Planul de Mobilitate Urbană pentru Alba Iulia: sistem integrat de piste de biciclete, străzi cu sens unic şi parcări subterane

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vedere aeriană a oraşului Alba Iulia. Foto: Romulus Oprişcan
Vedere aeriană a oraşului Alba Iulia. Foto: Romulus Oprişcan

Consiliul local Alba Iulia a aprobat în şedinţa extraordinară din 18 august 2017 Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, parte componentă a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a oraşului.

Potrivit administraţiei locale, planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) reprezintă un document strategic care vizează îmbunătăţirrea calităţii vieţii şi a condiţiilor de mediu.

Obiectivul PMUD Alba Iulia constă în analizarea stării actuale a municipiului din diferite perspective, în care infrastructura de transport reprezintă elementul angrenant în dezvoltarea unei localităţi şi a unei regiuni. Proiectele propuse prin PMUD Alba Iulia vin ca obiective la nivel european, naţional, regional, judeţean şi local. 

Integrarea locală cu master planul general de transport – Corelarea proiectelor locale cu proiectele naţionale, pentru o mobilitate eficientă şi durabilă. La capitolul promovarea transportului durabil şi infrastructura modernă se menţionează integrarea proiectelor locale în proiecte precum finalizarea coridoarelor dintre Sebeş şi Turda, electrificarea liniilor CF Brasov – Alba Iulia pe ruta prin Făgăraş – Sibiu, eficientizarea serviciilor de transport din staţia de tren Alba Iulia şi eficientizarea transportului de mărfuri şi călători pe ruta Alba Iulia – Dej. Proiecte la nivel local – Printre proiectele propuse la nivel local se menţionează lansarea de studii pentru refacerea peisagistică în toată zona metropolitană, precum şi pentru modernizarea şi extinderea reţelei de canalizare. Aici se menţionează modernizarea drumurilor din Miceşti, Bărăbanţ, Oarda şi Partoş, a străzilor din cartierul Meridian şi strada Costache Negruzzi, precum şi străzile din zona Dealul Furcilor, străzile Izvorului, Nicoale Labiş şi Barbu Catargiu.

Proiectele de modernizare a străzilor includ şi străzile Rojomal, Ştefan Luchian, Ion Andreescu, Biruinţei, Busuiocului, Dumbrăviţei, 9 Mai, Timotei Cipariu, Aurel Vlaicu, Toporaşilor, Fântânele, Iederei, Ghioceilor, Salcâmului, Crişan, Cetăţii şi Aron Pumnu, lucrările cuprinzând şi refacerea reţelelor edilitare, realizarea de parcări şi spaţii pentru biciclete. Sensuri giratorii vor fi realizate în zonele Stadion, Gară şi Cimitir (ultimul, deja în funcţiune). Siguranţa şi eficienţa rutieră vor fi optimizate prin introducerea unui sistem de supraveghere video, cu amenajarea trecerilor de pietoni şi implementarea unui sistem eficient de signalistică şi orientare rutieră.

Odată cu implementarea sistemului integrat de semaforizare vor fi realizate şi 7 noduri de transfer în zona intrărilor în oraş şi va fi implementat un grafic de livrare a mărfurilor în zona istorică şi centrală, precum şi un program pentru serviciile de salubrizare a oraşului. De asemenea, o serie de pasarele, poduri şi pasaje vor fi construite peste Ampoi. Străzi cu sens unic vor fi amenajate pe strada Marcus Aurelius, strada Dr. Ion Raţiu, strada Vânătorilor, strada Toporaşilor, strada Timotei Cipariu, strada 9 Mai, strada Ion Agârbiceanuc strada Cloşca, strada Vasile Goldiş, strada Lalelelor, strada Henri Coandă, strada Doinei, strada Nicolae Bălcescu, strada Decebal, strada Octavian Goga, strada Mihai Viteazu, strada Basarabiei şi Bd. Ferdinand I.

Transportul public va fi eficientizat prin introducerea unui sistem de mentenanţă, monitorizare şi gestionare a întregului sistem şi achiziţia de autobuze electrice pentru intrarea într-o nouă eră a vehiculelor de transport public din Alba Iulia. De asemenea, implementarea unui sistem electronic de afişare a informaţiilor în staţiile reţelei de transport public este un proiect ce va creşte accesibilitatea sistemului de transport public. Proiectul de amenajare a pistelor pentru biciclişti şi zone de stocare în cadrul municipiului este integrat în masterplanul de amenajare a spaţiilor verzi. De asemenea, se are în vedere realizarea unui sistem bike-sharing, a unui sistem de mentenanţă, monitorizare şi gestionare a sistemului integrat de piste pentru biciclişti şi a unui plan de reamenajare a spaţiilor verzi şi trama pietonală pe traseele pistelor pentru biciclişti.

Realizarea de parcări tip park&ride şi park&bike – PMUD Alba Iulia prevede realizarea unei parcări subterane în cadrul proiectului de remodelare a spaţiului din faţa gării ce cuprinde şi zona de autogară Alba Iulia. Parcări tip park&ride/bike vor fi realizate şi în zonele Bd. Transilvaniei, I.C. Brătianu, calea Ciugudului, Alexandru Ioan Cuza, Calea Moţilor şi în zona de acces pe autostrada Sebeş-Turda. De asemenea, se are în vedere realizarea de parcaje subterane sub terenurile libere din curţile şcolilor şi amenajarea suprateranului în concordanţă cu funcţiunea de educaţie/învăţământ. Pentru implementarea cu succes a conceptului este prevăzut şi un proiect de informare şi prezentare a conceptelor de Park & ride şi Park & bike.

Zonele pietonale şi stradale din municipiu vor fi remodelate complet, respectând normele de siguranţă pentru implementarea de piste pentru biciclete şi de zone pietonale sigure, interzicând accesul auto şi parcările improvizate. Pentru parcarea vehiculelor vor fi implementate restricţii în zona centrală şi pe marile artere, precum şi parcări cu tarife diferenţiate în funcţie de zonă. Se va implementa un sistem integrat de parcaje pentru rezidenţi şi turişti, interconectate la nivel zonal şi local pentru asigurarea unui transfer facil în cele mai importante puncte de transport. Se va implementa un sistem integrat de piste de biciclete, interconectate la nivel zonal şi local, precum şi un sistem integrat de utilizare a spaţiilor publice. Pentru transportul public se are în vedere reînnoirea parcului auto a Societăţii de Transport Public S.A. Alba Iulia şi eficientizarea rutelor şi traseelor trasportului public.

Citiţi şi:

Cum se manifestă personalitatea sadică. Caracteristicile psihopatologice ale acestui tip de comportament deviant

Ce s-a ales de minele din Apuseni: istoria unui dezastru 

Licitaţie de aproape 5 milioane de euro la Primăria Alba Iulia pentru amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi 

Cum se poate obţine aur artificial din plumb. „Piatra filozofală“ descoperită în urmă cu 60 de ani 

Cum se pot recupera datoriile la întreţinere. Asociaţia de proprietari poate să vândă apartamentul datornicului 

Amendă sau avertisment? Cum tratează poliţiştii faptele şoferilor care încalcă legislaţia rutieră 

Cum a fost sărbătorită împlinirea a 100 de ani de la naşterea lui Avram Iancu. Crucea inaugurată de Regele Ferdinand şi Regina Maria pe Muntele Găina

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite