Scandal pe autostrada Sebeş - Turda: constructorii au blocat complet accesul spre un cimitir şi spre terenurile oamenilor, lângă Aiud

Scandal pe autostrada Sebeş - Turda: constructorii au blocat complet accesul spre un cimitir şi spre terenurile oamenilor, lângă Aiud

Construcţia autostrăzii pune probleme locuitorilor unui sat din Alba. Foto: forum.peundemerg.ro

Construcţia autostrăzii Sebeş - Turda dă mari bătăi de cap locuitorilor din  Gâmbaş, un sat cu aproximativ 500 de locuitori ce aparţine de oraşul Aiud. Oamenii locului s-au trezit, dintr-o dată, fără posibilitatea de a mai ajunge la pământurile pe care le lucrau şi la cimitir. De vină ar fi proiectanţii lotului 3 al autostrăzii Sebeş – Turda care i-au lăsat pe fermieri fără drum de acces spre terenurile arabile.

Ştiri pe aceeaşi temă

Agricultorii se vor mai putea deplasa doar pe o rută ocolitoare, pe un drum anevoios, impracticabil pe timp de ploaie şi lung de 7 kilometri. Văzând indiferenţa autorităţilor, oamenii au ieşit luni în zona autostrăzii şi au solicitat să li se facă dreptate. ”Avem şapte kiloemtri de mers pe ruta ocolitoare. Acesta e necazul nostru. Pământurile ni l-au luat şi nu ne-a dat nimic. Ne-au promis că ne doar câţiva ari şi până la urmă ne-a luat tot”, a spus unul dintre locuitorii satului. Unul dintre fermieri afirmă că are 150 de hectare dincolo de austostradă pe care nu le mai poate lucra. ”Nu am putut să execut anumite lucrări pentru că nu am putut ajunge la teren. Nu am reuşit să transport îngrăşămintele şi utilajele de care am avut nevoie. Primăria nu ne-a ajutat cu nimic. Plătim impozit şi suntem în pierdere”, a afirmat fermierul. 
 
Cu pământurile nelucrate şi lăsate de izbelişte, locuitorii din Gâmbaş trag şi un alt semnal de alarmă. Constructorii autostrăzii i-au lăsat şi fără drum de acces spre cimitirul reformat. Deocamdată a fost realizat un drum de pământ, dar la finalizarea lucrărilor, cimitirul va rămâne izolat de cealaltă parte a autostrăzii. Oamenii nu ştiu cum îşi vor duce morţii la groapă.
 
”Cetăţenii consideră că acest drum care făcea legătura între Gâmbaş spre Ocna Mureş şi asigura legătura cu terenurile lor trebuia lăsat traficului. Nu s-a ţinut cont de acest lucru la proiectare şi a rămas această variantă ocolitoare. Nu este un acces normal şi duce la afectarea a 600 de hectare de terenuri agricole. Ar trebui să se găsească la proiect o soluţie de subtraversare a autostrăzii”, a spus primarul din Aiud, Horaţiu Josan. Oamenii se tem şi de inundaţii. Tunelul făcut pe sub autostradă nu este considerat suficient pentru ca, în cazul unor ploi abundente, apa să se poată scurge spre râul Mureş.

Oamenii au ieşit cu utilaje pentru a cere reglementarea situaţiei. Foto: captura Albatv.ro
 
Lucrările la lotul 3 sunt realizate de asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua şi se estimează a fi finalizate în martie 2016. Aproximativ acelaşi termen de finalizare are şi lotul 4, unde lucrările sunt, de asemenea, destul de avansate. Nu acelaşi lucru se poate spune despre situaţia de pe loturile 1 şi 2 unde, chiar dacă au fost semnate contractele de execuţie, lucrările sunt mult întârziate.
 

Datele tehnice ale investiţiei

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeş până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000); inclusiv nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16. Constructor: Impresa Pizzarotti & C SPA – Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137 lei.

Lotul 2 – 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş. Constructor: Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL, 549.332.493 lei
 
Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta). Constructor: asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, 420.511.921 lei; lucrări în desfăşurare, data de finalizare contractuală: 20.03.2016.
 
Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375. Constructor: Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH, 470.004.894,83, lei; lucrări începute în octombrie, cu dată de finalizare 20.03.2016.

   Pe aceeaşi temă:
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: