Irina Burnaia, prima femeie care a survolat Carpaţii

Irina Burnaia, prima femeie care a survolat Carpaţii

Irina Burnaia

Teleormăneanca Irina Burnaia este prima femeie care a efectuat un zbor peste Carpaţi , prima femeie pilot acrobat din România şi prima femeie care a îndrăznit să efectueze zboruri internaţionale.  A fost femeia care a bătut recorduri într-un domeniu care părea destinat numai bărbaţilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Numele său adevărat a fost Irina Cioc. S-a născut în 1909, în Teleorman, în satul Ciurari şi şi-a schimbat numele în Burnaia, după numele Câmpiei Burnasului, din locurile natale. Fiică a unor oameni înstăriţi din satul Ciurari, Irina a fost crescută şi educată la şcoli înalte, îndreptându-se către o carieră de avocat. A studat Ştiinţele Juridice şi a obţinut dreptul de a practica meseria de avocat intrând în Barou. Nimic nu anunţa ceea ce avea să devină, mai târziu , teleormăneanca. După primul zbor cu avionul, Irina Burnaia a ştiut însă că tot ceea ce vrea să facă este să piloteze avioane.
 
18 august 1933 a fost ziua care i-a schimbat Irinei Burnoiu destinul . A fost nevoită să ajungă la Constanţa şi a apelat la cel mai rapid mijloc de transport, zburând pe ruta Bucureşti-Constanţa, cu un avion pilotat de Petre Ivanovici. Zborul a lăsat o impresie puternică asupra tinerei avocat care l-a căutat, câteva zile mai târziu pe pilot şi i-a cerut să o înveţe să zboare. Ivanovici a fost cel care a ajutat teleormăneanca să obţină brevetul de zbor.
Irina Burnaia a obţinut în 1933 brevetul grad I şi grad II pentru avioane de turism, devenind astfel cea de-a treia femeie pilot din România, după Elena Stoenescu Caragiani şi Ioana Cantacuzino.
 
Primul zbor peste Carpaţi
 
Burnaia a fost prima femeie din România care a surolat Carpaţii. A făcut-o cu un IAR 22 achiziţionat cu ajutor din partea statului Român. Avionul a fost construit la Braşov şi fiind prea nerăbdătoare pentru a aştepta la Bucureşti terminarea construcţiei, Irina şi-a petrecut zile întregi în uzină până când avionul a fost gata. Primul zbor cu acest avion a fost şi primul record. A efectuat un zbor  deasupra Vaii Prahovei si s-a indreptat spre Buzau, unde a aterizat pentru a-i saluta pe instructorii si elevii Şcolii de pilotaj de la Zilistea. A decolat iar pentru a survola Rosiorii de Vede şi a aterizat la Băneasa.
 
Prima cursă internaţională
 
Un an mai târziu, Elena Burnaia pleacă în aventura vieţii ei însoţită de pilotul care a învăţat-o să zboare. La 3 ianuarie 1935, impreuna cu Petre Ivanovici, Irina a pornit intr-un raid de mare anvergura pe ruta Bucuresti-Cape Town din Africa de Sud. După o cursa plina de peripetii şi extrem de periculoasă,  din cauza deselor defectiuni ale aparatului de zbor, neadecvat pentru  o astfel de cursă cei doi au intrerupt călătoria în Africa de Est, ajungând  lângă Lacul Victoria. Elena Burnaia parcursese  16 000 de kilometric  pe o rută internaţională, devenind astfel prima femeie din România care a străbătut o astfel de distanţă.
 
Pilot acrobat
 
Dragostea Irinei penru zbor şi ambiţia nu s-au oprit aici. În  1937 a obtinut certificatul de pilot acrobat, devenind astfel prima femeie pilot acrobat din România. Experienţa şi memoriile şi le-a povestit în cartea ” Aripile mele” publicată în 1937.  
În 1944, Irina Burnaia conducea  Escadrila Alba a Crucii Rosii numită Escadrila Bugurului 
În 1948, dupa instalarea regimului comunist în Romania,  Irina Burnaia s-a stabilit la Geneva, unde a şi rămas până la finalul vieţii. Nu se ştie dacă a mai revenit în ţară după 1989 sau dacă a mai călcat prin meleagurile sale natale. S-a stins dn viaţă la Geneva, în 1997.
 
 
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: