Amelia Earhart de România: povestea Irinei Burnaia, prima femeie aviator care a survolat Carpaţii în anul 1934

Amelia Earhart de România: povestea Irinei Burnaia, prima femeie aviator care a survolat Carpaţii în anul 1934

Irina Burnaia

Teleormăneanca Irina Burnaia a fost prima femeie aviator care a survolat Carpaţii. De altfel, a fost prima femeie care a obţinut brevetul de pilot acrobat. Tot ea a fost cea care a efectuat prima cursă internaţională. Irina Burnaia a fost o deschizătoare de drumuri pentru femeile pasionate de zbor, excelând într-un domeniu care părea, până atunci, destinat doar bărbaţilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

S-a născut în 1909, în Teleorman, în satul Ciurari. Numele său adevărat a fost Irina Cioc. A ales să-şi schimbe numele în Burnaia, după numele Câmpiei Burnasului, din locurile natale. Irina, cea care avea să devină prima femeie pilot acrobat, a fost fiica a unor oameni înstăriţi din satul Ciurari.
 
A fost crescută şi educată la şcoli înalte, îndreptându-se către o carieră de avocat. A studat Ştiinţele Juridice şi a obţinut dreptul de a practica meseria de avocat intrând în Barou. Deşi avea toate şansele că facă o carieră strălucită în avocatură, Irina a abandonat acest drum, după ce şi-a descoperit marea dragoste, zborul. După primul zbor cu avionul, Irina Burnaia a ştiut însă că tot ceea ce vrea să facă este să piloteze avioane.
 
La 24 de ani s-a îndrăgostit de zbor şi avioane
 
18 august 1933 a fost ziua care i-a schimbat Irinei Burnaia destinul. Pentru că a fost nevoită să ajungă la Constanţa cât mai repede, a apelat la cel mai rapid mijloc de transport, zburând pe ruta Bucureşti-Constanţa, cu un avion pilotat de Petre Ivanovici. Zborul a lăsat o impresie puternică asupra tinerei avocat.
 
Câteva zile mai târziu, după zbor, l-a căutat pe pilot şi i-a cerut să o înveţe să zboare. Deşi se spune că iniţial a fost sceptic, instructorul a acceptat propunerea tinerei de doar 24 de ani. Ivanovici a fost cel care a ajutat-o pe teleormăneancă să obţină brevetul de zbor.
 
Irina Burnaia a obţinut în 1933 brevetul grad I şi grad II pentru avioane de turism, devenind astfel cea de-a treia femeie pilot din România, după Elena Stoenescu Caragiani şi Ioana Cantacuzino. Tânăra avea la vremea respectivă doar 24 de ani.
 
Primul zbor peste Carpaţi cu un IAR 22, în 1934
 
Irina Burnaia a fost prima femeie din România care a surolat Munţii Carpaţi. Statul român i-a sprijinit demersul, cu un avion IAR 22. Avionul a fost construit la Braşov şi, fiind prea nerăbdătoare pentru a aştepta la Bucureşti terminarea construcţiei, Irina şi-a petrecut zile întregi în uzină până când avionul a fost gata. Primul zbor cu acest avion a fost şi primul record. A efectuat un zbor  deasupra Văii Prahovei si s-a indreptat spre Buzau, unde a aterizat pentru a-i saluta pe instructorii şi elevii Şcolii de pilotaj de la Zilistea. A decolat iar pentru a survola Roşiorii de Vede, oraş din judeţul său natal.
 
A aterizat într-un final la Băneasa, după un zbor de succes devenind astfel prima femeie care a trecut, în zbor, peste Carpaţi.
 
Zbor Bucureşti-Cape Town 
 
Un an mai târziu, Irina a plecat în aventura vieţii ei însoţită de pilotul care a învăţat-o să zboare. La 3 ianuarie 1935, împreuna cu Petre Ivanovici, Irina a pornit intr-un raid de mare anvergură pe ruta Bucureşti-Cape Town din Africa de Sud. După o cursă plină de peripeţii şi extrem de periculoasă, din cauza deselor defecţiuni ale aparatului de zbor neadecvat pentru o astfel de curs, cei doi au întrerupt călătoria în Africa de Est, ajungând lângă Lacul Victoria. Irina parcursese 16.000 de kilometri pe o rută internaţională, doborând un nou record 
 
Pilot acrobat
 
În 1937 a obtinut certificatul de pilot acrobat, devenind astfel prima femeie pilot acrobat din România. Povestea de viaţă a Irinei Burnaia şi pasiunea pentru zbor au fost descrise în cartea ”Aripile mele”, publicată în 1937. În 1944, Irina Burnaia conducea  Escadrila Alba a Crucii Rosii numită Escadrila Bugurului. În 1948, dupa instalarea regimului comunist în Romania, Irina Burnaia s-a stabilit la Geneva, unde a şi rămas. S-a stins din viaţă la Geneva, în 1997. A fost decorată cu ordinul „Virtutea Aeronautică de Pace”.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: