Sătucul cu 600 de locuitori transformat într-un centru logistic pentru toată Transilvania

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nodul rutier de pe Autostrada A10 şi satul Decea. Foto: Pro Infrastructură
Nodul rutier de pe Autostrada A10 şi satul Decea. Foto: Pro Infrastructură

Un sătuc cu doar 600 de locuitori din Alba va deveni într-un an de zile unul dintre principalele centre logistice din Transilvania.

O companie belgiană a început recent construirea la Decea a unui parc industrial pe o suprafaţă de 27 de hectare. Valoarea totală a investiţiei va depăşi 20 de milioane de euro, în condiţiile în care jumătate din această sumă va fi cheltuită pentru construirea unui terminal intermodal.

Decea este situat într-o zonă cu potenţial uriaş, între Autostrada A10 şi magistrala 300 de cale ferată electrificată. Satul este parte componentă a comunei Mirăslău, este traversat de DN1 şi are pe teritoriul său unul dintre nodurile rutiere care asigură ”urcarea” şi ”coborârea” de pe autostradă. 

Toate aceste avantaje au atras atenţia companiei belgiene Industrial and Logistics Developments NV, care a decis să construiască un parc industrial în care să poată să fie derulate şi activităţi de producţie. 

Până la finalizarea Autostrăzii A10, satul Decea apărea public doar cu ocazia unor accidente, unele foarte grave, ce aveau loc pe DN1. Nu exista nicio investiţie care să aducă venituri la bugetul local. Chiar dacă parcul este abia la început, în conturile Primăriei Mirăslău au intrat peste 300.000 de euro, bani pe care investitorul belgian s-a angajat să îi plătească în avans, în contul chiriei pentru teren. Durata închirierii este de 49 de ani, cu posibilitatea de prelungire prin acordul părţilor, iar preţul plătit de companie este de 0,21 euro/mp/an.

sat decea alba

Proiectul noului parc industrial de la Decea. Foto: aiud-ild.com

”Suntem absolut siguri că această investiţie este una care va schimba cu adevărat soarta comunei noastre, dar şi a întregii zone, inclusiv a municipiului Aiud, aflat în imediata apropiere”, suţine primarul din Mirăslău, Liviu Gigel Alexandru. Pe lângă Aiud, în imediata apropiere se află şi oraşul Ocna Mureş, un alt beneficiar important al investiţiei.

Pe lângă chiria pe teren, în conturile primăriei vor intra şi bani din impozitele pe construcţii, dar şi din salariile angajaţilor. La momentul la care toate spaţiile vor fi ocupate, aici ar urma să lucreze între 300 şi 400 de persoane. Parcul industrial va avea patru clădiri cu o suprafaţă utilă totală de circa 90.000 de metri pătraţi, care vor reprezenta zone industriale cu profil mixt, logistic şi producţie. Atât Primăria Mirăslău, cât şi Consiliul Judeţean Alba au susţinut proiectul prin eliberarea rapidă a autorizaţiilor necesare. Viitorul parc industrial se va adresa unei zone importante a Transilvaniei, reprezentată de judeţele Cluj, Mureş, Sibiu, Bistriţa-Năăsud, Alba şi Hunedoara.

Terminal intermodal legat direct de portul Constanţa

Unul dintre punctele cheie ale noului parc industrial este terminalul intermodal ce va fi operat de o companie din Dubai, care deţine un proiect similar în portul Constanţa. Terminalul va avea o capacitate de 50.000 de containere pe an, cu o capacitate statică de 3.000 de containere. Va fi un terminal de destinaţie pentru mărfurile de import, dar şi de origine pentru exportatori din această zonă. 

terminal alba decea

Schiţa terminalului intermodal. Foto: DP World

La Decea vor sosi, în principal, containere din portul Constanţa şi vor fi transportate, de asemenea, mărfuri spre terminalul maritim deţinut de compania din Dubai. Transportul containerelor se va efectua exclusiv pe calea ferată. Pentru aceasta, parcul industrial va fi legat de magistrala 300 Teiuş-Războieni printr-un racord la calea ferată a magistralei 300, pentru care va cheltui suma de 2,5 milioane de euro. Pe lângă racordul de cale ferată de 1,6 km până la intrarea în terminal, aici vor fi încă şase linii de garare cu lungimi de 350 – 400 de metri.

Vă recomandăm să mai citiţi:

 

Satul din Ardeal devenit capitala neoficială a trandafirilor. Afacerile au luat avânt după pandemie

 

Şantier uriaş de betoane la doi kilometri de centrul unui oraş din Transilvania. Proiect abandonat de Hidroelectrica

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite