Scandalul sistării gazelor naturale la sute de locuinţe din Alba Iulia. Transgaz a băgat prea mult mercaptan în instalaţie, dar vinovaţi sunt consumatorii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Timp de 48  de ore sute de consumatori din Alba Iulia nu au beneficiat de serviciul de furnizare de gaze naturale.

Societatea Delgaz Grid a primit un număr de 790 de sesizări primite din partea consumatorilor privind mirosul puternic de etilmercaptan, care a fost resimţit în Alba Iulia duminică, 26 iulie.

Echipele companiei au intervenit şi au efectuat verificări în teren, în cazul a 165 de sesizări confirmându-se existenţa unor neetanşeităţi pe instalaţiile de utilizare interioare de pe casa scărilor din blocuri de locuinţe. În aceste cazuri s-a impus sistarea alimentării cu gaze naturale dat fiind potenţialul pericol pentru consumatori.

Până miercuri dimineaţă, 29 iulie, au fost realimentate cu gaze naturale 37 de instalaţii comune şi apartamentele aferente, ca urmare a remedierii defecţiunilor de la aceste instalaţii, de către firme autorizate pentru astfel de lucrări. Au mai rămas de realimentat 128 de instalaţii comune (care deservesc aproximativ 2.000 de apartamente).

Primii care au început să semnaleze sistarea gazului au fost locuitorii blocurilor ANL din cartierul Ampoi 3, chiar în ziua odorizării accidentale, adică duminică, 26 iulie. Locuitorii s-au trezit cu gazul oprit, fără apă caldă şi, mai mult de atât, că trebuie să contacteze o firmă acreditată pentru a le rezolva defecţiunile apărute. Defecţiunea s-a datorat supradozării cu mercaptan a reţelei de furnizare, de către Transgaz.

”Odorizarea este o componentă a conceptului de siguranţă aplicat în sectorul gazelor naturale şi este realizată în staţiile speciale ale Transgaz, operatorul sistemului naţional de transport al gazelor naturale, în cadrul activităţilor sale curente sau la solicitarea distribuitorului. Această măsură de siguranţă presupune introducerea unei cantităţi de etilmercaptan în gazele naturale în scopul sesizării de către populaţie, prin miros, a eventualelor scăpări de gaze din reţelele stradale sau din instalaţiile de utilizare a gazelor naturale. Delgaz Grid nu a solicitat odorizarea suplimentară a gazelor naturale. Conform informaţiilor pe care le avem, mirosul puternic de gaz se explică prin supraodorizarea gazelor naturale cauzată accidental în instalaţia de odorizare a Transgaz”, se precizează într-un comunicat transmis de compania Delgaz Grid.

Ulterior, Transgaz a transmis un comunicat din care se înţelege că vinovaţi sunt consumatorii: ”În data de 26.07.2020, ca urmare a întreruperii alimentării cu energie electrică la Staţia de Reglare Măsurare (SRM) gaze naturale Alba Iulia II instalaţia de odorizare nu a mai funcţionat în modul automat. Conform procedurii, operatorul a trecut la odorizarea manuală a gazelor, fapt ce a condus la o uşoară creştere a nivelului concentraţiei odorizantului în gaz şi respectiv la situaţia de miros de gaz sesizată de consumatori prin apeluri la Delgaz – Grid.

În toată această perioadă parametrii tehnologici de livrare a gazelor (debit, presiune) prin SRM Alba Iulia au fost în limite normale. Odorizarea mai accentuată a gazelor naturale a scos în evidenţă neetanşeităţi în sistemul de distribuţie a gazelor naturale din municipiul Alba Iulia şi mai pregnant în instalaţiile de utilizare a gazelor naturale aparţinând consumatorilor care au generat reclamaţii. Urmare a acestora şi a verificărilor efectuate de echipele Delgaz Grid, în vederea evitării unor posibile accidente, aceştia au procedat la sistarea alimentării cu gaze a consumatorilor cu instalaţii neetanşe până la remedierea defecţiunilor.

După restabilirea alimentării cu energie electrică, instalaţia de odorizare s-a repus în funcţiune în modul automat iar parametrii de odorizare au revenit treptat la normal. Precizăm de asemenea că pe tot parcursul situaţiei în care a apărut necesitatea de funcţionare a instalaţiei de odorizare în regim manual, personalul de specialitate al Transgaz a fost mobilizat operativ şi a efectuat repetate determinări ale gradului de odorizare astfel încât acesta sa fie cat mai apropiat posibil de nivelul obişnuit”.

Miercuri, 29 iulie, situaţia a fost remediată. Costurile au fost suportate de consumatori, preţul fiind de circa 150 de lei pentru un apartament sau casă.

O reacţie a avut şi viceprimarul cu atribuţii de primar al municpiului Alba Iulia, Voicu Paul: ”Pasarea responsabilităţii m-a deranjat mereu. Şi exact asta cred şi văd că se întâmplă în problema sistării furnizării gazului în multe zone din Alba Iulia.

Ce înţeleg eu (şi accept să fiu corectat dacă greşesc): tot ce e înaintea contorului de gaz, e reţeaua furnizorului şi obligaţia lui să o întreţină. De la contor încolo, abia, e responsabilitatea consumatorului. Aşa că mi se pare injust şi nepermis ca oamenii să fie puşi să caute firme care să “repare” ceva ce, în cele mai multe cazuri, nici nu e stricat şi să mai şi plătească, din banii lor, pentru o vina inventată, ce nu le aparţine.

Mă întreb: dacă nu era infuzia asta de mercaptan, erau mai puţine scurgeri acum câteva zile? De ce să tai gazul la o scară dacă nu există scurgeri în imobile? Cum ar fi trecut oamenii peste situaţia asta iarna? Vom face încă o adresă oficială din partea Primăriei către toţi cei implicaţi şi vă garantez că îi vom responsabiliza pentru a urgenta rezolvarea problemelor.

Mă gândesc inclusiv ca Primăria să îi consilieze juridic pe cei care se simt – şi sunt! – nedreptăţiţi de toată această situaţie, care se lungeşte nepermis de mult!”.

Citiţi şi:

„Complicaţiile juridice” împiedică finalizarea investiţiilor pe Transalpina. Zeci de kilometri sunt fără parapeţi

„Am constatat un miracol. Lucrările sunt în grafic”. Autostrada de 40 de kilometri care ar trebui finalizată în noiembrie 2020

Curtea de Conturi a fost învinsă în instanţă de o companie de stat. De ce decizia poate provoca un şoc bugetar

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite