„Zâmbetul lui Iliescu“. De unde se trage porecla Daciei 1310, ultimul model din seria produsă la Mioveni

„Zâmbetul lui Iliescu“. De unde se trage porecla Daciei 1310, ultimul model din seria produsă la Mioveni

Maşina a primit porecla ”zâmbetul lui Iliescu” din cauza asemănării cu farurile şi masca. Foto: reno.ro

În anul 1999, Dacia 1310 a suferit ultima cosmetizare înainte de retragerea de pe piaţă din 2004. Automobilul era cunoscut în popor sub numele „Zâmbetul lui Iliescu“.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ultimul model de Dacia 1310 a avut succes în România, iar maşina a primit porecla „Zâmbetul lui Iliescu“ din pricina farurilor şi măştii ce aminteau de expresia de pe faţa preşedintelui României din acea vreme, Ion Iliescu.
 
În anul 2000, câteva sute de angajaţi ai Dacia au protestat la Mioveni din pricina salariilor mici primite. Sindicatele l-au invitat pe Ion Iliescu la discuţii, dar acesta nu a apărut. Atunci, câţiva angajaţi ai uzinei au spus că maşinile pe care le fabrică zâmbesc ca Iliescu, iar ei nu au ce să mănânce. De atunci, Dacia 1310 a fost cunoscută peste tot ca „Zâmbetul lui Iliescu”.
 

Istoria Dacia 1310

 
Dacia 1310 este un autoturism de familie fabricat de compania Dacia între anii 1979 şi 2004, fiind lansat ca succesor al modelului Dacia 1300. Împreună cu aceasta, a fost produsă în număr de 2.278.691 de unităţi, ultima berlină fiind fabricată la data de 21 iulie 2004,iar ultima camionetă dacia pick-up în decembrie 2006. În acelaşi an a fost lansat succesorul ei, modelul Dacia Logan.
 
A fost produsă, la fel ca şi Dacia 1300, în două variante de caroserie, berlină şi break, fiind derivată de asemenea în versiuni cu hayon (Dacia 1320 şi Dacia 1325 Liberta, produse între 1988 şi 1996), camionetă (gama Dacia Pick-Up, produsă între 1975 şi 2006), respectiv coupé (versiunea Sport, produsă între 1981 şi 1992).
 
Foto: reno.ro

Noua Dacia 1310, varianta de după 1999, dispunea de faruri ce aveau la exterior o nouă formă, care păstra reflectorul dreptunghiular de la modelul CN2-CN3, dar care era acoperit de capotă şi de noua mască. De asemenea, mânerele exterioare ale uşilor au fost înlocuite cu cele de la Dacia NOVA. 
 
În anul 2001-2002 a fost lansată o serie specială, „dedicaţie”. Aceasta avea două nuanţe de gri ca scheme de vopsire. Este schimbat în anul 2002 stilul etichetelor exterioare şi insigna (stilul de scriere). În anul 2001 apare Dacia pickup cu motor de 1900 cm³, 63 CP, de la Renault. În anul 2004, producţia versiunilor Berlina si Break încetează, în luna septembrie. 
 

Dacia Berlină şi Break

 
Din 2002, Dacia 1310 îşi schimbă numele în Berlină respectiv Break, numele 1310 este abandonat. Datorită lansării pe piaţă a modelului SuperNova, în special versiunea Europa, vânzările modelului Berlina au scăzut considerabil, deoarece preţurile celor două erau comparabile, o variantă Dacia SuperNova Europa având preţul unei Berline dacă se preda la schimb şi o "rablă”.
 
Foto: reno.ro

DACIA a fost iniţiator al acestui program de înnoire a parcului auto în anul 2000, pentru a se reduce numărul foarte mare de maşini vechi şi în stare precară din România, atât aduse din afară, cât şi de fabricaţie autohtonă. 
 
Astfel, începând cu anul 2001, Dacia Berlină începe a fi produsă în cadenţă. Totuşi, vânzările încă mai erau destul de bune, însă au scăzut, fiind cumpărate mai mult de către firme şi companii de taxi şi şcoli de şoferi. Modelul Break, însă, a continuat să aibă vânzări bune până la sfârşitul modelului.
 
Până în anul 2006 au mai rămas în producţie doar variantele pick-up, care se bucură de cerere în continuare. În luna septembrie a anului 2006 este retrasă din producţie şi Dacia pick-up.
 

Vă mai recomandăm să citiţi:

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările