FOTO Nodul rutier de la Sebeş, punctul nevralgic din Autostrada A10. Blocajul amână finalizarea tronsonului până în 2020

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Punctul nevralgic de pe lotul 1 al Autostrăzii Sebeş - Turda îl reprezintă nodul rutier de la Sebeş. Chiar dacă contractul de execuţie a celor 17 kilometri de autostradă a fost semnat în 2014, nodul rutier de la Sebeş nu are nici în prezent auorizaţie de construcţie.

Lotul 1 al Autostrăzii Sebeş – Turda este cel mai în urmă cu lucrările, care, conform contractului încheiat între CNADNR SA şi Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL la 2 decembrie 2014, trebuiau finalizate la data de 2 octombrie 2016. În actualele condiţii, cel mai probabil se va putea circula pe acest lot în anul 2019. Există chiar posibilitatea ca nodul rutier de la Sebeş să fie finalizat abia în 2020.

În zona nodului de la Sebeş, antreprenorul a dorit modificări la propunerea iniţială, respinse de reprezentanţii CNADNR. Acastă dispută a întârziat foarte mult obţinerea autorizaţiei. În această zonă vor fi construite patru bretele ce vor asigura legătura dintre cele două autostrăzi: A10 şi A1. Alte două bretele vor face joncţiunea cu DN1, între Sebeş şi Lancrăm. Realizarea din punct de vedre tehnic va fi destul de complicată având în vedere că două dintre bretele vor supra-traversa A1, una având o lungime de aproape 1 kilometru.

image

Liniile punctate reprezintă traseul A1 în zona nodului rutier Sebeş-Lancrăm

”La începutul lunii iunie 2017, după 2 ani de întârzieri nepermise, a fost avizat într-un final în cadrul CNAIR proiectul tehnic al nodului rutier Sebeş, parte din lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, tronson supranumit «Autostrada Macilor». Construcţia acestui nod ar face posibilă decongestionarea traficului de pe DN 1 între Sebeş şi Alba Iulia, un tronson de drum pe care se circulă bară la bară în cea mai mare parte a timpului. Pentru emiterea autorizaţiei de construire şi începerea lucrărilor în acest punct critic, mai erau necesari doi paşi birocratici: exproprierea terenurilor suplimentare survenite prin modificări ale proiectului tehnic şi o notificare a CNAIR la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) prin care cei de la mediu să fie înştiinţaţi de modificările aduse de noul proiect, aceştia urmând să actualizeze acordul de mediu.

Deşi atât directorul general al CNAIR (Ştefan Ioniţă), cât şi ministrul Transporturilor (Răzvan Cuc) se laudă public cu fiecare ocazie că au deblocat toate proiectele principale de infrastructură, se pare că au omis nodul Sebeş de la deblocare. Nici documentaţia pentru exproprieri suplimentare nu a fost pusă pe circuitul de avizare (care durează din experienţa noastră de anul acesta 5-6 luni) şi nici notificarea spre ANPM nu a fost redactată şi transmisă. Au trecut degeaba 4 luni de la avizarea proiectului tehnic. Acest timp a fost utilizat de decidenţi în alte direcţii: vizite sforăitoare pe şantiere, declaraţii optimiste, chiar mincinoase, promisiuni peste promisiuni fără acoperire în realitate”, afirmă reprezentanţii Asociaţiei ”Pro Infrastructură”, care monitorizează lucrările. 

Informaţii tehnice privind lotul 1 potrivit datelor publicate pe site-ul CNAIR:

Acordul de mediu: În data 26.11.2015 s-a emis Acordul de Mediu revizuit pentru Secţiunea, A, km 0+300-km 14+000. 

Autorizaţii de construcţie:  

Secţiunea A km 0+300-km 14+000 - A fost obţinută Autorizaţia de Construire nr. 014/28.06.2016 pentru executarea lucrărilor din interiorul culoarului de expropriere. 

Secţiunea B km 14+000-km 17+000 - Nu a fost obţinută. 

Secţiunea C km 0+000-km 0+300, inclusiv Nod Rutier Sebeş - Nu a fost obţinută. 

image

 Principalele probleme: 

 1. Obţinerea avizului în cadrul CTE CNAIR pentru Proiectul Tehnic Secţiunea B km 14+000-17+000. 

 2. Obţinerea avizului în cadrul CTE CNAIR pentru Proiectul Tehnic Secţiunea C km 0+000-km 0+300, inclusiv Nod Rutier Sebeş. 

 3.  Revizuirea acordului de mediu după avizarea Proiectului Tehnic ca urmare a modificărilor survenite faţă de studiul de fezabilitate. 

 4. Obţinerea Autorizaţiei de Construire pentru soluţiile tehnice din culoarul de expropriere pentru Secţiunile B şi C. 

 5. Obţinerea Autorizaţiei de Construire pe zonele din afara culoarului de expropriere. 

 6. Activitatea de arheologie din cadrul Contractului-Obţinerea certificatelor de descărcare arheologică pentru siturile 1,2,3,4,5,7,8. 

 7. Poluare identificată în zona km 15+360-15+600, în urma analizelor probelor de apa şi sol. 

 8. Finalizare Proiect ITS. 

 9. Finalizare Proiect Iluminat. 

 10. Probleme de exproprieri rămase nerezolvate (construcţie cu destinaţia locuinţa şi teren împrejmuit în care se află amplasaţi stupi de albine în zonă km 5+250). 

 11. Obţinerea Autorizaţiilor de Construire pentru imobilele aflate pe culoarul iniţial expropriat. 

image
Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite