Prebet Aiud a intrat pe pierdere după mai mulţi ani de profit. Motivul este încasarea cu întârziere a creanţelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Societatea Prebet SA Aiud, unul dintre cei mai mari producători din ţară din prefabricate din beton pentru căi feroviare, rutiere şi de comunicaţii, a intrat pe pierdere după o lungă perioadă de profit. Exerciţul financiar pentru prima jumătate a anului 2014 indică pierderi cifrate la 890.511 lei.

Analiza realizată de reprezentanţii companiei indică ca şi motiv principal al intrării pe pierdere ”încasarea cu întârziere a creanţelor, datorită lipsei de disponibilităţi băneşti a beneficiarilor”. Situaţia economică dificială a companiei în 2014 a avut repercursiuni şi asupra angajaţilor. 100 de muncitori, din total celor aproximativ 300, au ajuns în şomaj la începutul lunii iulie. Jumătate dintre aceştia au fost disponibilizaţi cu plăţi compensatorii, în timp ce 50 ar urma să fie reangajaţi din 1 septembrie. Valoarea creanţelor la 30 iunie era de 6,7 milioane de lei.

Prebet SA Aiud este unul dintre cei mai mari producători din ţară din prefabricate din beton pentru căi feroviare, rutiere şi de comunicaţii. Compania a avut profit de 300.000 de lei în 2013 şi de 1,2 milioane de lei în 2012. Exerciţiul financiar pentru prima jumătate a anului 2014 indică pierderi de 890.511 lei, la o cifră de afaceri de 7,5 milioane de lei, cu peste 3 milioane de lei mai puţin decât în perioada similară a anului 2013. 

”Se constată o accentuare a blocajului financiar din economie, duarat medie de încasare a creanţelor crescând. De asemenea, se constată o creştere a numărului de firme cu incidente bancare şi a celor care au intrat în insolvenţă”, se mai afirmă în analiza realizată de reprezentanţii societăţii din Aiud. Prebet este singura mare societate care mai funcţionează pe fost platformă industrială de stat din Aiud. Metalurgica SA, cealaltă mare companie din oraş, este în faliment. Acţionarii societăţii sunt Liviu Hagea (30,38%) – preşedintele consiliului de administraţie, Asociaţia PAS Prebet 98 (17,87%) SIF Banat Crişana (9,81%), Palmer Capital Emerging Europe (5,09%) şi alte persoane fizice şi juridice care deţin un procent de 36,84%. În 29 august 2014 este programată o adunare generală ordinară a acţionarilor convocată la solicitarea a doi acţionari care deţin mai mult de 5% din capitalul social: Tilincă Radu Marcel şi Tilincă Maria. Punctul principal de pe ordinea de zi este alegerea administratorilor societăţii, cu aplicarea metodei votului cumulativ. De asemenea, se solicită prezentarea unei informări privind reorganizarea societăţii şi a unei situaţii financiare detaliate la data de 31 iulie 2014.

Istorie veche de peste 100 de ani

Fabricarea componentelor necesare la construcţia de căi ferate are o istorie de peste 100 de ani la Aiud. Documentele inserate în monografia municipiului Aiud dovedesc existenţa unei activităţi tradiţionale legate de construcţia cailor ferate încă din anul 1904, actuală societate fiind construită pe amplasamentul unei uzine de impregnat traverse de lemn pentru construirea reţelei de cai ferate.

În perioada 1904-1950 întreprinderea nu a suferit modificări relevante nici în ceea ce priveşte dezvoltarea capacităţilor de producţie. Fiind o unitate industrială a Departamentului Transporturilor Feroviare din cadrul Ministerului Cailor Ferate în anii 1950-1951, pe lângă impregnarea traverselor din lemn, întreprinderea a preluat impregnarea stâlpilor utilizaţi în dezvoltarea reţelei de telecomunicatie şi telegrafie. În anul 1951 s-a preluat impregnarea stâlpilor necesari electrificării localităţilor rurale şi pentru transportarea energiei electrice la mare distanţă. În anul 1966 Întreprinderea de Impregnare Traverse Aiud s a transformat în Întreprinderea de Prefabricate din Beton. Transformarea s-a datorat în principal creşterii cererii de traverse pentru căile ferate şi imposibilităţii acoperirii acestei cereri cu masă lemnoasă de esenţă tare necesară obţinerii traverselor.

Fosta întreprindere de Prefabricate din Beton din Aiud şi-a mărit în anul 1968 capacitatea de producţie. În anul 1973 au fost achiziţionate şi puse în funcţiune utilaje şi linii tehnologice pentru fabricarea traverselor de linii de cale ferată din beton, prefabricate precomprimate(grinzi de poduri şi podeţe) şi elemente pentru structuri în construcţii. În prezent societatea dispune de capacităţi de producţie însumând un volum de 126.400 mc prefabricate pe an, capacitate ce acoperă necesarul de traverse pentru infrastructură reţelei de cale ferată pe regionalele Cluj, Timiş, Braşov, Iaşi şi o parte de la Galaţi, precum şi elemntele de structuri pentru construcţii cai de comunicaţie al Administraţiei Naţionale de Drumuri şi Regii Autonome judeţene de drumuri şi poduri.

Justiţia obligă Ministerul Economiei să returneze garanţia de 1,4 milioane de dolari firmei canadiene care a vrut să cumpere Cupru Min Abrud

Explotarea cuprului din Apuseni, afacere profitabilă. Pierdere de milioane de euro pentru exportul de arme de la Cugir

Profit record din exploatarea lemnului la Holzindustrie Schweighofer Sebeş: 100 de milioane de euro în 2013

FOTO VIDEO Daimler a demarat o investiţie de 240 de milioane de euro la Sebeş. Aici se va produce cea mai performantă cutie automată de viteze

Oraşul cu 24.000 de locuitori şi investiţii de peste 1 miliard de euro. De ce a ales Daimler să fabrice componente Mercedes la Sebeş

 Justiţia obligă Ministerul Economiei să returneze garanţia de 1,4 milioane de dolari firmei canadiene care a vrut să cumpere Cupru Min Abrud

Explotarea cuprului din Apuseni, afacere profitabilă. Pierdere de milioane de euro pentru exportul de arme de la Cugir

Profit record din exploatarea lemnului la Holzindustrie Schweighofer Sebeş: 100 de milioane de euro în 2013

FOTO VIDEO Daimler a demarat o investiţie de 240 de milioane de euro la Sebeş. Aici se va produce cea mai performantă cutie automată de viteze

Oraşul cu 24.000 de locuitori şi investiţii de peste 1 miliard de euro. De ce a ales Daimler să fabrice componente Mercedes la Sebeş

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite