Şase ani de la tragedia aviatică din Apuseni. Multe întrebări şi niciun răspuns din partea autorităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rămăşiţele avionului au fost coborâte de pe munte de localnici
Rămăşiţele avionului au fost coborâte de pe munte de localnici

Se împlinesc luni, 20 ianuarie 2020, şase ani de la tragicul accident aviatic din munţii Apuseni în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi tânara studentă la medicină Aura Ion. În urma tragediei au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir, Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu.

Pe 20 ianuarie 2014, un avion YR-BNP care executa o cursă umanitară s-a prăbuşit într-o zonă împădurită din Apuseni. Avionul era pilotat de Adrian Iovan, iar Răzvan Petrescu era copilot. Aeronava transporta o echipă de cinci cadre medicale de la Bucureşti la Oradea.

În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul ”Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

  

Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici. Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar Aurelia Ion era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.

Imagine indisponibilă

Slujbă de comemorare la 5 ani de la tragedie

Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, au fost internate atunci la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca. În 21 ianuarie 2014, la o zi după accident, medicul Radu Zamfir a fost externat. Medicul Sorin Ianceu a fost externat în 3 februarie 2014, iar ceilalţi doi medici răniţi în accidentul aviatic, Valentin Calu şi Cătălin Pivniceru, au fost externaţi o zi mai târziu. Copilotul Răzvan Petrescu a stat, după accident, o lună în spital, apoi a fost reinternat şi operat de mai multe ori la picioare.

   

Dosarul penal al operaţiunii de salvare, clasat

În august 2018, procurorii militari din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au clasat dosarul accidentului aviatic din Apuseni. Ancheta a vizat modul de intervenţie al instituţiilor specializate pentru găsirea aeronavei şi salvarea oamenilor. Accidentul a scos la iveală deficienţe în sistemul naţional de a gestiona situaţii de urgenţă şi comunicarea defectuoasă între instituţiile statului ce ar fi trebuit să se implice în misiunea de salvare.

Imagine indisponibilă

Pilotul Adrian Iovan a fost considerat responsabil pentru producerea accidentului

Procurorii Secţiei parchetelor militare au audiat trei părţi civile şi 206 martori – persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătăţii Publice, ROMATSA, spitalele judeţene din Alba, Bihor şi Cluj, Spitalul Municipal Beiuş, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic „Sf. Maria” Bucureşti, Agenţia Naţională de Transplant, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, pădurari, salvamontişti, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea şi Beliş. Aproape 100 de zile puse cap la cap însumează audierile în acest caz.

O expertiză de 1.300 de pagini în cazul accidentului aviatic din munţii Apuseni, arată că tragedia putea fi evitată. De doi ani a avut nevoie expertul Virgil Clapon ca să ajungă la o concluzie certă în acest dosar – fiind vorba despre unul dintre cele mai ciudate accidente aviatice din istoria post-decembristă. După mai bine de 4 ani de la tragedie, expertul a ajuns la concluzia că tragedia putea fi evitată.

Un nou drum turistic a fost asfafaltat anul trecut în Munţii Apuseni. Este vorba despre DC 204, ce face legătura între Horea şi Petreasa, satul aflat la cota 1600. Porţiunea are o lungime de aproximativ 8 kilometri şi este denumită „Drumul lui Iovan”, pentru că în zona respectivă (vf. Petreasa), şi-au pierdut viaţa, în accident aviatic, pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion.

Mesajul familiei Aurei Ion:

„20 Ianuarie 2019 – ne pregăteam pentru o judecată dreaptă din partea magistratului de Înaltă Curte, o hotărâre care să aibă în vedere probele de la dosar, probe ce arată, confirmă, neregulile intervenţiei în operaţiunea de localizare-căutare şi salvare. De la teorie la practică… cale lungă! Judecătorul Şelaru Horia Valentin a uitat că nu poate să judece fără dosar şi a trecut la treabă, a dat soluţia … cea de dinainte bine stabilită, căci altfel, fără întreg dosarul, nu ar fi avut voie să se pronunţe. Şi au făcut, şi de data aceasta, o judecată „dreaptă” … au mers în linie dreaptă, fără abatere de la traseu…În timpul judecăţii, parte din dosar era ţinut la Parchetul Militar. Să-l mai întrebăm pe procurorul militar Văetişi Marian de ce nu a informat judecătorul şi avocaţii că mai sunt câteva volume pe la Procuratura Militară, prin sertare? Nu ne mai obosim, nu răspunde nimeni, iar noi, oricum, cunoaştem răspunsul! 

aura ion

Acum „se lucrează” la ancheta ce îi vizează pe cei ce aveau responsabilităţi pentru declanşarea operaţiunilor de alarmare din cadrul ROMATSA; pe medicii SMURD cu privire la intervenţia medicală, la respectarea procedurilor, precum şi la încetarea manevrelor de resuscitare şi declararea decesului victimei; pe pilotul Petrescu Răzvan şi Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, pentru falsurile din documentaţia aeronavei BN2, întrucât aceasta nu avea, la data efectuării zborului, verificările tehnice obligatorii pentru desfăşurarea misiunii. 

Parte din dosar a zăcut la Cluj, la Parchetul Curţii de Apel CLUJ, 10 luni, până când procurorii de acolo s-au gândit să ceară Bucureştiului să-l preia, că e complicat … şi l-a preluat … din nou … Parchetul General. Cealaltă parte zace la Parchetului Judecătoriei 1,  unde prim-procurorul Cozma Alin ne-a interzis, nouă victimelor, accesul la dosar. Să mai întrebăm care ar fi motivul? Este deja cunoscut, în tipicitatea anchetei: muşamalizarea dosarului pentru salvarea Şcolii de Aviaţie şi a celor implicaţi.

DAR vom continua şi vom merge până la capăt. Vom arăta de fiecare dată abuzul. Şi vom face public ceea ce trebuie să se audă, chiar dacă opinia publică pare că a amuţit. Poate ne trezim totuşi! Poate reuşim să conştientizăm că adevăratul pericol se produce atunci când suntem reduşi la tăcere! 20 Ianuarie 2020 – VREM DREPTATE PENTRU AURELIA ION! VREM DREPTATE PENTRU FAMILIA NOASTRĂ! VREM DREPTATE PENTRU URMAŞII NOŞTRI!  2020 – un an care poartă amprenta lui 20, aşa că, voi cei cu responsabilitatea dreptăţii, să vă amintiţi de ziua de 20 Ianuarie 2014 la fiecare pas! Să vă amintiţi că sunt doi morţi care-şi cer DREPTATEA!”, a transmis într-un comunicat familia Aureliei Ion, una din victimele tragicului accident aviatic din Munţii Apuseni.

Citiţi şi:

 

FOTO Paradisul din Apuseni neştiut de orăşeni. „Meşteşugul caselor tradiţionale româneşti merită păstrat“

 

FOTO Cum se distruge patrimoniul de la Roşia Montană. Construcţii monument istoric, ţinute în picioare cu ajutorul grinzilor din lemn

 

Ce înseamnă nivelul de decibeli al aparatelor din locuinţă. Cât trebuie să fie indicele zgomotului pentru a nu deranja

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite