VIDEO ”Crăiţa”, trenul de epocă vechi de 100 de ani a pornit din gara oraşului Zlatna

VIDEO ”Crăiţa”, trenul de epocă vechi de 100 de ani a pornit din gara oraşului Zlatna

Trenul de epocă a parcurs primii kilometri pe şine. Foto: Alexandru Vasile

Un tren de epocă format dintr-o locomotivă şi un vagon, construite în urmă cu peste 100 de ani, a fost pus în mişcare la Zlatna în Munţii Apuseni, în scop tutistic. „Crăiţa”, cum îi spuneau localnicii locomotivei cu aburi, a fost repornită şi a parcurs primii kilometri între oraş şi o localitate aparţinătoare.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Crăiţa” a fost prima surpriză a organizatorilor Festivlului Internaţional de Film Etnografic oferită celor câteva mii de spectatori care s-au adunat la Zlatna să participe la eveniment. Restaurarea „Crăiţei”, care în curând va fi dotată cu încă două vagoane, pe lângă cel deja funcţional, toate fiind construite în jurul anului 1900, a fost posibilă în baza unui proiect comun al Primăriei Zlatna, în parteneriat cu Primăria Alba Iulia şi Consiliul Judeţean Alba.
 
Tot la Zlatna a fost inaugurat Palatul Administrativ al oraşului Zlatna (viitoarea primărie a oraşului), o clădire superb reabilitată, care va fi inclusă în patrimoniul monumentelor istorice şi a cărei vechime se pierde în negura secolului XVI. A urmat parada portului popular, care a depăşit orice aşteptări. Peste 1.500 de oameni îmbrăcaţi în haine naţionale, în frunte cu primarul oraşului au străbătut urbea. Fiecare sat a fost condus de preotul comunităţii, iar coloana a fost însoţită de tulnicărese, care cu boi, cai etc. şi s-a întins pe aproape un kilometru. 

Foto: Horia Fleser
 
Numărul celor care au ales să poarte costume populare şi a celor care au privit şi au aplaudat a depăşit anul acesta 3.000 de persoane. Anul acesta au participat la parada portului popular invitaţi din mai multe zone ale ţării, dar aş nominaliza aici Mărginimea Sibiului. Fiecare invitat şi-a găsit un loc între zlătneni, acolo unde i-a plăcut fiecăruia, ceea ce înseamnă că atunci când vine vorba de afirmarea identităţii naţionale, toţi românii suntem la fel.

 
Trenul a fost restaurat la Uzinele „16 Februarie” din Cluj. Locomotiva a fost găsită într-un depozit la Sibiu, unde „zăcea” de 19 ani, iar costurile de restaurare s-au ridicat la 150.000 de euro. „Crescuse şi un copac în ea”, spune Ponoran. Primăria a cumpărat locomotiva la începutul anului 2013, de la un lichidator din Braşov şi, cu bani din buget şi cu sprijinul Consiliului Judeţean, a început restaurarea acesteia.
 
Noul sediu al Primăriei Zlatna
 
Vechea “Mocăniţa” trecea prin mijlocul oraşului Alba Iulia şi a fost o prezenţă îndrăgită, chiar un simbol pentru albaiulieni. Celebra “Mocăniţă”, trenul cu aburi pe linie îngustă făcea legătura între Alba Iulia şi Zlatna. A circulat până în anii 80, când a fost construită linia cu ecartament normal.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: