FOTO Gara Arad, una din cele mai bine păstrate din România

FOTO Gara Arad, una din cele mai bine păstrate din România

Gara din Arad a fost construită în 1910 după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay FOTO arhivă

Una dintre cele mai tranzitate gări din Regiunea de Vest a României şi totodată una din cele mai frumoase din punct de vedere arhitectural este gara din Arad, care acum se află în ample lucrări de modernizare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Până să înceapă lucrările de modernizare din gară plecau zilnic sute de călători. Clădirea actuală a gării este cea de a treia, construită în 1910 după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay.

Gara a fost bombardată puternic în octombrie 1944 de către trupele germane şi a fost refăcută între anii 1950-1953. Lucrările la clădirea gării din Arad, unicat în peisajul arhitectural românesc, au început în anul 1905.

Primul tren care a circulat în Arad a fost în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokokoshaza – Curtici - Arad. Între 1869 şi 1871 se construieşte calea ferată Arad - Timişoara în lungime de 55,6 km, linie deschisă în data de 6 aprilie 1871.

În acest context, în urmă cu câţiva ani Aradul a primit şi o locomotivă, prototipul seriei 131.001, care a intrat în patrimoniul Prefecturii Arad şi care este reabilitată la SC Astra Vagoane Călători SA. La aniversarea de 100 de ani de existenţă când lovomotiva a fost montată în faţa gării a avut loc şi lansarea lucrării Monografia Staţiei CFR Arad, autor Radu Belu din Braşov, dar şi o prezentare a inginerului Valentin Ivănescu intitulată „Călătorie în timp”.

Radu Belu a vorbit atunci despre unele evenimente care au avut loc pe peronul gării. „Această gară a fost cea de-a treia a Municipiului Arad. Când s-a construit ea a fost un fel de oglindă a dezvoltării industriale. Gara în tot ansamblul ei este una din cele mai bine păstrate din România. Gara a fost bombardată, în special aripa vestică. Nu doar clădirea, ci şi liniile au avut de suferi, ele au fost apoi reaşezate. Peronul staţiei Arad a trăit momente triste de-a lungul istoriei. Gândurile mă duc spre oamenii nevinovaţi care fiind arestaţi de pe acest peron au fost transportaţi noaptea la diferite închisori din ţară, de unde mulţi nu au mai reuşit să se întoarcă la Arad. De pe acest peron trupele horthyste au dus sute şi poate mii de evrei nevionvaţi în lagărele hitleriste care nu cred că s-au mai întors”, a spus Radu Belu. 

Foto

Gara care va arăta ca un aeroport

În puţin timp gara care a trecut prin bombardamente va deveni reper pentru întreaga Europă. Proiectul de modernizare prevede o pasarelă cu lifturi şi scări rulante. După finalizarea lucrărilor, gara din Arad va arăta, în interior şi la peroane, mai degrabă a aeroport, o pasarela urmând unească liniile de cale ferată, cu coborâri la fiecare dintre ele. Pe coridorul principal urmează să fie închiriate spaţii pentru magazine şi alte zone comerciale.

La începutul acestei luni, în Gara Arad s-au inaugurat două noi peroane de acces spre liniile 5, 6 şi 7, după ce timp de câteva luni trenurile de călători şi marfă au trecut doar pe la liniile 1, 2 şi 3.
Deocamdată accesul spre peroane se face pe un culoar amenajat dinspre holul gării spre stânga, mai greu fiind accesul spre liniile 6 şi 7 care se face prin capătul peronului aferent liniilor 4 şi 5. De asemenea, de curând a fost anunţată licitaţia pentru reabilitarea liniei ce face parte din Coridorul IV Pan-European mai departe spre Simeria.

Totuşi, clădirea gării nu îşi va schimba aspectul exterior, faţadele urmând să fie recondiţionate şi menite să menţină înfăţişarea iniţială a clădirii. Modernizarea mai include, pe lângă construcţia unor peroane noi şi schimbarea şinelor, construcţia unei noi clădiri care va găzdui birouri, laboratoare, ateliere tehnologice, magazii şi un spaţiu pentru arhivă.

Lucrările sunt în valoare de peste 250 de milioane de euro şi sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile, făcând parte dintr-un proiect mult mai amplu, care cuprinde reabilitarea căii ferate pe coridorul IV pan-european. Când va fi gata trenurile vor putea circula cu o viteză de până la160 km/h pe segmentul de cale ferată dintre frontiera cu Ungaria şi Simeria. Lucrările au început în luna iunie a anului 2012 şi trebuie finalizate în 27 de luni.

 

Vă mai recomandăm: FOTO Sunt gata primele peroane din gara care va deveni reper pentru întreaga Europă

VIDEO O locomotivă expusă în Gara Cluj, obiect de patrimoniu pentru unii, WC public pentru alţii

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: