Încep lucrările pentru primii kilometri de autostradă din Moldova. Şoseaua de centură a Bacăului, proiect tergiversat de un deceniu

Încep lucrările pentru primii kilometri de autostradă din Moldova. Şoseaua de centură a Bacăului, proiect tergiversat de un deceniu

Centura Bacăului, realizată în regim de autostradă, va avea 30,7 kilometri, 7 poduri, 9 pasaje şi 7 sensuri giratorii

Pe 15 iulie, Ministerul Transporturilor a emis autorizaţia de construcţie pentru centura ocolitoare a Bacăului, investiţie de peste 393 de milioane de lei, din care 85% va fi asigurată prin Fondul de Coeziune al Uniunii Europene. Lucrările vor fi executate de compania turcă Eko Inşaat Ve Tic As.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministerul Transporturilor a întârziat câteva luni emiterea autorizaţiei de construcţie pentru şoseaua de centură a municipiului Bacău. În urma unui răspuns al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), nu sunt precizate, însă şi motivele care au condus la o nouă întârziere în acest proiect vital pentru circulaţia în regiune şi municipiul Bacău. „În data de 15.07.2015 Ministerul Transporturilor a emis Autorizaţia de Construire. Ordinul de începere al lucrărilor urmează să fie dat de inginer, în calitatea sa de reprezentant al CNADNR SA, în conformitate cu prevederile contractuale, în cel mai scurt timp“, se arată în răspunsul CNADNR transmis ziarului Adevărul.
Pentru compania Eko Inşaat Ve Tic As, acesta este primul contract câştigat în România.  Odată cu construirea şoselei, pentru băcăuani vor apare 500 de locuri de muncă noi. Centura va avea 30,7 kilometri, cu o lăţime între 9 şi 26 de metri. Vor fi realizate 7 poduri, 9 pasaje, un nod rutier şi 7 sensuri giratorii. Vor fi realizate poduri peste râul Bistriţa, peste canalul Letea, peste râul Precista, digul Săuceşti ş.a. Compania turcă Eko Inşaat Ve Tic As trebuie să termine lucrările în 24 de luni.

Odiseea centurii ocolitoare a Bacăului. 11 ani de tergiversări 

Primul proiect pentru realizarea unei şosele care să ocolească municipiul Bacău, pentru a scoate traficul greu din oraş şi pentru a eficientiza transporturile în regiune, a fost finalizat în 2004, cu finanţare deschisă la Banca Mondială. Ministerul Transporturilor şi guvernele care s-au succedat de atunci au permis pierderea finanţării. Un alt proiect a fost realizat în urmă cu aproape cinci ani, cu finanţare de la bugetul Uniunii Europene. În 2013 a fost organizată licitaţia pentru lucrări şi după încă doi ani de contestaţii şi procese, pe 1 aprilie 2015 a fost semnat contractul de lucrări cu turcii de la Eko Inşaat Ve Tic As. Din motive necunoscute, Ministerul Transporturilor a mai întârziat încă aproape patru luni emiterea autorizaţiei de construcţie.

Potrivit CNADNR, lucrările executate până pe 1 noiembrie 2015, „considerate finalizate şi funcţionale pentru scopul lor, certificate şi plătite până la sfârşitul anului, să fie încadrate în faza întâi iar lucrările până la finalizare, vor fi incluse în faza a doua de implementare şi finanţare. Turcii au câştigat licitaţia cu 393 de milioane de lei, chiar dacă în proiect puteau fi cheltuite sume mai mari. Valoarea proiectului era estimată la 552,2 de milioane de lei, valoarea eligibilă de 446,9 milioane de lei, iar contribuţia Comisiei Europene, prin Fondul de Coeziune este de 85%, iar restul este asigurat de la bugetul de stat.

Odată cu realizarea şoselei va fi decongestionat traficul din municipiul Bacău iar timpul de traversare a zonei urbane va fi micşorat de la 32 de minute, la 17 minute, în condiţii de trafic şi respectarea limitei de viteză. Până acum, cu puţin timp înainte de începerea lucrărilor s-au semnat contractele de revizuire şi actualizare a Studiului de Fezabilitate (SF), a proiectului tehnic, a detaliilor de execuţie, întocmirea documentaţiilor cadastrale, expropierea celor care aveau terenuri şi imobile pe traseul centurii şi s-au semnat contractele de supervizare şi execuţie a centurii Bacăului.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: