficul greu“, a spus prefectul Dorian Pocovnicu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: