Raportul tehnic privind accidentul aviatic din Apuseni: producătorul motoarelor nu a detectat anomalii tehnice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Epava avionului prabusit in Munţii Apuseni
Epava avionului prabusit in Munţii Apuseni

Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a publicat luni, 19 ianuarie, o declaraţie provizorie privind stadiul investigaţiei ce vizează accidentul din Munţii Apuseni, produs în urmă cu un an. Potrivit legilor internaţionale, dacă ancheta nu este finalizată, autorităţile sunt nevoite să prezinte stadiul cercetărilor, numărul persoanelor audiate şi alte detalii legate de investigaţie.

Până acum, peste 200 de persoane au fost audiate în acest caz, solicitându-se informaţii de la peste 40 de instituţii ale statului. Declaraţia provizorie de investigaţie tehnică privind accidentul aviatic din Munţii Apuseni a fost  făcută publică luni, 19 ianuarie, de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

Aproape 100 de zile puse cap la cap, atât însumează audierile în cazul tragediei aviatice de anul trecut din Munţii Apuseni. Mai precis, 2354 de ore, în care au fost audiate 209 persoane, majoritatea dintre ele angajaţi ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, S.T.S., M.Ap.N., Ministerului Sănătăţii Publice, dar şi pădurarii care i-au găsit pe supravieţuitorii accidentului aviatic.

În ianuarie 2014, un avion al Şcolii Superioare de Aviaţie, pilotat de Adrian Iovan, s-a prăbuşit în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. Pilotul şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa, iar copilotul şi alţi patru medici au fost răniţi. Sâmbătă, 17 ianuarie, pe muntele Petreasa din comuna Horea a avut loc un parastas în emoria celor două victime decedate la care au participat aproximativ 150 de persoane.

Potrivit CIAS, investigaţia privind siguranţa în cadrul anchetei referitoare la producerea accidentului de aviaţie în care a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP, este în curs de finalizare. 

Principalele informaţii din declaraţia provizorie:

Până la data publicării acestei declaraţii provizorii, Comisia de investigaţie privind siguranţa aviaţiei civile, a parcurs următoarele etape:

A notificat despre producerea accidentului următoarele organizaţii: ICAO (International Civil Aviation Organization), EASA (European Aviation Safety Agency), Organismele de investigaţii similare CIAS ale Statului de fabricaţie al aeronavei AAIB-UK (Air Accidents Investigation Branch - United Kingdom) şi Statului de fabricaţie al motoarelor NTSB – USA (National Transportation Safety Board - United States of America). Cele două organisme de investigaţii menţionate au desemnat câte un reprezentant acreditat, care s-au alăturat comisiei de investigaţie privind siguranţa aviaţiei civile numite de CIAS;

A examinat epava şi locul producerii accidentului; A analizat, în colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB – UK, datele înregistrate pe GPS-ul găsit la bordul aeronavei; A analizat conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) faţă de documentaţia tehnică de instalare, starea de funcţionare, precum şi momentul şi modul de rupere al antenei de 406,025 MHz;

A studiat sistemul de căutare şi salvare, în limita competenţelor CIAS, prin analizarea legislaţiei în vigoare, analizarea documentelor puse la dispoziţie de către CC-SAR Romatsa, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentaţiei internaţionale de referinţă şi a fost întocmit un document intern care va fi utilizat în intocmirea raportului final;

A analizat condiţiile meteo, în care s-a desfăşurat misiunea de zbor, prin studierea hărţilor cu datele meteorologice reale observate la staţiile meteorologice din reţeaua ANM, imaginilor radar provenite de la reţeaua meteorologică naţională radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostaţionar pentru Europa, METEOSAT-10 şi a materialelor de prognoză emise de ROMATSA;

A analizat starea de funcţionare a motoarelor la momentul producerii accidentului, prin intermediul reprezentantului acreditat al NTSB, în laboratorul producătorului, respectiv Lycoming Engines din SUA. În raportul întocmit, producătorul motoarelor a menţionat că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condiţiile de testare.

În vederea întocmirii Raportului Final, Comisia de investigaţie a acestui accident de aviaţie, urmează să parcurgă următoarele etape:

Elaborarea unui document intern privind starea de funcţionare a staţiilor de radiocomunicaţii montate pe aeronavă; Analiza zborului din punct de vedere al controlului traficului aerian, analiză ce se efectuează împreună cu un expert cooptat de la EUROCONTROL; Integrarea în draftul de Raport Final a informaţiilor relevante din toate analizele şi expertizele efectuate;

Redactarea şi validarea draft-ului de Raport Final, în conformitate cu procedurile interne CIAS, elaborate în temeiul prevederilor Anexei 13 ICAO. După parcurgerea etapelor menţionate, CIAS va transmite draftul Raportului Final către statele implicate şi către EASA, în conformitate cu prevederile art. 16, pct. (4) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010. Pentru transmiterea punctelor de vedere, aceştia au la dispoziţie, conform legislaţiei, un termen maxim de 60 zile de la data primirii documentului.

După primirea răspunsurilor de la reprezentanţii acreditaţi şi EASA, CIAS va întocmi Raportul Final în care va integra sau anexa, după caz, eventualele puncte de vedere ale acestora. Raportul Final va fi adus la cunoştinţa victimelor şi rudelor acestora sau asociaţiilor acestora, va fi postat pe site-ul oficial al instituţiei şi vor fi notificate toate părţile implicate, în conformitate cu art. 16 alin. (8) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010.

Pe aceeaşi temă:

Moţii salvatori din Horea participă la înmormântarea pilotului Adrian Iovan Un număr de 11 localnici  din comuna Horea, implicaţi în acţiunea de căutare şi salvare a victimelor accidentului aviatic produs luni în Munţii Apuseni, vor primi Crucea Arhiepiscopală, cea mai înaltă distincţie acordată mirenilor de către Arhiepiscopia de Alba Iulia.

Prima distincţie pentru salvatorii din Apuseni: Crucea Arhiepiscopală de la Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia Un grup de 26 de locuitori ai comunei Horea, implicaţi în activitatea de căutare a avionului prăbuşit în masivul Petreasa, participă vineri, la Bucureşti, la slujba de înmormântare a pilotului Adrian Iovan

O poveste fără şefi şi bani. Cum au reuşit salvatorii din Apuseni să facă imposibilul Linişte ireală, oameni parcă prea calmi, atenţi la viaţa lor, la viaţa muntelui. Aşa arăta localitatea Horea până luni după-amiază. De atunci, de când avionul pilotat de Adrian Iovan s-a prăbuşit în Vârful Pietreasa, agitaţia, implicarea voluntarilor, puzderia de oameni ai legii, medici şi jurnalişi au dat peste cap parcă firescul unei lumi perfecte.

Rezultatele autopsiei pilotului Adrian Iovan şi a studentei, morţi în avionul care a aterizat forţat în Apuseni   Medicul Gheorghe Vieru, şeful IML Alba, a dat publicităţii, în urmă cu scurt timp,  rezultatele autopsiei efectuate la cei doi morţi în accidentul aviatic de la limita judeţului Cluj cu Alba, pilotul Adrian Iovan şi rezidenta.

EXCLUSIV Marius Pop, salvator în Apuseni: „112 e de vină pentru întârzierea de peste două ore. Coordonatele erau greşite“  „Ne-am dus la Crucea lui Iancu de două ori şi nu era absolut nimic. Am pierdut mai mult de două ore. Ştiţi cum i-am găsit? Am aflat că i-au găsit un pădurar. Noi am sunat la 112, fiind cu nişte localnici de-acolo care cunoşteau persoana respectivă. Chiar şi aşa, localnicii nu ştiau sigur care pădurar era pentru că sunt mai mulţi în acea zonă. Am reuşit să luăm numele pădurarului, am sunat la 112 şi am luat legătura telefonică cu el. Acesta ne-a spus exact unde se află. El nu a avut nevoie de GPS să ne spună, dar precizia a fost de ordinul metrilor“. a declarat Marius Pop, pentru „Adevărul“.

Victor Zota, coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant: „Este inimaginabil că în anul 2014 să cadă un avion şi să nu-l găsească timp de şase ore”  „E inadmisibil că au fost descoperiţi atât de târziu. Ei trebuiau descoperiţi cu câteva ore mai devreme. Unde sunt echipajele noastre ISU?”, a fost reacţia lui Victor Zota asupra eficienţei autorităţilor.

FOTO VIDEO Reportaj din Apuseni: filmul tragediei aviatice, în care sute de săteni au încercat să-l salveze pe pilotul Adrian Iovan şi pe ceilalţi răniţi
Centrul comunei Horea din judeţul Alba, aflată undeva în creierii munţilor Apuseni, la limita cu Clujul, era înainte de miezul nopţii o „tabără“ unde s-au adunat medici de la SMURD şi de pe ambulanţe, salvamontişti, pompieri, jandarmi, dar şi oameni din satele învecinate ca să îi găsească pe cei şapte pasageri ai avionul căzut în pădure.

FOTO EXCLUSIV Tragedia aviatică din Apuseni: Adrian Iovan şi o rezidentă au murit. Medicii din Cluj: ceilalţi cinci răniţi sunt internaţi la Terapie Intensivă. Pilotul Adrian Iovan, aflat la bordul aparatului de zbor care a aterizat forţat, luni, în Munţii Apuseni, a murit. La câteva minute, rezidenta din acelaşi avion a murit. Avionul, care efectua o cursă medicală de la Bucureşti la Oradea, a forţat aterizarea într-o pădure de la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor. La bord se aflau patru doctori, o rezidentă şi doi piloţi, care urmau să aducă în Bucureşti mai multe organe pentru transplant. 

Mărturii din avionul groazei. Unul dintre medicii supravieţuitori: „Ne-am prăbuşit, sunt întins pe pământ, abia respir”. Medicul Valentin Calu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni în care pilotul Adrian Iovan a murit, a sunat-o imediat după prăbuşire pe directoarea medicală a Spitalului Elias, Dana Safta, şi i-a transmis starea în care se află.

Cine a fost Adrian Iovan, pilotul care a murit în tragedia aviatică din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan, în vărstă de 54 de ani, cel care a murit luni seară în urma unui accident de avion din Munţii Apuseni, avea la activ zeci de ani de zbor, fiind unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Adrian Iovan hotărâse cu mai mulţi ani în urmă să efectueze curse private pentru a-şi suplini veniturile.

Cum a găsit un pădurar epava avionului înaintea autorităţilor. Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor a fost gasită la altitudinea de 1.600 de metri, după mai bine de cinci ore, de către un pădurar, pe numele său Todea Avrămuţ. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite