Documente de arhivă: primele motoare produse de BMW au echipat autobuzele fabricate la Arad în 1920. „Există o legătură foarte puternică confirmată“

Documente de arhivă: primele motoare produse de BMW au echipat autobuzele fabricate la Arad în 1920. „Există o legătură foarte puternică confirmată“

Autobuz cu motor BMW produs la Astra Arad în anii '20 FOTO press.bmwgroup.cum

Unele dintre primele autovehicule propulsate de motoare BMW sunt româneşti. Conform unor documente de arhivă, autobuzele Astra fabricate la Arad la începutul anilor 1920 au fost echipate cu propulsoarele produse în Bavaria.

Ştiri pe aceeaşi temă

BMW (Bayerische Motoren Werke – Uzinele Bavareze de Motoare) este astăzi unul din cei mai importanţi producători de automobile şi motociclete din lume. Puţini ştiu încă că bavarezii şi-au început activitatea cu motoare pentru avioane pentru armata germană. În 1917, după plecarea fondatorului Karl Friedrich Rapp, compania a fost redenumită Bayerische Motoren Werke (BMW). La finalul primului Război Mondial, BMW a fost forţată să înceteze producţia de motoare de aeronave prin condiţiile Tratatului de Armistiţiu din Versailles.
 
Pentru a se menţine în afaceri, BMW a început să producă echipamente agricole, articole de uz casnic şi frâne de cale ferată. În 1922, fostul acţionar majoritar Camillo Castiglioni a cumpărat drepturile asupra numelui BMW. 
 
Castignoli a decis să redeschidă vechea fabrică de avioane pentru a produce motoare pentru autobuze, camioane, utilaje agricole şi pompe, sub marca BMW. 
 
Legăturile companiei din Bavaria cu România sunt vechi de aproape un secol. Într-un comunicat transmis de BMW Group, am putut afla că unele dintre primele autovehicule propulsate de motoare BMW sunt produse în România. Este vorba despre autobuzele Astra fabricate la Arad la începutul anilor 1920.
 
“Referinţe sunt puţine şi nu sunt încă documentate clar - una dintre puţinele surse este revista Oldtimer Mark din octombrie 2017. Există însă o legătură foarte puternică confirmată între Astra Arad şi BMW. Camillio Casteglioni, investitorul austriac de origini italiene, este cel care reorganiza marca BMW ca producător de motoare pentru diferite destinaţii (de la motociclete până la autovehicule speciale). În acelaşi timp, mai multe surse îl plasează pe Casteglioni ca unul din principalii investitori la Astra Arad. Toate acestea sunt argumentele ipotezei că autobuzele produse de Astra Arad cu un secol în urmă să fi fost echipate cu motoare BMW, Camillio Casteglioni fiind implicat în ambele companii şi preocupat de găsirea de clienţi pentru performantele motoare BMW la începutul anilor 1920”, anunţă BMW Group într-un comunicat de presă.
 
Astra Bus, singurul producător de troleibuze din România
 
Revenim mai aproape de zilele noastre. Astra Vagoane Arad este singurul producător de tramvaie din România, rămânând şi un important producător de vagoane pentru trenuri. Din fabrica de vagoane Astra Arad s-a desprins, în 1996, compania Astra Bus, care s-a specializat în producţia de minibuze, autobuze şi troleibuze. 45 la sută din acţiuni erau deţinute de partenerul internaţional al Iveco.
 
Compania a produs şi vândut la începutul anilor 2000 câteva sute de minibuze Iveco Daily. În 2003 a început producţia de autobuze realizate în parteneriat cu Irisbus, divizia de autobuze din cadrul grupului Iveco.

Au mai fost echipate la Arad 
 
Astra Bus a devenit singurul producător de troleibuze din România, însă, în 2014, compania condusă de Iulian Popa a intrat în insolvenţă şi a fost cumpărată de Astra Vagoane Arad.
 
Ultiele troleibuze Astra au fost fabricate pentru Primăria Cluj-Napoca. Este vorba de 20 de troleibuze sub licenţă Irisbus Iveco, livrate în 2015.

 
Compania are licenţă pentru producţia de troleibuze, însă deocamdată nu are comenzi.

Citiţi şi:

REPORTAJ Singura fabrică românească de tramvaie care luptă pentru supremaţie cu o companie turcească FOTO

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: