FOTO  Zsolt Torok:  „Cucerirea vârfului Nanga Parbat este cea mai mare realizare din istoria alpinismului românesc”

Torok şi primarul Gheorghe Falcă

Alpinistul arădean Zsolt Torok, liderul echipei de alpinişti care a escaladat vârful Nanga Parbat s-a întors acasă. Acesta a susţinut miercuri seara o conferinţă de presă la care au participat prietenii şi familia, dar şi primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă.

În data de 19 iulie,  alpiniştii români Zsolt Torok, Teofil Vlad, Marius Gane, Aurel Sălăşan şi Bruno Adamcsek au atins în premieră naţională, vârful Nanga Parbat din Himalaya (8.126 m), pe ruta Schell.

„Este cea mai mare realizare din istoria alpinismului românesc. Sunt mândru că eu din Arad, de aici de pe malul Mureşului, de la 110 metri am reuşit să ajung până acolo ca să conduc o astfel de expediţie şi să găsesc oameni capabili care au reuşit să realizeze această performanţă deosebită. Mă bucur foarte mult că am ales calea cea mai dificilă. Stăteam cu nodul în gât la Herculane toţi în momentul în care am ales ruta. Două expediţii româneşti înainte de a ajunge noi nu au reuşit să ajungă pe vârf. Faptul că am ales calea mai dificilă în loc să alegem ruta clasică ne-a salvat viaţa. Despre Nanga Parbat  nemţii spun că este Muntele Destinului. Iată că s-a dovedit că este Muntele Destinului. Aşa a fost să fie ca noi să avem singura expediţie de pe versant şi singura expediţie într-un final. A fost foarte frumos, dificil şi riscant. A fost viscol foarte puternic, a fost vânt, avalanşe, căderi de pietre. Norocul a fost că am avut o tactică bună. Cheia sucesului a fost o prognoză profesionistă  primită contra cost din Portugalia. Datorită acestei prognoze am reuşit să ştim exact când este ziua vârfului, când trebuie să fim acolo la 6500 de metri. Am reuşit acest lucru chiar cu o zi de pauză, deoarece s-a decalat ziua vârfului şi a trebuit să stăm într-o tabără la altitudine mai joasă să nu ne consumăm energia şi resursele”, a declarat Torok.

Cu mândrie acesta a spus că ziua vârfului a fost data de 19 iulie.

„Aşa cum au spus şi în 2003 cei care au reuşit să urce Everestul că este Ziua României aşa am spus şi noi. Tot ceea ce înseamnă Aradul pentru mine şi România a fost simbolizat în trei culori cu un steguleţ foarte mic pe care l-am primit de la un mare explorator român Dani Neacşu. L-am dus pe vârf. Eu am avut onoarea să-l pun acolo şi am sunat-o pe soţie. Asta a fost recompensa să vorbesc cu soţia de pe telefonul satelit.  Am putut să o aud 10-15 minute. Nici nu ştiu ce am vorbit pentru că eram sub influenţa lipsei de oxigen. Ulterior am ascultat convorbrea pentru că ea a întregistrat-o. Am stat circa 40 de minute pe vârf şi nu îmi venea să mă dau jos de acolo. Atât de lungă a fost această cale în care am ajuns noi, încât mi s-a părut ciudat să stau doar atât. Eu am stat destul de mult, însă colegul meu care a ajuns la asfinţitul soarelui a stat doar 10 minute, deoarece trebuia să coboare. Coborârea a fost lungă, foarte riscantă. Cu colegul meu Aurel am hotărât să coborăm pe altă pare, pe o linie la prima vedere mai uşoară, dar am ajuns într-o capcană. În faţă era o  prăpastie de 300-400 de metri, înapoi nu mai  aveam putere să urcăm şi ieşirea era printr-un perete de o sută de metri. A fost foarte dificil.  Trebuia să ne căţărăm pe acel perete fără coate, fără nimic. Deci orice greşeală putea să fie fatală. Am reuşit să parcurgem acest perete şi să ne retragem în tabără. Asta a fost cea mai riscantă porţiune din tot traseul”, a mai afirmat Torok.

La sfârşitul conferinţei acesta a ţinut să le mulţumească sponsorilor, deoarece fără ei nu putea realiza această performanţă. „Ţin să mulţumesc tuturor celor care au stat în spatele acestei expediţii, foarte mulţi prieteni, managerului, dar şi soţiei mele Minerva care a muncit foarte mult pentru noi. Zi şi noapte a trimis prognozele meteo. A fost tot timpul pe fază. S-a ocupat de imaginea expediţiei, de imaginea noastră, de aranjamentele la Bucureşti”, a încheiat Torok.

Primarul Aradului l-a felicita pe alpinistul arădean şi a spus că Primăria s-a sponsoriza filmuleţul ce se va realiza despre expediţie. Zsolt Torok a spus că primul lucru pe care l-a făcut când a ajuns în Arad a fost să facă o baie în Mureş împreună cu familia.

Vă mai recomandăm: FOTO Zsolt Torok vrea cucerească vârful Nanga Parbat unde mai mulţi alpinişti şi-au pierdut viaţa. Din echipă alături de arădean fac parte doar români

Zsolt Torok s-a întors azi noapte din expediţia de pe Himalaya