Soluţii de mobilitate urbană pentru Alba Iulia: taxarea parcărilor, străzi pietonale spre Cetate, piste pentru biciclişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ceatatea Alba Carolina se află în centrul tuturor proiectelor privind soluţiile de mobilitate urbană
Ceatatea Alba Carolina se află în centrul tuturor proiectelor privind soluţiile de mobilitate urbană

Un ghid de bune practici în domeniul mobilităţii urbane realizat de Primăria Alba Iulia în colaborare cu un oraş din Norvegia oferă câteva soluţii de viitor pentru municipalitatea din Alba. Printre acestea, reorganizarea şi taxarea parcărilor, dezvoltarea sensurilor giratorii, limitatoare de viteză, străzi pietonale conectate la Cetate, dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti promovarea mersului pe jos şi a deplasării cu bicicleta

Primăria Alba Iulia a mai finalizat un proiect cu relevanţă în contextul în care municipiul va devenit Smart City în 2018. Este vorba despre un proiect derulat în parteneriat cu municipiul Trodheim din Norvegia, în urma căruia a fost realizat un Ghid  de bune prarctici în domeniul mobilităţi urbane durabile, destinat cu precădere administraţiilor publice locale din România.

Proiectul a avut şi o componentă de consultare a cetăţenilor oraşului. Înainte de sosirea partenerilor din Trondheim în Alba Iulia, pe pagina oficială de Facebook a proiectului a fost publicat un sondaj adresat albaiulienilor, pentru a identifica principalele aspecte care ar necesita îmbunătăţiri în domeniul mobilităţii urbane, din perspectiva cetăţenilor. Sondajul a avut un impact de aproape 29.000 de persoane, ceea ce înseamnă că aproximativ 45% dintre cetăţenii oraşului au aflat despre acest proiect şi despre sondajul aferent. În Ghid sunt descrise o serie de probleme identificate la nivelul municipiului Alba Iulia şi soluţii propuse.

Din datele Direcţiei de Venituri (taxe şi impozite) din cadrul Municipiului Alba Iulia, în oraş sunt înregistrate 30.425 de vehicule, din care 26.642 sunt vehicule ce utilizează trama stradală a municipiului Alba Iulia şi emit gaze CO2. Astfel, există circa o maşină la doi locuitori, necesarul de parcări fiind insuficient. Potrivit autorilor Ghidului, soluţia cea mai la îndemână şi fezabilă se concentrează pe amenajarea parcărilor existente de la nivelul municipiului Alba Iulia. Nu este vorba neapărat de construirea unor parcări noi, ci de reorganizarea parcărilor existente şi “excluderea celor ilegale”.

Partenerii norvegieni recomandă:

– stabilirea unor măsuri locale prin care asociaţii sau entităţi care aparţin de Municipiul Alba Iulia să gestioneze sistemul integrat de parcări

– stabilirea prin hotărâri de consiliu local a unor taxe de parcare, diferenţiate pe zone, în funcţie de localizarea faţă de centrul oraşului

– aplicarea sancţiunilor contravenţionale pentru nerespectarea legislaţiei în vigoare, iar sumele încasate la bugetul local să devină surse de finanţare pentru investiţii în ceea ce priveşte mobilitatea urbană locală.

image

Parcare cu plată în Alba Iulia, un proiect care deocamdată este un eşec

Altă soluţie pentru mobilităţi urbane durabile: construcţia de parcări supra şi/sau subterane, sensuri giratorii noi, limitatoare de viteză În ghidul de bune practici se precizează că se încurajează, în funcţie de specificul zonelor, construirea parcărilor pe terenuri publice, gestionate de municipalitate, şi nu pe terenuri private. Recomandarea specialiştilor din Trondheim este ca dimensionarea de parcări să fie făcută la un procent de ocupare de 80%, pentru a fi atractivă pentru participanţii la trafic. Se recomandă de asemenea elaborarea unor măsuri locale de urbanism care să prevadă reglementarea parcărilor pentru construcţiile noi în funcţie de destinaţia finală a clădirilor (de exemplu, obligativitatea parcărilor subterane pentru clădirile rezidenţiale colective).

De asemenea, se recomandă dezvoltarea sensurilor giratorii, proiectate cu dimensiuni mai mari încât să oblige şoferii să reducă viteza în sens, sporind astfel condiţiile de siguranţă în trafic pentru toţi participanţii, în locul utilizării semafoarelor, pe cât posibil, şi/ sau înlocuirea semafoarelor cu o trecere de pietoni înălţată în apropierea sensurilor giratorii. Altă propunere vizează creşterea numărului de străzi pietonale care se conectează cu centrul istoric – Cetatea Alba Carolina, respectiv transformarea treptată şi/ sau temporară a unor străzi cu trafic auto în străzi pietonale din zona centrală a oraşului, urmând apoi extinderea treptată a străzilor pietonale în celelalte zone ale oraşului. Se are în vedere şi restricţionarea accesului auto în Cetatea Alba Carolina (spre exemplu, introducerea unor taxe de parcare, reglementarea programului de acces auto în Cetate etc.).

Tot o recomandare a norvegienilor este promovarea mersului pe jos şi a deplasării cu bicicleta în rândul comunităţii locale, cu sondaje în rândul elevilor şi dezvoltarea infrastructurii de biciclete, în urma organizării parcărilor şi a creării unor condiţii de trafic sigure pentru pietoni şi biciclişti de toate vârstele. Se recomandă stabilirea unor parteneriate public-privat care să vizeze investiţii private în infrastructura de biciclete.

Citiţi şi:

Schiorul din Alba care vrea să ajungă la Olimpiada din Coreea de Sud. Cum se luptă sportivul să strângă 25.000 de euro

Cum se făcea publicitate în comunism. Reclamă celebră în epocă la PECO: „Poate oare un trabant remorca un elefant?“

Cum era prezentată Alba Iulia în primul ghid turistic în limba română publicat în 1929

Imnul saşilor din Transilvania, singura odă care nu ridică în slăvi un popor, ci frumuseţea unui ţinut

Cascada îngheţată din Apuseni. Cum arată blocul de gheaţă spectaculos care atrage şi alpinişti celebri 

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite