Început de an şcolar pentru copiii cu autism şi sindrom Down din Bacău

Început
de an şcolar pentru copiii cu autism şi sindrom Down din Bacău

Început de an şcolar pentru copii de la Şcoala Specială „Maria Montessori“  FOTO Mircea Merticariu

Peste 400 de copii cu afecţiuni psihice din judeţul Bacău au intrat ieri în bănci la Şcoala Specială „Maria Montessori“ şi la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă.

Preşcolarii şi elevii diagnosticaţi cu autism, sindrom Down sau alte forme de retard, înscrişi în cele două unităţi de învăţământ  din Bacău au fost aduşi de părinţi şi asistenţii maternali, în această dimineaţă, în băncile celor dăuă unităţi de învăţământ.

Pentru cei mici începe un drum lung, pentru formarea  deprinderilor care să-i facă independenţi în viaţă. „De astăzi începem orele. Noi avem propriile materiale didactice. Nu suntem afectaţi de lipsa manualelor, care există în învăţământul normal. Orarul la noi este între 8 şi 15, în care sunt incluse şi orele de terapie specifică afecţiunilor copiilor“, a spus psihologul Roxana Ţâmpu, directorul Centrului de Educaţie Incluzivă. La cele două şcoli din Bacău au fost aduşi, din acest an, şi copii cu deficienţe mentale severe. Pentru aceştia, recuperarea în anii de terapie este minimă.

Pentru a fi evitate crizele copiilor, la Centrul de Educaţie Incluzivă, care are clase pentru preşcolari, pentru elevi de clasele 1-4 dar şi de liceu, s-a renunţat la festivitatea de începere a anului şcolar în careu. „Până acum şcolarizam doar elevii cu deficienţe uşoare şi moderate. Acum avem şi cu probleme severe. Însă, orice copil are dreptul la incluziune în societate, care se realizează pe măsura capacităţii lui. La noi nu se face deschiderea anului şcolar, pentru a fi evitate unele situaţii. Elevii cu deficienţe intră frecvnet în criză“, a spus Adina Albu, director adjunct.

Şcoala are parteneriate cu ONG-uri din Anglia şi Olanda, cu care realizează proiecte finanţate pentru terapia copiilor. Pentru elevii care parcurg primii opt ani de şcoală, sunt incluşi în clasele de meserii. Ei pot căpăta deprinderi pentru construcţii, confecţii şi chiar mecanică.

La Şcoala „Maria Montessori“ s-au adunat părinţi, psihologi, cadre didactice, poliţişti şi jandarmi pentru a-i informa pe tutorii copiilor faţă de modul în care au loc activităţile în şcoala specială. „Copiii care se află sub tratament, trebuie monitorizaţi. Pe baza adverinţelor medicale,părinţii  trebuie să se prezinte la medicul şcolii“, a spus directorul Adrian Năstac. Munca cu elevii cu dizabilităţi grave este dificilă, fapt care îi face pe unii profesori şi psihologi să renunţe la învăţământul special. „Am aproape 30 de ani de învăţământ. Sunt şi unii profesori care nu rezistă. Trebuie să fii puternic, ca să poţi fi de folos“, a spus Dorel Tătaru, directorul adjunct al şcolii.

Cei mai afectaţi sunt părinţii. „Facem terapie şi consiliere şi cu părinţii. Le este greu să înţeleagă că nu putem face minuni cu ei“, a spus Mihaela, psiholog în şcoală.

Sărăcia, alcoolismul, medicaţia nepotrivită  în timpul sarcinii dar şi cauzele genetice sunt cele care determină afecţiunile copiilor. „Atâţia ani am regretat că l-am făcut pe Andrei. Medicul mi-a spus că este riscant. Mai avem rude cu probleme psihice. Sunt păcatele pe care trebuie să le tragem“, a spus Angela, mama unui băiat de clasa a 2-a.

Unii părinţi sunt optimişti şi speră ca într-o bună zi copilul lor să fie un adult normal. „În vacanţă a fost mai retras decat era înainte. De cinci ani, de când este la şcoală, s-au făcut progrese. Dar nu sunt permanente. Încă mai sper să poată avea propria meserie, să-şi câştige singur pâinea“, a spus un bărbat despre propriul fiu, elev în clasa a 6-a.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: