Despre impactul proiectelor cu finanţare europeană în comunitatea din Teleorman. Dascăl: „Elevii învaţă să ia decizii“

Despre impactul proiectelor cu
finanţare europeană în comunitatea din Teleorman. Dascăl: „Elevii învaţă să ia decizii“

Tinerii din echipa de proiect şi profesoarele îndrumătoare FOTO: Facebook ”Europa pentru NOI - Europa suntem NOI”/Ştefan Adrian

24 de tineri de la Colegiul Naţional Pedagogic ”Mircea Scarlat” din Alexandria fac echipă ca să deruleze un proiect în cadrul concursului naţional pentru liceeni Euroscola. Competiţia face parte dintr-un program al Parlamentului European.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Implicarea în acest tip de proiecte este un mod eficient şi plăcut de a învăţa şi de a dezvolta competenţe necesare succesului în şcoală, în carieră şi în viaţa civică. Elevii dobândesc cunoştinţe şi abilităţi, muncind o perioadă pentru a investiga şi a răspunde la întrebări, probleme sau provocări autentice şi complexe“, explică profesoara Elisa Sotirescu de la Colegiul Naţional Pedagogic „Mircea Scarlat“ din Alexandria. Ea e cea care coordonează o echipă de 24 de elevi, alături de profesoara Florentina Toma.

Cei 24 au fost aleşi în urma realizării unui plan de promovare a unui proiect european din comunitatea locală şi în urma prezentării motivului pentru care îşi doreau să facă parte din echipă.

„Proiectul nostru vrea să arate cetăţenilor modul în care autorităţile locale, judeţene şi instituţiile deconcentrate s-au implicat în atragerea de fonduri europene care să contribuie la dezvoltarea comunităţii, dar şi al nivelului de trai pentru fiecare cetăţean“, mai spune Elisa Sotirescu.

Proiectul se numeşte „Europa pentru NOI - Europa suntem NOI“, a debutat pe 24 mai şi se va încheia pe 24 octombrie. Scopul: de a le arăta elevilor şi de a informa comunitatea locală privind ce înseamnă beneficiile accesării şi punerii în practică a proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă.

Profesoara mai spune că acest concurs abordează teme europene diferite de la an la an şi, prin premiul obţinut - participarea în Parlamentul European de la Strasbourg -, motivează elevii să se implice în proiecte de voluntariat, care-i ajută în dezvoltarea personalităţii lor. 

„Prin intermediul conceperii şi implementării unei campanii de promovare a unui proiect finanţat din fonduri nerambursabile, elevii abordează şi rezolvă probleme importante pentru ei, pentru comunitatea şcolară şi locală. Elevii învaţă să interacţioneze cu adulţii şi organizaţiile, să încheie şi să lucreze într-un parteneriat, îşi asumă responsabilităţi şi învaţă să ia decizii, pot să dezvolte interese pentru viitoarea carieră“, adaugă cadrul didactic.

Echipe de tineri de la Colegiul Naţional Pedagogic „Mircea Scarlat“ participă în competiţia Euroscola din anul 2012 şi, de fiecare dată, s-au aflat printre câştigători.

Ce şi-au propus tinerii

Profesoara enumeră câteva dintre obiectivele campaniei: familiarizarea tinerilor cu rolul şi importanta instituţiilor europene în finanţarea de proiecte din fonduri europene nerambursabile; o mai bună cunoaştere a Uniunii Europene şi a valorilor pe care se întemeiază aceasta; realizarea unui afiş de promovare a proiectului implementat prin fonduri europene si promovat prin intermediul campaniei de promovare; îmbunătăţirea competenţelor de comunicare şi lucru în echipă; dezvoltarea potenţialului creativ al elevilor prin activităţile propuse în cadrul campaniei de promovare; dezvoltarea competenţelor- cheie ale secolului XXI în rândul tinerilor: competenţe civice, competenţe digitale, competenţe de comunicare în limba română şi limba engleză.

Elisa Sotirescu mai afirmă că proiectul are mai multe etape. Prima e cea de documentare în care se stabileşte echipa şi se împart sarcinile, se încheie parteneriate, se alege titlul proiectului de campanie, se fac pagini de popularizare, se promovează proiectului.

A doua - de informare: se identifică acele proiecte cu finanţare europeană implementate de instituţiile concentrate şi deconcentrate cu impact în comunitatea locală şi judeţeană, se alege proiectul european cu cel mai mare impact din Teleorman, se aplică chestionare. A treia etapă – încep activităţile propriu-zise programate în campania de promovare, se distribuie fluturaşi, pliante, apariţii în mass-media. A patra etapă – se evaluează şi se realizează produsele finale: chestionare, suport video/film, afiş etc.

„Parlamentul European a creat programul Euroscola pentru a informa tinerii despre procesul de integrare europeană şi pentru a promova participarea lor la construcţia Uniunii Europene. Programul reuneşte periodic elevi de liceu din cele 28 de state membre, oferindu-le ocazia, pe parcursul unei zile, de a afla cum funcţionează Parlamentul European, de a se cunoaşte între ei, de a-şi împărtăşi viziunile şi aşteptările. Evenimentul Ziua Euroscola este organizat la Strasbourg de mai multe ori pe an. Fiecare eveniment reuneşte peste 500 de elevi din toată Uniunea Europeană“, susţine profesoara.

 

Mai puteţi citi:

INTERVIU Cum arată şcoala viitorului. Dascălul român premiat de Şcolile Britanice Internaţionale: „Aşa cum iubim, aşa şi educăm“

Premiul pentru întreaga carieră al Şcolilor Internaţionale Britanice din întreaga lume a fost acordat, anul acesta, româncei Simona Baciu, fondatoarea şcolii Transylvania College din Cluj-Napoca, locul unde învaţă copii de pe cinci continente.

citeste totul despre: