Cu o istorie lungă şi distinsă, prima menţiune datând din anul 153 d.Hr., Băile Herculane se bucură de privilegiul de a fi una dintre cele mai vechi staţiuni balneare din lume şi cea mai veche din Europa. Situată pe Valea Cernei, staţiunea a devenit o comoară a istoriei şi a frumuseţii naturale. Băile Herculane se bucură de izvoare termale, aer ionizat şi climă mediteraneană, creând un cadru natural perfect pentru toate vârstele, pentru tratament şi relaxare. Pe parcursul celui de-al doilea mileniu, staţiunea a fost recunoscută în întreaga lume datorită puterilor sale miraculoase, care au „cucerit” multe civilizaţii. În anul 102 d.Hr., romanii sunt cei care au descoperit Băile Herculane. Puterea apei vindecătoare i-a determinat pe romani să construiască vestigii: băi, statui, monede, apeducte, tablouri votive.

Refacerea şi modernizarea băilor în perioada modernă a început în 1736, majoritatea clădirilor din centrul istoric, în stil baroc, fiind construite la acea vreme. Franz Joseph, împăratul Austro-Ungariei, împărăteasa Sissi a Austriei, regele Alexandru I al Serbiei sunt printre monarhii care au vizitat staţiunea.

Povestea Bacolux a început cu mai bine de două decenii în urmă. Proiectul a fost şi rămâne o afacere de familie, construită cu răbdare şi devotament, pe principii solide. Anul 2010 a adus lanţul Bacolux în Băile Herculane, prin achiziţia Hotelului Diana, astfel, după o serie de investiţii, pe 9 aprilie 2011, aceasta şi-a deschis porţile pentru primii turişti. Astăzi Hotel Diana, reinventat, a devenit Diana Resort. Hotelul Afrodita este cel mai nou membru al lanţului. Deschis la 12 aprilie 2012 şi transformat în Afrodita Resort & Spa, acesta întregeşte cu succes gama de servicii oferite de Bacolux Hotels.

În urma studiului realizat de site-ul HotelGuru.ro în perioada 23 noiembrie 2015-22 ianuarie 2016, hotelul Afrodita Resort & Spa a fost desemnat cel mai bun hotel din ţară. Cele mai apreciate elemente au fost zona SPA, confortul şi preparatele culinare servite la restaurantele hotelurilor.

Traian Bădulescu: Turismul balnear s-a dezvoltat radical şi a întâmpinat multe schimbări în ultimii 20 de ani, în toată lumea. Dacă înainte, majoritatea turiştilor veneau pentru tratament, în prezent, ei vin mult şi pentru relaxare şi prevenţie. Societatea Bacolux s-a adaptat la noile trenduri, iar hotelul Afrodita din Băile Herculane are un spa recunoscut pentru calitatea oferită. Ce noutăţi aduceţi pentru acest an şi pentru anul viitor, în privinţa facilităţilor de spa?

Florin Băzăvan: Este adevărat că în fiecare an ne-am străduit să venim cu noi facilităţi pentru a răspunde cât mai bine solicitărilor oaspeţilor noştri, pentru că ne dorim ca turiştii români să găsească aici condiţii ca în orice alt resort european, iar Herculane are potenţialul pentru a oferi asta.

Pentru acest sfârşit de an am demarat un proiect ambiţios pentru a reinventa spa-ul. Acesta a fost redeschis într-un nou concept, mult mai aproape de natură, în armonie perfectă cu moştenirea milenară şi inepuizabilă a acestui loc. Oaspeţii se pot bucura de el din această iarnă, pentru că, aşa cum ne-am propus, renovările au fost finalizate în cel mai scurt timp. Printre facilităţile noului spa se regăseasc o varietate de saune, unele dintre acestea fiind ceva cu totul aparte pentru acest segment de spa. Îi aşteptăm cu drag pe oaspeţii noştri sa le descopere! Aşa că putem spune că anul 2019 o să aducă suprize plăcute oaspeţilor noştri, aşa cum i-am obişnuit în fiecare an.

T.B.: Există o piaţă uriaşă, atât pe zona de prevenţie – unde clientul doreşte nu doar facilităţi pentru SPA/tratament, dar şi distracţie şi activităţi colaterale (cinematografe, cluburi, excursii opţionale etc), cât şi pe zona de tratament şi cură propriu-zisă. Ce şanse are turismul balnear din România?

F.B.: Pentru mine nu există dubiu că turismul balnear din România se întreaptă în sfârşit pe drumul evoluţiei, aşa cum a meritat mereu. Au fost făcute investiţii majore în sectorul privat, iar acest lucru s-a simţit cu siguranţă în calitatea serviciilor balneo, care este acum vizibil îmbunătăţită în mai multe zone din ţară, inclusiv în zona unde sunt amplasate locaţiile noastre.

Am anticipat nevoile turiştilor de a îmbina curele balneare sau sejururile spa cu diverse activităţi şi evenimente. Din acest motiv în resorturile noastre se găsesc o mulţime de variante din care oaspeţii pot alege cum să îşi petreacă timpul liber. De la excursii la principalele obiective turistice din zonă, la plimbări cu ATV-ul, biciclete sau limuzine, la ateliere pentru copii, concerte sau evenimente interne, avem mereu ceva special pregătit pentru ei.

Cred că turismul balnear are şanse reale pentru că este un segment în care investiţiile se simt şi este un segment care abia acum începe să îşi arate potenţialul şi să se adapteze din ce în ce mai bine la pieţele şi standardele externe.

T.B.: Cum ar putea să redevină turismul balnear un punct forte pentru România? Cum am putea fi apreciaţi iar din acest punct de vedere?

F.B.: Primii paşi au fost deja făcuţi prin investiţiile private. Staţiunile României au nevoie de planuri de dezvoltare coerente şi unitatre în care publicul şi privatul să meargă mână în mână în aceeaşi direcţie.

Totodată avem nevoie de o promovare pe măsura realizărilor de până acum dar şi a potenţialului pe care staţiunile noastre balneare îl au. Multe dintre ele beneficiază de caracteristici naturale unice în Europa iar turiştii trebuie să fie cât mai bine informaţi despre aceste resurse pe care până acum România nu a ştiut cum să le vândă.

T.B.: Vă rog să ne spuneţi, pe scurt, povestea Bacolux şi de ce aţi ales Băile Herculane? În prezent, deţineţi cele mai mari hoteluri modernizate din staţiune.

F.B.: Povestea Bacolux împlineşte anul acesta un sfert de secol, timp în care am construit foarte atent ceea ce se vede astăzi. Bacolux Hotels de astăzi este rezultatul muncii a două generaţii cu pasiune pentru turism.

Am ales Herculane pentru potenţialul enorm pe care staţiunea îl are, pentru resursele de sănătate şi mai ales pentru că toţi păreau să îl fi uitat. Pentru că Herculane merită mai mult şi poate mai mult. Credem că am reuşit să dovedim, prin ce se vede astăzi, că Herculane nu numai că poate, dar şi că mai are multe de oferit.

T.B.: Ce proiecte noi derulate de Bacolux urmează pentru Băile Herculane? Alte modernizări, alte investiţii?

F.B.: Proiectul pe care ne concentrăm în acest moment este în segmentul de spa. Ne dorim să punem cât mai bine în valoare resursele naturale ale zonei. Din acest motiv am ales un design prin materiale cât mai naturale şi care aduce, întradevăr, natura la interior. La acest proiect, deosebit de important pentru noi, au lucrat tineri arhitecţi si cu un consultant spa care ne-au înţeles viziunea şi au transformat-o pe masură, întreaga echipa fiind entuziasmată. Apele termale minerale, legendele, plantele şi miresmele locului, toate sunt mixate în terapiile noastre, e ceea ce ne-am propus în primul rând, să valorificăm resursele locale.

Inclusiv una din saunele noastre o să fie dedicată ritualurilor cu ierburile Afroditei. Astfel, creem o experienţă de spa unică, aşa cum este şi zona Herculane însăşi. Suntem convinşi că şi oaspeţii noştri o să fie încântaţi de această nouă investiţie care tocmai ce a fost inaugurată.

Chiar dacă oaspeţii sunt preponderent români, numărul turiştilor din ţări precum Ungaria sau Germania sunt în creştere

T.B.: Care sunt principalele categorii de turişti care aleg hotelurile Afrodita şi Diana? Ca turişti străini, care sunt principalele pieţe externe de unde vin aceştia?

F.B.: Categoriile de turişti care vin la noi sunt din ce în ce mai variate iar ofertele şi facilităţile noastre se adaptează constant la acestea. De la familiile cu copii mici, cărora le pregătim sejururi de relaxare spa şi programe pentru copii, turiştii pe segmentul tratament balnear, pâna la segmentul corporate şi sportivi, suntem pregătiţi pentru toate aceste categorii. Chiar dacă oaspeţii sunt preponderent români, numărul turiştilor din ţări precum Ungaria sau Germania sunt în creştere.

T.B.: Cum aţi promovat până acum Băile Herculane? Organizaţi anual şi o serie de evenimente, sub genericul ”Întoarcerea la apă”.

Da, este adevărat, seria conferinţelor ”Întoarcerea la apă” a fostul unul din punctele de pornire pentru promovarea staţiunii, acum aflându-se în pregătire ediţia a VIII-a. Până în acest moment, în cadrul conferinţelor organizate de partenerii noştri, Asociaţia Pro Turism Herculane, peste 1000 de invitaţi din diverse ramuri ale turismului au vizitat staţiunea şi au participat la dezbaterile legate de dezvoltarea staţiunii. Următoarea ediţie este programată pentru 3-5 aprilie. Însă ne-am implicat mereu activ în toate mijloacele de promovare ale staţiunii, prin târguri şi expoziţii, atât în ţară cât şi străinătate, cât şi în mediul online.

T.B.: Ce alte servicii, excursii etc. mai oferiţi pentru turiştii Bacolux care aleg Băile Herculane?

F.B.: Turiştii noştri pot alege excursii la Cascada Bigăr, la Cazanele Dunării sau chiar în Serbia pentru a gusta din tradiţia locală a vecinilor noştri. Pot să descopere Herculanele dintr-o perspectivă nouă, alegând unul din traseele prestabilite pentru ATV, precum platoul Coronini, Sfinxul Bănăţean sau conturul lacului Prisaca, iar pentru ceva inedit pot încerca turul staţiunii cu limuzina. Spa-ul le stă la dispoziţie pe tot parcursul anului cu tratamente şi circuite din cele mai variate şi îi invităm să întrebe specialiştii noştri despre calendarul nostru de evenimente pentru a se bucura de suprizele pe care le-am pregătit pentru ei. În fiecare lună pot să găsească la noi atât evenimente cu specific tradiţional, mese servite în exterior într-un decor specific, seri cu muzică live, spectacole de umor, ateliere pentru copii şi diverse evenimente tematice, în funcţie de pachetul sau de perioada pentru care optează.