Cele mai profitabile trasee de transport din Alba, scoase la licitaţie. Începe bătălia pentru milioanele de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Noul program de transport călători ar urma să intre în vigoare în 2022
Noul program de transport călători ar urma să intre în vigoare în 2022

Consiliul Judeţean Alba a aprobat recent procedura de delegare a gestiunii serviciului public de transport judeţean de persoane prin curse regulate pe teritoriul judeţului.

Programul actual de transport călători a expirat în 2019, dar ca urmare a unor lacune legislative a fost prelungit pă la sfărşitul anului 2021. Acum, administraţia judeţeană a demarat toate procedurile pentru aprobarea unui nou program de transport călători, precum şi derularea procedurii de delegare a serviciului. 

Au fost aprobate, printre altele, studiul de oportunitate în vederea stabilirii modalităţii de atribuire a serviciului public de transport judeţean de persoane prin curse regulate; caietul de sarcini; programele de circulaţie pentru fiecare traseu; criteriile de calificare şi selecţie a ofertelor şi valoarea estimată a contractului de delegare a gestiunii serviciului public în sumă de 198.227.620,97 lei, fără TVA. Contractul va avea o durată de 6 ani, iar atribuirea se va realiza pe  loturi corespunzătoare fiecărui traseu din programul de transport.

70 de trasee în lungime de aproape 3.700 de km

În prezent, serviciul de transport public judeţean de persoane prin curse regulate se efectuează de către un număr de şase operatori de transport rutier, pe trasee din  programul de transport judeţean cu valabilitate până la data de 31 decembrie 2021. Este vorba despre societăţile Trransservice Apuseni SRL (7 trasee), Excelent Trans SRL (23), Livio Dario SRL (23), Arieşul SA Câmpeni (10), Voltrans SA Sebeş (15) şi Mariany SRL (1 traseu). Au rămas neatribuite 9 trasee, majoritatea (7) în zona Munţilor Apuseni. Cel mai probabil, bătălia pentru cele mai profitabile trasee se va da tot între aceste firme de transport.

”Transportul judeţean de persoane prin curse regulate în judeţul Alba, se efectuează în corelare cu transportul public local, interjudeţean şi transportul feroviar de persoane. Se are în vedere armonizarea graficelor de circulaţie pentru evitarea suprapunerilor orelor de plecare în cursă şi realizarea  unui sistem integrat de transport public, bazat pe complementaritatea modurilor de transport actuale”, se precizează în hotărârea Consiliului Judeţean.

Noul program de transport cuprinde un număr de 70 de trasee cu o lungime totală dus/întors de 3.698  km (1.849 km/sens). În  programul de transport judeţean sunt  prevăzute patru autogări şi 353 de staţii pentru urcarea/coborârea în condiţii de siguranţă a călătorilor. ”Ţinând cont de numărul curselor de pe trasee şi fluxurile de călători existente, în  vederea asigurării capacităţii de transport pe teritoriul unităţii administrativ -teritoriale judeţul Alba, sunt necesare un număr de 98 mijloace de transport în comun. Programele de circulaţie variază în funcţie de traseu, dar este situat în general între orele 5:00 - 23:00.

Categoria de pasageri beneficiară de gratuităţi  pentru transportul public la nivelul judeţului Alba este cea vizată de legislaţia în vigoare”, se mai susţine în hotărâre. Licitaţia se va desfăşura pe 70 de loturi, reprezentând tot atâte atrasee. Cel mai valoros traseu este Sebeş – Lancrăm – Alba Iulia, cu o valoare estimată de 14 milioane de lei. Urmează traseul Alba Iulia – Meteş - Zlatna (12,77 milioane de lei), Cugir – Vinţu de Jos – Alba Iulia (11,9 milioane de lei), Aiud – Teiuş – Alba Iulia (10 milioane de lei), Alba Iulia – Abrud – Câmpeni (8 milioane de lei) şi Alba Iulia – Coşlariu – Blaj (7,4 milioane de lei). 

Şase factori de evaluare a ofertelor

Atribuirea traseelor se va face prin utilizarea criteriului „cel mai bun raport calitate-preţ”, precum şi a factorilor de evaluare prevăzuţi în documentaţia de atribuire, factori care includ aspecte calitative, de mediu în legătură directă, obiectivă şi relevantă cu obiectul contractului. Astfel, preţul va conta în procent de maximum 25% din ofertă, la fel ca şi norma de poluare a autobuzului. Cel mai important factor de evaluare (30%) va fi vechimea medie a parcului de autobuze.

Dotarea cu aer condiţionat va conta în procent de 5%, clasificarea autobuzelor – 10%, iar utilizarea combustibililor alternativi – 5%. Aceste punctaje sunt maxime, evaluarea urmând a se face în funcţie de documentele prezentate. De exemplu, un autobuz nou, fabricat în 2021, va primi 30 de puncte, unul cu patru ani vechime va fi notat cu 10 puncte, iar altul de 11 ani va primi zero puncte. Tarifele de călătorie se vor stabili, prin calcul, de către Consiliul Judeţean în baza tarifului mediu  pe km/loc ofertat de către operatorul de transport rutier desemnat câştigător al procedurii.

Până în anul 2020, Consiliul Judeţean Alba a adoptat două programe de transport judeţene şi anume cel aferent perioadei 2008 - 2011 prelungit succesiv şi cel din perioada 2013 - 2019 prelungit până în prezent, pe baza cărora serviciul de transport persoane a fost efectuat de către operatori rutieri cu statut de societăţi  comerciale cu capital privat. Atribuirea traseele s-a realizat electronic prin Sistemul Informatic pentru Atribuirea Traseelor Naţionale, gestionat şi operat de Agenţia pentru Agenda Digitală a României, conform unui calendar publicat pe site-ul propriu.

Vă mai recomandăm să citiţi:

 

Şoferul fostului primar din Alba Iulia, acuzat de delapidarea a 800 de litri de combustibil. Prin ce ţări a fost plimbat Mircea Hava

 

Un student a învins în instanţă Universitatea Bucureşti. A obţinut anularea şi returnarea taxelor majorate

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite