CAMPANIE Nicolae Andron, dascăl de Istorie din întâmplare. A trimis o scrisoare „periculoasă“ la Radio „Europa liberă”

CAMPANIE Nicolae Andron, dascăl de Istorie din întâmplare. A  trimis o scrisoare „periculoasă“ la  Radio  „Europa liberă”

Nicolae Andron, profesorul care a adunat cele mai multe voturi în campania „Adevărul“

Nicolae Andron a adunat cele mai multe voturi ale cititorilor „Adevărul“ în campania „Profesorii cu care Alba se mândreşte”. Este profesor de Istorie de mai bine de trei decenii şi spune că nu ar schimba cu nimic munca la catedră.

Ştiri pe aceeaşi temă

Profesorul Nicolae Andron de la Şcoala „Ion Agârbiceanu“ din Alba Iulia a format pe parcursul celor trei decenii de carieră zeci de generaţii, de la avocaţi, la medici, ingineri, profesori. După 32 de ani de activitate,  „domnul de Istorie” spune cu convingere că reţeta la catedră este menţinerea unui echilibru între autoritate, respect, înţelegere şi comunicare.

Dascălul spune că este convins că nu există copil căruia să nu-i fi plăcut legendele și povestirile cu subiecte istorice. „Eroismul personajelor, triumful binelui asupra răului stârnesc imaginația, ceea ce duce la un impact emoțional deosebit asupra sufletului copilului. De starea aceasta trebuie să «profite» orice slujitor al Muzei Clio!“, motivează Nicolae Andron.

Scrisoare „periculoasă“ către Radio „Europa liberă”

Şi-a descoperit adevărata vocaţie, aceea de a fi dascăl, din întâmplare, după ce regimul comunist i-a „frânat“ admiterea la Facultatea de Drept. Împreună cu un alt coleg de liceu şi-au pus semnătura pe o scrisoare ce urma să ajungă la Radio „Europa liberă”, post care nu era văzut cu ochi buni de autorităţile comuniste de la noi.

„Scrisoarea era adresată postului de Radio „Europa liberă”,  pentru a ne fi dedicate melodii de către celebrul DJ, C. Chiriac. Ea a ajuns în mâna autorităților, iar semnatarii au fost sancționați pe linie de UTC. Visul meu de a urma cursurile Facultății de Drept s-a spulberat“, îşi aminteşte profesorul. „Consider acum acea întâmplare ca fiind una fericită, ea dându-mi șansa să-mi găsesc adevărata vocație, aceea de a fi dascăl!“.

Aşa a ajuns să urmeze cursurile Facultăţii de Istorie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, pe care a absolvit-o în 1980. A fost perioada în care a aflat ce înseamnă a scrie istorie, în preajma unor profesori care vor rămâne în istoriografia neamului : Hadrian Daicoviciu, Pompiliu Teodor, Nicolae Bocșan, Ștefan Pascu, David Prodan. 

La catedră, în faţa elevilor şi a studenţilor

ABC-ul predării Istoriei și a ceea ce înseamnă a fi profesor, l-a deprins la Școala generală din Sântimbru, judeţul  Alba, unde a fost repartizat după studiile universitare. Dascălul îşi aminteşte cu plăcere de anii generoși ce au urmat, atât în pregătirea profesională cât și in postura de a fi „al doilea părinte” pentru elevii săi.

A avut şansa de a evidenţia fenomenele istorice cu impact major asupra evoluției societății umane, atât în faţa elevilor de clasa a V-a, cât şi a liceenilor şi studenţilor de la Universitatea  „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. „Pot afirma că munca la catedră este și va rămâne un «plugărit al sufletului», adică o permanentă căutare și provocare în a descoperi calea prin care să ajungi la sufletul elevului din fața ta“, susţine Andron care este şi profesor metodist al Inspectoratului Şcolar din 1990.

„Vai de profesorul care nu este întrecut de elevii săi!“

Nicolae Andron este adeptul motto-ului „Vai de profesorul care nu este întrecut de elevii săi!”. Dascălul are o listă lungă de ucenici care şi-au întrecut mentorul: Dan Doțiu, Oana Petrașcu, Vasilica Stan, Daniela Mitea, Manuela Marin,  Nadia Berindei,  Irina Bădescu, Irina Bora, Alexandru și Radu Florea, Marius Partenie Rus, Ovidiu Jidveian, Romana Cramarenco, Tudor Roșu, Radu Ota, Laura Stanciu, Ana Burnichioiu, Mihai Gligor, Augustin Presecan, Ioana Piticariu, Mihai Dăescu, Romana Șandru, Ioana Gheberta.  „Rezultatele lor la diverse concursuri și olimpiade școlare naționale, absolvirea unor facultăți de profil-Drept, Istorie, Studii europene, Academia  de poliție, obținerea de doctorate în domeniu, stau mărturie în acest sens“, motivează profesorul.

Eliminarea elementului irelevant, întâmplător, factualul şi evidenţierea fenomenelor istorice cu impact major asupra evoluției societății umane sunt liniile directoare pe care merge dascălul în predarea Istoriei.

În cei 32 de ani de activitate, a avut ocazii de a schimba munca la catedră cu cea de cercetare, la Biblioteca „Batthyaneum”și la Muzeul Naţional al Unirii”, ambele din Alba Iulia. Dar a refuzat, pe considerentul că școala îţi dă posibilitatea să-ți trăiești viața complet.

Ca slujitor al Muzei Clio, intră în sala de clasă cu convingerea că Istoria învăţată în şcoală  îi ajută pe elevi în cunoaşterea fenomenelor social-politice contemporane, și îi determină să se implice în rezolvarea problemelor „cetății”din care fac parte.

CLICK pe poză pentru FOTOGALERIE


Nicolae Andron apreciază că munca de dascăl nu poate fi definită ca o profesie în sensul clasic al termenului, ci ca o misiune-izvor de îndatoriri. Rolul profesorului în comunitate ar trebui să fie de  „călăuză”.  „Azi, ca profesor- îndrumător al multor generații de studenți, am observat o stare de lâncezeală, de suficiență extrem de păguboasă pentru viitorul lor ca dascăl. În fond, nu-i înveți pe alții ceea ce vrei, nu-i înveți ceea ce știi, îi înveți ceea ce ești! Din păcate, pecuniar tânărul absolvent are o situație «delicată», aș zice aproape jenantă vis- a- vis de importanța muncii sale. Păcat“, subliniază dascălul.

În cabinetul de Istorie de la Școala„Ion Agârbiceanu”, mobilat cu carte de specialitate, vestigii dacice și romane, dar şi cu aparatură audio-video, în care lucrează de 20 de ani, s-a filmat anul trecut spotul educațional  „Eu nu abandonez școala”. Clipul a fost difuzat ulterior pe posturile naționale de televiziune.

Implicat în evaluarea manualelor şcolare

Adevăratul scop al educației ar trebui să fie,  în concepţia profesorului, permanentizarea virtuților și calităților copilăriei în anii maturității. „Când afirmăm că oamenii nu se nasc, ci se formează, ca profesori avem rolul de a îndruma elevii să se mobilizeze pentru a se realiza,  să-i învățăm să fie tineri mereu!“, mai adaugă dascălul.

Pe lângă munca de la catedră, profesorul este de găsit şi în ipostaza de organizator autorizat de cursuri de înot,  la care participă tot elevii de la clasă.

Nicolae Andron a fost între 1994-1999 președinte al Comisiei de Evaluare a Manualelor, o activitate de pionierat  care a dat un suflu nou întregului proces didactic, după cum apreciază profesorul. Este membru fondator al Asociației Profesorilor de Istorie din România. În plan publicistic a văzut lumina tiparului la două edituri lucrarea „Sinteze de istoria românilor”. Dascălul se bucură de recunoaştere şi în rândul colegilor de breaslă. În 2009,a primit  Diploma „Gheorghe Lazăr” pentru întreaga activitate.

„M-am simțit onorat  pentru nominalizarea în topul celor 10 profesori cu care județul Alba se mândrește. Toți profesorii aleși să participe la campania ziarului «Adevărul» au merite recunoscute și o activitate deosebită pe plan județean și nu numai. Desigur, sunt mulți alți  colegi care  deși nu au apărut în top, muncesc cu  dăruire și profesionalism în pregătirea și modelarea copiilor.Le mulțumesc celor care m-au votat, aprecierea lor fiind importantă pentru mine!“, a încheiat Nicolae Andron.






Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările