Morţile care au zguduit SMURD. Ce nu s-a aflat despre accidentul aviatic din Apuseni, în care aparatul de zbor pilotat de Adrian Iovan s-a prăbuşit

Morţile care au zguduit SMURD. Ce nu s-a aflat despre accidentul aviatic din Apuseni, în care aparatul de zbor pilotat de Adrian Iovan s-a prăbuşit

Epava avionului prăbuşit pe muntele Petreasa din Apuseni

Patru membri ai SMURD Iaşi au murit joi, 2 iunie, în timpul unei intervenţii în Basarabiaânia, SMURD a mai trecut prin clipe tragice. În 20 ianuarie 2014, a avut loc accidentul din Apuseni, iar după mai bine de doi ani de atunci există un singur vinovat: pilotul decedat Adrian Iovan. Autorităţile nu au găsit sau nu au vrut să găsească nicio altă persoană care ar fi avut o vină, cel puţin în bâlbâiala de peste cinci ore de căutare a victimelor.

Ştiri pe aceeaşi temă

În continuare, condiţiile în care s-a produs accidentul şi modul în care s-au desfăşurat activităţile de căutare organizate de autorităţi ridică multe semne de întrebare. Oficial, pilotul Adrian Iovan este considerat vinovat pentru prăbuşirea aeronavei.  Accidentul a avut loc în 20 ianuarie 2014. Aeronava Britten Norman Islander BN 2A-27, singura de acest tip ce se mai afla în dotarea Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, s-a prăbuşit pe muntele Petreasa din Munţii Apuseni, la peste 1400 de metri altitudine, într-o pădure de la limita dintre judeţele Alba şi Cluj. 
 
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accident. Au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Femeia care urma să primească ficatul de la donatorul din Oradea a decedat ulterior.
 

Epava găsită după cinci ore de localnici

 
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici din comuna Horea – Argentin Todea, Gheorghe Trif şi Gheorghe Giurgiu, după căutări care au durat peste cinci ore şi la care au participat sute de persoane - pompieri, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici. Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă. Autopsiile au arătat faptul că Aura Ion a murit în urma unui şoc hipotermic asociat cu tulburări de dinamică respiratorie cauzată de un traumatism şi compresiune toracică prelungită. În schimb, pilotul avionului care s-a prăbuşit în Apuseni, Adrian Iovan, a suferit un şoc traumatic combinat cu şoc hipotermic, traume şi fracturi la mâini şi coaste. 

 
În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timp ce directorul general şi directorul de operaţiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcţie şi fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză şi că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său.
 

Anchetă fără niciun inculpat

 
Ancheta procurorilor în cazul accidentului aviatic a început în 11 februarie 2014. Atunci, procurorii Secţiei Parchetelor Militare au dispus, prin ordonanţă, începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu. Câteva zile mai târziu, în 17 februarie 2014, a fost începută urmărirea penală şi pentru infracţiunile de neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, precum şi pentru încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu. 

Salvatorii şi victimele accidentului s-au reîntâlnit pe mutnele Petreasa
 
Ancheta a început, iniţial, la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, ulterior fiind preluată de Parchetul General. De la debutul anchetei sute de persoane şi martori au fost audiate de anchetatori, fără însă a se pronunţa nume împotriva cărora ar fi început urmărirea penală. În paralel cu ancheta procurorilor militari, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 există în instrumentare un dosar deschis după ce fostul preşedinte al Comisiei de investigaţie privind accidentul aviatic din munţii Apuseni, Sorin Cimpoeru, a semnalat presiuni din partea superiorilor din cadrul Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS). Niciuna dintre aceste anchete nu a fost finalizată, fie cu trimitere în judecată, fie cu scoatere de sub urmărire penală.
 

Raportul CIAS, finalizat

 
În 19 octombrie 2015, CIAS a finalizat ancheta şi a dat publicităţii raportul final al cercetărilor. Aeronava prăbuşită s-a confruntat cu un givraj (îngheţ) sever care a afectat capacitatea motoarelor, practic le-a oprit, ceea ce a dus la prăbuşire, arată raportul. Potrivit membrilor comisiei de anchetă, aeronava pilotată de Adrian Iovan s-a prăbuşit în condiţiile în care motoarele s-au oprit din cauza givrajului. Raportul final are 128 de pagini, la care se adaugă patru anexe, în achetă au fost implicate autorităţile din SUA şi Marea Britanie. Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a emis cu această ocazie 10 recomandări de siguranţă. 
 
Altarul ridicat de moţii din Horea la locul accidentului
 
„Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare. Trecerea Carpaţilor Meridionali s-a făcut deasupra plafonului. Când s-a apropiat de Munţii Apuseni, aeronava a evoluat între două plafoane. În acest moment e reapărut acest fenomen de givraj, copilotul a fost obligat să imprime o traiectorie descendentă a aeronavei pentru a menţine viteza de zbor peste viteza de angajare. Iniţial am luat în calcul mai multe variante, însă ţin să precizez că motoarele au fost testate la fabricant, care a comunicat clar că, din punct de vedere tehnic, aveau suficientă putere pentru a ateriza”, a spus la vremea respectivă Eugen Suciu, investigator CIAS. Cu alte cuvinte, pilotul Adrian Iovan este considerat vinovat pentru producerea accidentului. În momentul prăbuşirii, aeronava era pilotată de Răzvan Petrescu, în timp ce Adrian Iovan încerca să degivreze cele două motoare.
 

Regretele moţilor

 
Moţii din Apuseni trăiesc în continuare cu convingerea că ar fi găsit aeronava mult mai repede dacă ajutorul lor era solicitat imediat după accident. Oamenii au aflat de la televizor că, undeva, în zonă, a avut loc o catastrofă. Sute de săteni-voluntari s-au mobilizat foarte rapid pentru a căuta şi salva victimele. Gheorghe Trif, Gheorghe Giurgiu şi Argentin Todea au făcut parte din micul grup de voluntari care au ajuns la locul unde s-a prăbuşit aeronava. Au făcut tot ce au putut pentru a salva răniţi. Ei nu se consideră, însă, eroi şi le pare rău că nu au ajuns mai repede în Vârful Petreasa, poate îi salvau şi pe pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Toţi trei sunt oameni simpli, din familii obişnuite care trăiesc din creşterea animalelor şi exploatarea lemnului, ocupaţii principale pentru mulţi din locuitorii Apusenilor.
 

Filmul tragediei din 20 ianuarie 2014

 
Aeronava cu şapte pasageri la bord, pilotată de Adrian Iovan, s-a prăbuşit pe muntele Petreasa (între judeţele Cluj şi Alba), în jurul orei 15.45. Firul evenimentelor, pe scurt:
- ora 13.38: aeronava YRBNP tip BN2 a decolat din Bucureşti cu destinaţia Oradea;
- ora 14.35: pilotul a solicitat coborârea la 3.050 de metri, din cauza givrajului  (peliculă de gheaţă formată pe structura aeronavei);
- ora 14.42: pilotul a solicitat coborârea la 2.450 de metri şi a comunicat că schimbă frecvenţa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor;
- ora 15.18: pilotul a intrat în legătură cu Centrul de control zonal Cluj;
- între orele 15.32 şi 15.33, pilotul a încercat să comunice cu un sector de control al traficului aerian, dar mesajele nu au fost înţelese;
- La orele 15.45 şi 15.49, operatorul Romatsa a încercat să ia legătura cu aeronava, dar nu a primit niciun răspuns;
- ora 16.01 copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl lui şi i-a spus că au aterizat forţat, între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte; 
- orele 16.07 – 16.09: Inspectorul general al IGSU dispune constituirea grupei operative şi alertarea ISU Alba şi ISU Mureş pentru declanşarea procedurii de căutare-salvare. Intervenţia de salvare a fost haotică şi slab coordonată, chiar dacă au existat mai multe convobiri telefonice cu medicul Radu Zamfir.
- ora 21.13: lucrătorul silvic Trif Gheorghe, membru al echipei de căutare formată din personal silvic, a ajuns la locul incidentului. Acesta era împreună cu ceilalţi doi salvatori, Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu. 

Pe aceeaşi temă:

Moţii salvatori din Horea participă la înmormântarea pilotului Adrian Iovan Un număr de 11 localnici  din comuna Horea, implicaţi în acţiunea de căutare şi salvare a victimelor accidentului aviatic produs luni în Munţii Apuseni, vor primi Crucea Arhiepiscopală, cea mai înaltă distincţie acordată mirenilor de către Arhiepiscopia de Alba Iulia.

Prima distincţie pentru salvatorii din Apuseni: Crucea Arhiepiscopală de la Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia Un grup de 26 de locuitori ai comunei Horea, implicaţi în activitatea de căutare a avionului prăbuşit în masivul Petreasa, participă vineri, la Bucureşti, la slujba de înmormântare a pilotului Adrian Iovan

O poveste fără şefi şi bani. Cum au reuşit salvatorii din Apuseni să facă imposibilul Linişte ireală, oameni parcă prea calmi, atenţi la viaţa lor, la viaţa muntelui. Aşa arăta localitatea Horea până luni după-amiază. De atunci, de când avionul pilotat de Adrian Iovan s-a prăbuşit în Vârful Pietreasa, agitaţia, implicarea voluntarilor, puzderia de oameni ai legii, medici şi jurnalişi au dat peste cap parcă firescul unei lumi perfecte.

Rezultatele autopsiei pilotului Adrian Iovan şi a studentei, morţi în avionul care a aterizat forţat în Apuseni   Medicul Gheorghe Vieru, şeful IML Alba, a dat publicităţii, în urmă cu scurt timp,  rezultatele autopsiei efectuate la cei doi morţi în accidentul aviatic de la limita judeţului Cluj cu Alba, pilotul Adrian Iovan şi rezidenta.

EXCLUSIV Marius Pop, salvator în Apuseni: „112 e de vină pentru întârzierea de peste două ore. Coordonatele erau greşite“  „Ne-am dus la Crucea lui Iancu de două ori şi nu era absolut nimic. Am pierdut mai mult de două ore. Ştiţi cum i-am găsit? Am aflat că i-au găsit un pădurar. Noi am sunat la 112, fiind cu nişte localnici de-acolo care cunoşteau persoana respectivă. Chiar şi aşa, localnicii nu ştiau sigur care pădurar era pentru că sunt mai mulţi în acea zonă. Am reuşit să luăm numele pădurarului, am sunat la 112 şi am luat legătura telefonică cu el. Acesta ne-a spus exact unde se află. El nu a avut nevoie de GPS să ne spună, dar precizia a fost de ordinul metrilor“, a declarat Marius Pop, pentru „Adevărul“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: