De ce nu trebuie lăsate niciodată cheile într-o maşină asigurată CASCO. Ce se întâmplă dacă autovehiculul este furat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Asigurarea CASCO poate, în unele cazuri, să nu acopere despăgubirea solicitată de proprietar
Asigurarea CASCO poate, în unele cazuri, să nu acopere despăgubirea solicitată de proprietar

Asigurarea CASCO presupune câteva reguli foarte clare care trebuie cunoscute de şoferi. Nerespectarea uneia dintre acestea poate determina anularea asigurării, respectiv pierderea dreptului de a primi daune în cazul unui incident rutier.

Din punct de vedere legal, asigurarea CASCO acoperă doar daunele produse la autoturismul asigurat, atâta timp cât acest autoturism este înscris legal în circulaţie (înmatriculat provizoriu sau definitiv) şi aparţine proprietarului înscris în poliţa de asigurare. Radierea maşinii determină încetarea automată a poliţei de asigurare, cu excepţia radierilor la sfârşitul contractelor de leasing. 

Obligaţia legală a unui asigurator CASCO este ca, în urmă unui eveniment asigurat, să plătească readucerea autoturismului asigurat în starea dinaintea producerii evenimentului, prin reparare sau înlocuire. 

  

 Riscurile asigurate se împart în 4 mari categorii:

- avarie parţială (accident în trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie în parcare cu autor cunoscut/ necunoscut), respectiv o avarie a cărei reparaţie nu costă mai mult decât un plafon stabilit de asigurator (de regulă 75-80% din suma asigurată). 

- avarie totală (situaţia de avarie totală se stabileşte de către asigurator pe bază unui deviz de reparaţie sau a unui memoriu tehnic din care reiese că maşina nu mai poate fi adusă în parametrii de siguranţă specificaţi de producător, ambele documente se întocmesc de către service specializat şi autorizat RAR).

- furt parţial (furtul unor părţi din maşină, inclusiv roată de rezervă). Tot la această situaţie se includ şi avariile produse maşinii de către hoţi: geam spart, bord deteriorat, chiar şi în cazurile de tentativă de furt) 

- furtul total (dispariţia totală a maşinii). La furtul total, asigărătorul CASCO va refuza să plătească dauna dacă proprietarul şi deţinătoru poliţiei de asigurare nu prezintă numărul de chei, telecomenzi sau carduri pe care le deţine, precum şi talonul maşinii în original. La încheierea poliţei se cere decalararea numărului de chei şi telecomenzi pe care un proprietar le deţine la maşina asigurată. În caz de furt total, asiguratorul va solicita prezentarea tuturor acestor chei şi telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifică la producător nr. total de chei emise şi înregistrate în computerul maşinii) va determina neplata despăgubirii. Fac excepţie cazurile în care la furtul maşinii, şoferul a fost deposedat de chei prin violenţă sau sub ameninţare. 

Conform legii, orice daună la maşină trebuie reclamată la poliţie (la secţia în rază căreia s-a produs/constatat dauna). Aproape toţi asiguratorii solicită documentele emise de poliţie, pentru a realiza procedura despăgubirii.  Asiguratorul va despăgubi întotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu şi cauza. De exemplu, dacă ruperea unui pivot în mers determină răsturnarea maşinii, asiguratorul va despăgubi repararea maşinii mai puţin costul pivotului. 

  

În toate cazurile, asiguratorul va despăgubi contravaloarea daunei, mai puţin franşiza aplicabilă şi uneori şi ratele ce au mai rămas de plată la poliţă. Franşiza se stabileşte de regulă pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar există şi cazuri când ea este exprimată unitar, pentru orice daună. Franşiza este acea parte din valoarea fiecărei daune pe care o suportă proprietarul maşinii. Aceasta poate fi stabilită: 

în valoare fixă, aplicabilă la fiecare daună, în procent din suma asigurată, aplicabilă la fiecare daună sau în procent din valoarea fiecărei daune. 

Te-ar putea interesa şi:

FOTO Imagini rare cu Geamăna, satul din Apuseni dispărut sub muntele de steril al exploatării miniere Cupru Min

Marginalizarea oraşului Alba Iulia în comunism. De ce a fost condamnat să fie un „târg prăfuit, plin de gropi şi bălţi“

Ce este ESP şi cum acţionează cel mai nou sistem de siguranţă pentru maşini

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite