Proiectul îndrăzneţ al unui elev: transmiterea datelor prin intermediul luminii, fără fire

Proiectul îndrăzneţ al unui elev: 

transmiterea 
datelor prin intermediul luminii, fără fire

Ştefan Racoveanu FOTO arhiva personală

La doar 16 ani, Ştefan Racoveanu este interesat de domenii şi tehnologii complicate, precum ethical hacking, algoritmii Huffman şi structuri dinamice de date. În prezent, lucrează la un proiect care poate marca o premieră: un sistem de transmitere wireless a informaţiilor prin intermediul luminii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ştefan Racoveanu a început să exploreze lumea informaticii încă de la vârsta de 6 ani, când s-a jucat prima dată pe un computer. A fost fascinat pe loc de calculatoare şi intrigat de ce poţi face cu ajutorul lor. Acum studiază matematica şi informatica la Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan cel Mare“ din Bacău, unde este în clasa a X-a. Ştie să lucreze cu diverse limbaje de programare şi tehnologii, precum C++, Python şi Unity.

De-a lungul anilor, Ştefan a căutat să-şi îmbunătăţească permanent abilităţile în informatică participând la concursuri. Un exemplu este Reply Code Challenge Teen Edition, o competiţie unde elevii primesc o problemă, iar apoi trebuie să creeze un program informatic care să o rezolve.

Pune la cale un sistem inovator

Adolescentul este autodidact şi, în timpul liber, dezvoltă diverse aplicaţii şi sisteme. Cel mai interesant proiect la care lucrează este un sistem de transmitere wireless a informaţiilor prin intermediul luminii. Dacă reuşeşte să pună totul la punct, Ştefan ar putea marca o inovaţie în domeniu, întrucât, în prezent, sistemul wireless funcţionează transmiţând informaţiile prin intermediul undelor radio.

„Vreau să folosesc lumina la transmiterea informaţiilor, în mare parte pentru că este mai vizibilă, în sensul că poţi vedea efectiv cum se transmite informaţia. Pentru a nu fi obturată, în locul unui led pot pune un laser şi un emiţător de unde radio, astfel încât schimbările să fie minimale. Puterea semnalului va depinde mereu de puterea tehnologiei pe care o folosim. Dacă laserul este mai ieftin, va avea o putere de transmitere a luminii mai mică, la câteva sute de metri, să spunem, dar dacă laserul este puternic, lumina se poate transmite pe distanţe foarte mari“, explică Ştefan principiul de funcţionare al sistemului său.

Adolescentul spune că a început această cercetare pentru că vrea să continue să înveţe, atât prin crearea părţii de hardware, adică construirea efectivă a dispozitivului de transmitere a informaţiilor wireless prin lumină, cât şi a celei de software, ce include scrierea codului informatic şi a protocolului de comunicaţii.

Interesat de ethical hacking şi reverse engineering

Ştefan Racoveanu are şi alte interese care acoperă domenii complicate, precum ethical hacking şi reverse engineering. „Ethical hacking înseamnă testarea unei reţele de calculatoare pentru a descoperi vulnerabilităţile pe care le are la atacurile informatice ale unor persoane, care pot încerca fie să fure informaţii, fie să producă daune computerelor. Reverse engineering presupune analizarea unui sistem informatic după atacul unui virus. Concret, să înţelegi ce face acel virus şi cum comunică în sistem“, explică adolescentul.

FOTO arhiva personală

Ştefan se concentrează şi pe inteligenţa artificială, care include şi machine learning, asta însemnând capacitatea computerelor de a învăţa fără ca un operator uman să le dea indicaţii în acest sens. Un exemplu elocvent sunt cuvintele care le sunt oferite ca variante utilizatorilor atunci când scriu un mesaj pe telefonul mobil.

Premiat pentru proiecte complicate

Recent, Ştefan Racoveanu a impresionat juriul la Şcoala de Vară „Creativitate în Informatică“, unde a obţinut premiul întâi. Şi nu este vorba doar de un singur proiect la care a lucrat, ci de trei, pe teme prestabilite de organizatorii concursului. Primul a vizat codurile de bare POSTNET, folosite de poşta americană pentru a vizualiza locaţiile unde trebuie să ajungă coletele. Ştefan a creat un program care generează aceste coduri de bare, ceea ce nu este deloc uşor nici măcar pentru un informatician experimentat.

Şi mai greu a fost să conceapă ceea ce în limbaj de specialitate se numeşte arbore Huffman. „Dacă trebuie să transmiţi nişte numere undeva, acestea ar fi stocate în calculator în opt biţi, ce înseamnă opt valori de 1 sau 0. Cu ajutorul arborelui Huffman putem face ca informaţiile să fie mai mici ca dimensiune. Astfel, în loc de opt biţi poţi să foloseşti patru biţi. Foarte interesant la acest arbore este că un număr foarte folosit poate primi un cod mic, iar o informaţie care este rar folosită poate apărea cu cel mai lung cod“, detaliază tânărul câteva dintre aplicaţiile algoritmilor Huffman pe care i-a creat.

Iar asta nu e tot. Elevul a lucrat şi la mai multe structuri dinamice de date. Cu alte cuvinte, structuri clar definite de limbaj – numere şi caractere. Structurile dinamice de date sunt date structurate, ale căror componente (noduri) se alocă pe măsură ce se creează, adică în mod dinamic. Avantajele alocării dinamice faţă de alocarea aceloraşi structuri de date în mod static – în segmentul de date – sau volatil – în segmentul de stivă – este posibilitatea de a utiliza această memorie după dorinţa programatorului. Ştefan şi-a dovedit talentul şi la ultima probă din concurs, la care profesorii examinatori le-au dat concurenţilor anumite informaţii, iar pe baza lor aceştia au conceput pe loc programe informatice.

Viitorul sună bine

După absolvirea liceului, tânărul este tentat să studieze în străinătate, în Finlanda sau Norvegia, pentru că este atras de cultura acestor ţări, iar sistemele educaţionale sunt printre cele mai bune din lume. Ştefan are şi un plan de rezervă: în cazul în care nu va reuşi, va urma Facultatea de Informatică de la Iaşi. Nu exclude să activeze şi în industria jocurilor video, mai ales pe partea de software, unde excelează. Plănuieşte să lucreze într-o multinaţională pentru a căpăta experienţă ca programator IT sau ca dezvoltator de software, pentru ca ulterior să-şi deschidă propria firmă.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Fata pasionată de robotică care predă informatică elevilor de gimnaziu. Maria: „Trebuie să investim mai mult în copii şi în educaţia lor“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările