Reconstruirea podului pe care a intrat Regele Ferdinand în Cetatea Alba Carolina FOTOGALERIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul va asigura intrarea prin Poarta a VI-a a fortificaţiei
Podul va asigura intrarea prin Poarta a VI-a a fortificaţiei

Podul va asigura intrarea în Cetatea Alba Carolina pe aşa numita „cale regală“ din partea de vest a fortificaţiei. Muncitorii sunt aproape să finalizeze structura de rezistenţă a construcţiei din lemn.

Schimbarea la faţă a laturii de vest a fortificaţiei de secol XVIII din Alba Iulia prin dezgroparea zidului de vest al Cetăţii ridicate de austrieci în urmă cu trei secole, implică şi construirea unor poduri care să facă legătura cu centrul fortificaţiei.

În lucru se află acum două astfel de structuri din lemn. Una  dintre ele se ridică în apropierea clădirii în care funcţionează Arhivele Statului, chiar în faţa Porţii a VI-a fortificaţiei, aflată acum în proces de restaurare. Muncitorii de la Grup Corint, firma care a câştigat licitaţia de reconstituire a laturii de vest a Cetăţii, au montat grinzile pentru podul care va permite intrarea în Cetatea Alba Carolina pe aşa numita „cale regală“. Din poarta originală s-au mai păstrat doar stâlpii laterali.

Podul pietonal de la poarta a VI -A  Cetăţii Alba

Click pe poze pentru FOTOGALERIE

Însemnările istoricilor arată că pe aici a intrat în 1919, Regale Ferdinand în Cetatea din Alba Iulia, în timpul primei vizite pe care a făcut-o în Transilvania după Marea Unire. Într-o poză de epocă păstrată la Muzeul Naţional al Unirii este surprinsă maşina cu care a venit Suveranul, care a fost întâmpinat de sute de români, unii cocoţaţi pe zidurile fortificaţiei ca să-l vadă. .Imaginea a fost surprinsă de aparatul cu burduf ce a făcut parte multă vreme din dotarea lui Samoilă Mârza, considerat fotograful Unirii.

Vizita Regelui Ferdinand la Alba Iulia

Două poduri pietonale şi unul rutier

În lucru este şi podul pietonal, care va lega Poarţile a IV-a  şi a V-a. Va avea o lungime de 55 de metri şi o lăţime de aproximativ 5 metri. Pentru ridicarea pietonalului a fost dărâmat barul Romana Mena, situat în apropierea Porţii a IV-a. Anterior, construcţia de 108 metri pătraţi a fost cumpărată de Primăria Alba Iulia. Acţionarul majoritar al societăţii, Mihaela Mateş, a fost despăgubit de administraţia locală cu suma de 493.000 lei, adică 100.000 de euro.

Un alt pod va fi amenajat în faţa Catedralei Încoronării, iar pentru traficul auto va fi construit unul din beton, pe strada Nicolae Iorga. Potrivit reprezentanţilor Grup Corint cel mai probabil, podurile vor fi date în folosinţă în primăvara anului 2012.

„Cetatea va putea fi percepută vizual în întregime, nu doar parţial aşa cum se întâmplă acum. Mai mult, latura vestică va fi legată de celalalte proiecte derulate în şanţurile de nord, est şi sud“, a explicat arhitectul Dan Sabău de la Grup Corint, la începutul lucrărilor.

Proiectul de reconstituire a laturii de Vest, în valoare de 16.000.000 de euro, vizează zona din faţa Catedralei Încoronării, respectiv Parcul Unirii. Practic, aici urmează să fie excavată întreaga suprafaţă a şanţului de Vest al Cetăţii acoperit cu pâmânt în 1921.

Procesul de restaurare al cetăţii a început la Alba Iulia în urmă cu 17 ani. Abia în urmă cu doi ani, majoritatea monumentelor au fost reabilitate, iar Alba Carolina a început să respire aerul vechii istorii.Aproximativ 200 de milioane de lei (circa 50 milioane de euro) au fost investiţi sau sunt în curs de cheltuire pentru a pune fortificaţia pe harta turistică a Europei. În procent de 85 la sută, banii provin din fonduri europene şi de la Guvern.

Istoria cetăţii din Alba Iulia îşi începe povestea în urmă cu mai bine de 2.000 de ani şi este o mărturie vie a trei epoci diferite: Castrul Roman Apulum (106 d.Ch.), Cetatea Medievală Bălgrad (sec. XVI-XVII) şi Cetatea Alba Carolina, fortificaţie de tip Vauban (sec. XVIII).

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite