Trenduri în turism, în 2016: ce urmări are pentru români „turismul xenofob” şi care sunt vacanţele perfecte pentru angajaţii stresaţi

Trenduri în turism, în 2016: ce urmări are pentru români „turismul xenofob” şi care sunt vacanţele perfecte pentru angajaţii stresaţi

Poliţiştii supraveghează zona din apropierea teatrului Bataclan din Pars, Franţa FOTO macleans.ca

Instabilitatea economică şi conflictele de la nivel global influenţează turismul internaţional în 2016, respectiv cel local, avertizează specialiştii. Iar un trend care s-a conturat încă de anul trecut se referă la ideea de „turism xenofob”, tendinţă care schimbă şi ofertele agenţiilor de turism din România, în funcţie de opţiunile românilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anul acesta, tendinţele au fost împărţite de specialiştii în turism în trenduri negative şi pozitive.

Trenduri negative: ţările arabe sunt evitate şi scade interesul pentru destinaţiile unde au avut loc atentate

1. Cel mai important trend negativ menţionat de consilierul în turism William D. Chalmers pentru publicaţia Huffington Post este ideea de „turism xenofob”. Această tendinţă se referă la faptul că turiştii vor începe să evite tot mai mult ţările musulmane sau destinaţiile turistice unde au avut loc violenţe în care au fost implicaţi musulmani, oferind exemplul recentului atac de la Bataclan, din Paris. Aceste incidente creează un soi de bariere turistice, cu numai câteva excepţii, cum ar fi ţările islamice moderate, ca Dubai, Turcia, Iordania sau Maroc. Egiptul, o destinaţie turistică preferată şi de români în anii trecuţi, se află pe lista neagră a turismului. Chiar astăzi, un motociclist înarmat a deschis focul asupra unui grup de turişti din Cairo, care tocmai se urcau în autocare după ce vizitaseră piramidele. Nu au fost anunţate cazuri de persoane rănite, ci doar pagube materiale înregistrate în cazul autocarului şi hotelului în faţa căruia s-a tras (foto jos).


FOTO The Independent

Până de curând, mulţi români alegeau ca destinaţie de vară sau chiar de iarnă Egiptul, unde puteau face plajă şi în sezonul rece. În plus, aici puteau beneficia de servicii turistice de calitate la preţuri accesibile, iar cei pasionaţi de istorie putea vizita numeroase obiective turistice. Totul s-a schimbat însă, iar cererea pentru aceste destinaţii a scăzut foarte mult, după cum declara consultantul în turism Ciprian Enea pentru adevarul.ro, sperând ca Egiptul să revină de anul acesta în preferinţele turiştilor. 

Egiptul era o destinaţie foarte cerută, este unică, nu vom întâlni piramidele, Marea Roşie, Luxorul, Karnakul în altă ţară, acestea sunt obiective irepetabile, explica acesta.

În loc de Egipt şi chiar de Tunisia, românii pot alege în vara anului viitor Grecia, unde există multe destinaţii deosebite şi este o destinţie clasică pentru noi: „Grecia cred că va continua să fie vedeta sezonului 2016. Au foarte multe insule, dar şi destinaţii pe continent, în fiecare an apare o nouă destinaţie pe Grecia, un charter nou, cu avionul sau cu autocarul”, preciza Ciprian Enea.

Tocmai pentru a compensa dezinteresul tot mai crescut pentru Tunisia şi Egipt, ca urmare a violenţelor de acolo, Alin Burcea, directorul agenţiei Paralela 45, anunţa recent că vor fi lansate două curse charter cu avionul în Croaţia şi Portugalia, ţări unde nu existau până acum chartere, două destinaţii europene foarte sigure şi accesibile, care vor fi pe placul turiştilor.

2. În categoria trendurilor negative a fost inclus şi turismul de masă, care are efecte neplăcute atât asupra localnicilor din destinaţii foarte populare, cum sunt Barcelona, Veneţia, Roma, dar şi asupra turiştilor, care pleacă dezamăgiţi pentru că nu se pot bucura pe îndelete de frumuseţea acestor oraşe tocmai din cauza fluxului imens de vizitatori. Printre aceştia se numără şi turişti-vandali, cum au fost etichetaţi de localnici, mai ales în zonele din lume în care aceştia sunt depăşiţi de vizitatori cu 8 străini la 1 localnic. Iar anul acesta se pare că aspectul negativ al turismului de masă va determina luarea unor măsuri de care turiştii vor trebui să ţină cont atunci când vor ajunge în astfel de destinaţii populare. Anul acesta, probabil că vor fi mai multe proteste şi iniţiative ale localnicilor, cum anul trecut au existat "People Live Here" sau "Quiet Zone", prin care localnicii din Barcelona şi Bruges şi-au exprimat nemulţumirea faţă de turiştii zgomotoşi care îi vizitează şi chiar le ameninţă identitatea culturală.

Trenduri pozitive: preţuri mai mici şi turişti spontani, care caută aventuri de neuitat

1. În ceea ce priveşte categoria trendurilor pozitive, International Travel Price Index (Indexul Internaţional al Preţurilor în Turism) indică faptul că anul acesta preţurile îi vor avantaja pe cei care vor călători, ţinând cont de existenţa instabilităţii geopolitice şi de scăderea preţului petrolului, dar şi de faptul că există un exces în ceea ce priveşte infrastructura în turismul internaţional, cu zeci de oferte pentru croaziere pe oceane, mări şi fluvii, de tururi cu autocarul, de locuri de cazare, de bilete de avion ieftine etc. Prin urmare, anul 2016 va fi unul destul de accesibil financiar pentru turistul de rând.

2. Un lucru important în turismul anului 2016 se referă la nevoia crescândă a angajaţilor stresaţi de a se relaxa în timpul unor vacanţe de tip wellness, care ar putea să cunoască o creştere de 50% faţă de vacanţele clasice. Oamenii conştientizează importanţa concediilor în care trebuie să-şi reîncarce cu adevărat bateriile pentru a face faţă ritmului de viaţă extenuant, considerând că astfel acest lucru face parte din echilibrarea vieţii personale şi profesionale, după cum precizează consultantul în turism William D. Chalmers.

3. Spontaneitatea segmentului de turişti maturi va cunoaşte anul acesta un plus de energie. Cu cât rutina acaparează mai mult viaţa de zi cu zi, cu atât oamenii simt nevoia să evadeze în locuri care să-i surprindă şi să aibă parte de aventuri de neuitat, care să-i facă să se simtă din nou tineri şi interesanţi. Aceştia vor dori experienţe turistice tot mai autentice, competitive şi care îi vor provoca în moduri neaşteptate. Prin urmare, va creşte segmentul turiştilor ajunşi la o vârstă la care au parte şi de o anumită relaxare financiară, fiind dispuşi să renunţe la vacanţele planificate în detaliu sau plictisitoare, în care se mulţumesc să stea la plajă sau să lenevească pe puntea unui vas de croazieră. Acest trend este cel mai bine ilustrat de Rickshaw Challenge of India sau de conceptul A Blind Date with the World, în care turiştii călătoresc în zece destinaţii din lume, dar fără să li se spună care sunt acestea. Un concept similar a fost lansat anul trecut şi în România, de Paralela 45, sub numele Blind Holiday, care presupune ca turistul să afle destinaţia vacanţei doar atunci când va ajunge în aeroport, iar data exactă de plecare o descoperă cu 48 de ore înainte. Pachetul dezvăluie şi include numărul de nopţi de cazare, numărul de stele pe care le are hotelul, tipul de masă, transportul cu avionul, transferuri, taxele de aeroport şi intervalul de plecare.

4. O altă tendinţă se referă la creşterea numărului de turişti care nu vor pregeta să-şi ceară drepturile şi să ia măsuri atunci când se simt nedreptăţiţi sau furaţi în timpul călătoriilor, fie că este vorba despre hotelieri, ghizi turistici, restaurante, agenţii de turism sau companii aeriene. Plângerile şi reclamaţiile în industria turismului au crescut cu 20% în 2015, iar trendul se va menţine şi în 2016. Internetul a contribuit din plin la dezvoltarea acestei tendinţe, inclusiv prin apariţia unor siteuri tematice noi ca FlyersRights.org sau ConsumerTraveler.com.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: