Zidul Berlinului, la Paris

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Expoziţia „Mur de Berlin. Artistes pour la liberté“ este deschisă în grădinile de la Palais Royal din Paris până la 1 iunie.30 de piese, provenind din colecţia francezului Sylvestre Verger, pictate pe fragmente din Zidul Ruşinii, cum a fost numit Zidul Berlinului, sunt semnate de artişti din întreaga lume.

Sylvestre Verger şi-a constituit colecţia începând din 1990, fie cumpărând lucrări, fie comandându-le unor artişti. În 1996, piesele au fost expuse pentru prima dată la Lyon.

Mihail Gorbaciov, care a vizitat expoziţia, i-a subliniat importanţa. Expoziţia a fost apoi itinerată la Nicosia, la Köln, la Palatul Naţiunilor de la Geneva, la Seul, îmbogăţindu-se cu noi piese de fie-care dată.

Izolare sau deschidere

Anul acesta, cu prilejul sărbătoririi a 20 de ani de la căderea Zidului, comisarul expoziţiilor asociaţiei de Sculptură de la Palais Royal, Solange Auzias de Turenne, a selecţionat cele 30 de piese prezentate la Paris.

Picturile, protejate cu plexiglas din cauza fragilităţii betonului de proastă calitate, cântărind fiecare dintre ele 200 de kilograme, sunt aşezate pe structuri din fier, concepute de artistul american Adam Steiner în spiritul armăturii Statuii Libertăţii, ca un omagiu adus lui Gus-tave Effel.

Fiecare artist a folosit bucata de beton cu o deplină libertate. Picturile unora dintre ei amintesc, ca un rechizitoriu, sistemele ideologice care au dus la apariţia Zidului, ca în „Femeia aureolată” a lui Oppenheim sau în compoziţia prezentând un soldat care-şi face rondul în faţa baricadei, figurat ca o umbră chinezească pe fondul zgrunţuros al plăcii. Alţii, ca Arman sau Rolph Knie, celebrează distrugerea barierei.

O lucrare, intitulată „Monstrul constructor”, a scoţianului David Mach, avertizează asupra ameninţării ivirii unui nou Zid. Monstrul său, metaforă a totalitarismului, pare să renască din sfărâmăturile construcţiei. Compoziţiile glosează în jurul ideilor de separare, dihotomie, libertate, închisoare, izolare sau deschidere. Ultima propunere este vizibilă mai ales la spaniolul Eduardo Chillida, care pictează o punte, şi la rusul Ilia Kabakov, cu aripile lui de porumbel plasate de o parte şi de alta a unei linii negre.

Libertatea ca apel la memorie

Importanţa artiştilor care au realizat imaginile pe betonul plăcilor, diversitatea tehnicilor – pictură, colaj, sculptură, gravură -, forţa simbolică a pieselor dau unicitate colecţiei lui Sylvestre Verger. Vernisajul expoziţiei a fost gândit de ministrul Culturii din Franţa în acelaşi sens.

Christine Albanel a invitat-o pe cea de-a doua violoncelistă din Orchestra Filarmonică a Chinei, Guo Li, să interpreteze primele trei suite pentru violoncel de Bach. Reiterare, după 20 de ani, a gestului celebrului violoncelist Mstislav Rostropovici, care, în dimineaţa zilei de 11 noiembrie 1989, la primele ore ale căderii Zidului, a interpretat, aşezat pe un scaun în faţa unei porţiuni a barierei, prima Suită de Bach, scenă transmisă de televiziunile întregii lumi.

Info

Expoziţie: „1989-2009. Zidul Berlinului. Artişti pentru libertate“
Unde: Grădina de la Palais Royal din Paris
Când: până la 1 iunie
Program: zilnic, între orele 7.00 şi 22.00
Intrarea gratuit

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite