Profesorul de fizică din Blaj care a dezvoltat o afacere de 7 milioane de euro cu miere şi produse apicole

Profesorul de fizică din Blaj care a dezvoltat o afacere de 7 milioane de euro cu miere şi produse apicole

Victor Mateş, profesorul de fizică pasionat de stupărit a dezvoltat la Blaj cea mai mare afacere din ţară

Zona municipiului Blaj din Alba a devenit de câţiva ani centrul naţional al producătorilor de miere. Una dintre firmele care îşi are sediul aici, înfiinţată în urmă cu peste 20 de ani de un profesor de fizică, a ajuns să exporte miere în câteva dintre cele mai importante ţări de pe glob: Japonia, Canada, China, Israel, Singapore şi SUA.

Ştiri pe aceeaşi temă

Renumele Blajului în domeniul producţiei de miere este întărit şi prin faptul că aici se organizează în fiecare an cel mai mare târg de profil din România. La ediţia din 2016, desfăşurată în luna martie, peste 150 de expozanţi au arătat şi comercizlizat timp de două zile, la Blaj, cele mai performante tehnologii şi cea mai bună miere din ţară.
 
Printre expozanţi s-au aflat şi producători din străinătate, dintre care se remarcă compania japoneză Yamada Bee Company, cea mai mare producătoare de cosmetice şi produse apicole din lume, având o cifră de afaceri de 300 milioane euro şi peste 1.600 de salariaţi.

Delegaţia a fost condusă de preşedintele renumitei companii, Hideo Yamada. Firma japoneză este interesată de activităţi de import – export a produselor apicole şi în primul rând a mierii. Compania japoneză este partener comercial de mai mulţi ani al societăţii Apidava din Blaj, ale cărei produse sunt vândute acum şi în Asia. În Europa, mierea polifloră se vinde cu aproximativ 2,7 euro/kilogram.

 
”Prezenţa delegaţiei din Japonia, aici la Blaj, este o premieră pentru noi ei fiind, de fapt, partenerii noştrii, la care exportăm anual 500 de tone, din cele 1.600 de tone pe care le producem anual, de peste 14 ani”, a spus Victor Mateş, managerul ”Apidava” Blaj. Producţia românească de miere este în medie de 20.000 tone/an, iar 80% din producţia autohtonă este destinată exportului, în condiţiile în care un român consumă anual, în medie, 100 - 150g de miere, de 20 de ori mai puţin decât media din Germania (1.500 până la 1.700 de grame/locuitor/an). Apidava Blaj a investit in retehnologizarea unei fabrici complet noi cu o capacitate de procesare miere cu 50% mai mare faţă de cea anterioară. Firma a avut în 2015 o cifră de afaceri de 32,5 milioane de lei (circa 7,3 milioane de euro) şi un profit net de 1,3 milioane de lei. Toate aceste performanţe economice au fost obţinute cu un număr mediu de 46 de angajaţi.
 

Exportă în peste 15 ţări din lume

 
Compania românească exportă anual peste 600 tone de miere în mai mult de 15 ţări ale lumii. Astfel, s-a ajuns ca mierea de salcâm din Blaj să fie vândută în unele dintre cele mai selecte magazine din Tokyo, cu specificaţia “Romanian high quality honey”. Mierea românească Polifloră şi de Salcâm sunt sortimente foarte căutate de clienâi din Olanda, Germania, Austria, Italia, acestea fiind ţări care au o producţie redusă de miere, comparativ cu nevoia de consum. Mierea de Tei este exportată de Apidava cu precădere în Polonia, ei fiind cei care apreciază aroma deosebită a acestui tip de produs apicol. 
 

 

”Fiecare lot de miere intrat la noi în fabrică este analizat, în primul rând: după gust, culoare, miros, specifice fiecărui sortiment în parte, de către un specialist în domeniu, cu o experienţă de peste 23 ani în degustarea sorturilor de miere, dar şi prin analiza microscopică a polenului, care determină cu exactitate sortimentul floral din care provine acea miere. Fiecare borcan de miere care pleacă de la Apidava, este inscripţionat cu un număr de lot, care reprezintă pentru noi ADN-ul acelui produs, deoarece pe baza acelui lot noi putem stabili cu exactitate provenienţa mierii din acel borcan, caracterisiticile fizico-chimice, cantitatea ambalată din acel lot, precum şi fiecare client la care a fost livrată”, afirmă Victor Mateş, administratorul societăţii din Blaj. De câţiva ani, Apidava produce şi cosmetice destinate tenului având la bază produse apicole. Decizia a fost luată tot ca urmare a colaborării cu partenerii din Japonia. Compania românească a lansat chiar şi o marcă proprie denumită Apidava Cosmetic Line.
 
 

Cum a început afacerea cu miere de la Blaj

 
Totul a început în anul 1992, ca o mică afacere de familie, cu doar 2 angajaţi şi cu cei 50 de stupi ai profesorului de fizică Victor Mateş. La început toată producţia de miere era extrasă, ambalată şi etichetată manual de membrii familiei, fiind livrată direct cu maşina proprie, de către Victor Mateş la primele magazine private din Bucureşti şi din alte câteva oraşe mari din ţară. Încă din anul 2001 firma a început să facă exporturi. Începând cu luna ianuarie 2005, firma s-a transformat într-o societate mixtă româno-olandeză, cu participarea unor parteneri olandezi: Honey International B.V. şi Trichilia. Ulterior a început colaborarea cu comapnia din Japonia, ceea ce a dat un suflu importanţa afacerii şi în special exportului de miere. În prezent, la Blaj există şi cel mai mare depozit de echipamente şi utliaje apicole din România, importate din peste 10 ţări şi vândute la producătorii locali de miere.
 
”Am început cu o investiţie de 30.000 de lei vechi în anul 1992. Tot câştigul pe parcursul a 20 de ani a fost permanent reinvestit. Afacerea am început-o în apartamentul de bloc, apoi într-un garaj, apoi am reuşit să cumpăr cu credit de la bancă o clădire a unui fost CAP dintr-un sat din apropierea Blajului. În 2000 am cumpărat tot cu credit o clădire deja construită special pentru producţie alimentară, pe care ama menajat-o pentru a avea un flux tehnologic adecvat la ambalarea mierii”, astfel descrie Victor Mateş începutul afacerii cu miere de la Blaj.
 

Citiţi şi:

 

Raiul fructelor din Alba: livada cu zeci de mii de pomi înfiinţată de un fost angajat în construcţii

 

Educaţie fizică şi sport în România interbelică. Cum s-a dezvoltat oina şi ce rol a avut Serviciul Social înfiinţat de Dimitrie Gusti

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: