Cum se întocmeşte în detaliu un plan de afaceri competent. Rolul esenţial al celor „4P“ în succesul unei firme

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În economia de piaţă, o firmă nu se poate dezvolta fără un plan de afaceri coerent şi bine pus la punct. Primele planuri de afaceri au apărut cu mult înainte de apariţia computerului şi a tehnologiei informatice.

Strict din punct de vedere tehnic, planul de afaceri este documentul construit pentru a determină drumul de parcurs al unei întreprinderi într-o anumită perioadă de timp. Documentul stabileşte misiunea, obiectivele, strategia şi planurile de acţiune pentru derularea unei activităţi specifice pe parcursul unei perioade viitoare determinate.

Utilitatea planului de afaceri este atât internă (ca instrument de lucru al managerilor) cât şi externă (pentru obţinerea unei finanţări sau pentru a realiza un parteneriat strategic cu o altă firmă). Planul de afaceri este modul preferat de comunicare între întreprinzători, potenţialii finanţatori şi investitori. Este de folos şi pentru a explica angajaţilor sensul tuturor atribuţiilor stabilite, şi rolul pe care aceştia îl au în cadrul firmei. De multe ori rolul unui plan de afaceri este şi de suport în obţinerea unei finanţări. De la un investitor privat, de la o bancă sau chiar de la statul român. Acesta din urmă, derulează o serie de programe de finanţare nerambursabilă destinate IMM-urilor din România, obţinerea finanţării fiind condiţionată de realizarea unui plan de afaceri.

Structura unui plan de afaceri nu este standardizată. Fiecare firmă are propriile ei nevoi de planificare. Totuşi băncile uneori oferă modele proprii ale planurilor de afaceri, mai mult sau mai puţin relevante din punctul de vedere al unei planificări riguroase. Un tip foarte utilizat de structură a planului de afaceri este cea departamentala. În cadrul acstei structuri, toate analizele, obiectivele şi strategiile sunt definite în funcţie de specificul activităţilor din cadrul firmei.

Structură departamentala a planului de afaceri este următoarea: Sumarul executiv, Descrierea afacerii, Planificarea de marketing, Planificarea producţiei şi operaţiunilor, Planificarea resurselor umane, Planificarea financiar-contabilă, Managementul riscurilor, Implementarea planului de afaceri. Această structură este special construită deoarece pe măsură ce firma creşte este nevoie de noi departamente care să se ocupe cu aspecte specifice ale activităţii acesteia.

"Planul de afaceri este probabil cel mai important document al unei afaceri aflate în stadiul de start-up antreprenorial. Evident, planurile de afaceri nu se realizează doar pentru afaceri antreprenoriale la start-up, dar ar fi foarte bine sa înceapă totuşi chiar din acea fază. Un business-plan bine făcut de la început este în acelasi timp şi o «călăuză» excelentă pentru companie, în creşterea acesteia de la un start-up la o companie de succes, dar şi o «cronică» a istoriei companiei, mai ales când afacerea începe să aibă şi o anumită istorie”, spune Marius Ghenea, autorul cărţii “Antreprenoriat, Drumul de la Idei către Oportunităţi şi Succes în Afaceri”.

Acesta descrie pe înţelesul tuturor fiecare etapă a unui plan de afaceri. ”Pentru a înţelege mai bine structura planului de marketing, trebuie să pornim de la cei 4P (produs, preţ, plasament/distribuţie şi promovare) şi să analizăm activitatea companiei pe toate cele patru componente. Pentru că un plan de marketing să fie relevant în contextul unui plan de afaceri general al companiei, el trebuie demarat numai după realizarea capitolului privitor la Analiza industriei şi a competiţiei, pentru că altfel nu poate fi corect alcătuit. Datele din planul de marketing trebuie să fie cât mai relevante, preferabil luate din surse cât mai clare şi mai credibile, nu doar bazate pe date interne sau estimări antreprenoriale (aşa cum se întâmplă, din păcate, prea des). Trebuie să conţină o strategie clară, cu obiective concrete, cu planuri de acţiune, cu bugete asociate (ceea ce înseamnă că trebuie bine corelat acest plan cu planul financiar, ceea ce iarăşi nu se întâmplă, din păcate, întotdeauna). Planul de marketing trebuie în plus să înceapă de la analiza pieţei ţintă, prin identificarea oportunităţilor, dar şi a ameninţărilor pe care le putem întâlni acolo. Apoi, întorcăndu-ne la analiza internă, putem determină punctele ţări, dar şi punctele slabe pe care noi înşine le avem ca afacere, ca organizaţie”, spune Marius Ghenea, referindu-se la structura planului de afaceri. 

Citiţi şi:

Zeul misterelor de la Apulum. Cum decurgea un ritual de iniţiere mithraic la care participau soldaţii romani

Cum sunt clasificate grupele de sânge şi compatibilitatea acestora. Care sunt cele mai întâlnite tipuri sanguine în România

Satul din Apuseni unde jumătate din locuitori au fost deportaţi de comunişti. Mărturia unei femei care a trăit calvarul

Capcanele cardului de credit. Cum se calculează perioada de graţie şi cât de mare este dobânda penalizatoare

Cum se manifestă personalitatea sadică. Caracteristicile psihopatologice ale acestui tip de comportament deviant

Ce s-a ales de minele din Apuseni: istoria unui dezastru

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite