În modul atipic de a vedea lucrurile, nu călătoresc niciodată vara, rar îmi fac curaj să merg în vacanţă primăvara, dar toamna şi iarna sunt anotimpurile în care mă simt ca peştele în apă când vine vorba de călătorii. Lipsa cozilor şi a agitaţiei, calmul cu care pot admira operele din muzee şi străduţele cu iz de localnici, mă fac să trec peste ghinionul unei zi ploioase sau a temperaturilor nu tocmai prietenoase.
 
În stilul acesta, de cinci ani, la început de decembrie, îmi dedic 10 zile unei călătorii. Anul trecut, am îmbinat vacanţa de sărbători cu experienţa unei maşini electrice în care 10 zile şi 3500 de km mai târziu, am traversat România în lung şi-n lat cu un BMW i3. 
 
Un an mai târziu, în 2021, producătorii au ieşit pe piaţa cu automobile ce îţi promit o autonomie de 400-500 de km, dezbaterea conceptului de “maşină electrică = maşină de oraş” a devenit tot mai aprigă, iar eu, împreună cu câţiva prieteni, am decis să vedem pe pielea noastră cât de uşor este să călătoreşti cu un automobil electric prin Europa.
 
Acestea fiind zise, pe 5 decembrie am pornit călătoria la volanul unui BMW iX având în gând să vizităm în 10 zile târgurile de Crăciun din Budapesta, Ljubljana şi Bled. Ştiu, pare greu şi complicat de făcut cu o maşină electrică pe timp geros. Nu este, dar planificarea este esenţială pentru a te bucura de vacanţa ta. 
 
Întreaga planificare în ceea ce ţine de staţii şi încărcări am făcut-o folosind aplicaţia PLUGSHARE. Aici poţi vedea toate staţiile din întreaga lume şi îţi poţi calcula ruta în funcţie de automobil, autonomia acestuia, locaţiile unde vrei sau trebuie să te opreşti pentru încărcare. Rutele se pot salva şi modifica, iar întreaga planificare poate fi făcută de pe telefon. Eu am configurat rutele folosindu-mă de ecranul generos al telefonului, un Samsung Galaxy Z Fold3.
 
Mai bine zis, întreaga călătorie am făcut-o folosindu-mă exclusiv de telefon, inclusiv rezervările la hoteluri şi restaurante. 
 
Partea faina la BMW este că ai serviciul de Concierge pe care îl poţi apela de pe maşină şi prin acesta îţi poţi face toate rezervările de care ai nevoie. Desigur, ulterior toate confirmările îţi sunt trimise pe numărul de telefon sau adresa de mail.
 
Plecarea noastră a fost din Bucureşti cu o oprire de câteva ore la Braşpv, o încărcare de o oră la Sibiu şi alte două în Timişoara şi Arad pentru că apoi să nu mai oprim până în Budapesta. 
 
În România am încărcat prin aplicaţia e-charge la staţiile Renovaţio şi Moon întrucât doar ei au staţii de peste 75 de KW, iar pentru noi era esenţial să încărcăm cât mai eficient. Am plătit 1,95 RON/kwh şi am petrecut aproximativ 2 ore jumătate la încărcat (din Bucureşti până în Budapesta), timp în care am luat prânzul, am făcut planurile de vizite pentru a doua zi şi la ultima oprire, am servit o cafea şi am făcut câteva poze. 
 
În Budapesta ne-am cazat la Ritz Carlton, unul dintre puţinele hoteluri ce au staţii de încărcare, iar serviciul de încărcare este complet gratuit dacă eşti cazat în hotelul lor. Dacă cumva vreţi să călătoriţi cu o electrică, nopţile trebuie folosite pentru a încărca maşina fie la priza normală, fie la 7 sau 11 kw, în funcţie de puterea disponibilă.  În felul acesta nu doar că protejaţi bateria maşinii, dar scutiţi timp şi bani. 
 
Prima zi în Budapesta ne-a întâmpinat cu o ninsoare ca-n poveşti şi vreme numa’ bună de plimbat. Am vizitat Castelul Buda, am fost la patinoarul de lângă castelul Vajdahunyad, am făcut o vizită scurtă prin piaţa din Budapesta, iar pe seară ne-am bucurat de târgul de Crăciun din Piaţa Vorosmarty, unde ne-am răsfăţat cu vin fiert şi preparate tradiţionale ungureşti. 
 
După lungile zile în care am lucrat de acasă şi aproape că nu m-am mişcat de la birou, ceasul meu Samsung Galaxy Watch 4 m-a anunţat că pe 6 decembrie am făcut 26.540 de paşi. Mirat ceasul, mirată eu, am intrat în aplicaţia Samsung Health pentru un screenshot cu această performantă care, o zi mai târziu, mi-a adus cea mai bună calitate a somnului din ultimele săptămâni. Nu ştiu dacă are legătură cu mişcarea, deşi cred că da, dar au venit mana în mână. 
 
Revenind la călătorie, am petrecut 3 zile în Budapesta în care am îmbinat locurile pe care le ştiam, croazieră pe Dunăre, vizită la Parlament, cu activităţi noi, o degustare de vinuri în zona Etyek, Spa cu Bere, vizită la Castelul Visegrad şi vizite la târguri de Crăciun din apropierea hotelului nostru. 
 
Următoarea destinaţie pentru noi a fost Ljubljana, un oraş în care am călătorit pentru prima dată. Aflat la 520 de km de Budapesta, a fost nevoie să încărcăm maşina o singură dată. Pe autostrada spre Ljubljana, cei de la MOL, prin serviciul Mol Plugee au numeroase staţii de încărcare. Am ales o staţie de 75 de kwh şi am avut norocul ca în incinta benzinăriei să existe şi un restaurant unde noi am servit prânzul. Pentru cei ce opreau pentru alimentare/încărcare, benzinăria Mol oferea un serviciu de wifi şi mese cu prize ce îţi permiteau să lucrezi chiar de acolo. 
 
O oră şi 170 de lei mai târziu, telefonul Samsung Galaxy Z Fold3 a bâzâit vesel şi ne-a informat că maşina noastră este gata de plecare. Tot din telefon poţi alege prin aplicaţia My BMW să ai maşina preîncălzită. Asta înseamnă că atunci când pleci nu numai că ai maşina încărcată, dar scaunele sunt încălzite şi temperatura din maşină este cea setata de tine. 
 
În jurul orelor 17:00 am ajuns în Slovenia, în Ljubljana unde ne-am cazat la Zlata Ladjica. Hotelul se afla în centrul oraşului istoric, iar clădirea care găzduieşte astăzi acest hotel este cea mai veche clădire, încă în picioare, din întreaga Ljubljana. Filosofia echipei de la Zlata Ladjica sta în experienţa locală transmisă mai departe oaspeţilor. Meniul conţine doar preparate locale ce folosesc produse locale, nu de import, iar micul dejun este o experienţă de neratat pentru iubitorii de carne şi mezeluri întrucât te poţi bucura de mai bine de 8 feluri de mezeluri slovene. 
 
Cele 3 zile petrecute în Ljubljana ne-au învăţat că subestimăm oraşe şi locuri în funcţie de puterea economică a unei ţări. Nu aş fi avut în plan să vizitez Ljubljana sau Slovenia dacă nu eram în contextul unei pandemii unde multe ţări din Europa şi-au închis graniţele în această perioadă, iar a nu vizita o ţară atât de frumoasă, este o greşeală. Ljubljana iarna este decorată precum vezi în cele mai frumoase filme de Crăciun. Fiecare stradă, restaurant sau bar sunt împodobite, iar localnicii sunt ospitalieri şi gata să te ajute sau servească cu tot ce au mai bun. Atmosfera e caldă, iar toate terasele lor sunt încălzite pe timp de iarnă. La una dintre terasele din centru am băut pentru prima dată gin fiert şi dacă cumva mergeţi, trebuie neapărat să îl încercaţi! 
 
Ca şi în Budapesta, am petrecut 3 zile în Ljubljana şi tot atât aş recomanda prietenilor să stea. Capitala Sloveniei este mică, iar activităţile sunt limitate, prin comparaţie aş zice că este un fel de Sibiu al nostru. Am fost atât ziua, cât şi seara la Castel de unde ne-am bucurat de o privelişte absolut superbă. Tot acolo am servit prânzul şi cina într-unul dintre cele mai faine restaurante din Slovenia. 
 
Altfel, în cele câteva zile ne-am plimbat prin Parcul Tivoli, am  luat Ljubljana la pas într-un tur prin centrul istoric unde am vizitat muzeul oraşului, catedrală, piaţa locală care ne-a cucerit cu totul, iar într-una dintre zile am urcat cu funicularul.
 
Serile ne-am încărcat bateriile la târgurile de Crăciun şi ne-am răsfăţat cu vin şi gustări locale la barurile aşezate pe râul Ljubljanica. 
 
Pe marginea râului Ljubljanica este şi poza mea preferată din această călătorie unde, din emoţia momentului, mi-am uitat aparatul de fotografiat. Norocul meu, gândit ce-i drept, ca înainte de a pleca din Bucureşti am luat un Smart Tag de la Samsung. Practic, breloc pe care până să îl iau cu mine, l-aş fi subestimat şi l-aş fi considerat inutil. Acest breloc poate fi legat de bagaj, aparat foto sau de căţelul/pisica ta, iar când nu îl găseşti, îl poţi localiza pe telefon. În fiecare vacanţă, din grabă, îmi uit fie aparatul, fie drona pe undeva şi pierd timp încercând să îmi aduc aminte unde l-am lăsat sau uitat.
 
A treia destinaţie din vacanţa noastră a fost la doar 100 de km de Ljubljana şi este localizată în zona muntoasă a Sloveniei. Lacul Bled şi Bohinj ne-au fost gazde preţ de 3 zile în care tot ce am făcut a fost să ne relaxăm şi să ne bucurăm de natură. 
 
Ne-am cazat în Bled, un mic orăşel înconjurat de munţii Alpi, în reşedinţa Preşedintelui Tito, care în zilele noastre este un hotel recent dat în folosinţă turiştilor. Vila Bled este cunoscută şi drept hotelul cu cea mai frumoasă privelişte către insula ce găzduieşte o spectaculoasă Biserica din secolul 17. 
 
Dacă cumva că eşti în căutare de relaxare, de plimbări prin natură sau eşti pasionat de ski atunci chiar ar trebui să îţi faci un concediu în Alpii Sloveni. Preţurile sunt mici atât pentru servicii, cât şi pentru cazare, priveliştile îţi fură privirea la fiecare pas, iar mâncarea este excepţională.
 
Am avut surpriza să descopăr că hotelurile şi restaurantele din Slovenia au staţii de încărcare de 7-11 KW, iar în apropierea pârtiilor ai câte un hub de  3-4 staţii unde îţi poţi lăsa maşina la încărcat. 
 
În ultimele două zile am avut de parcurs drumul de întoarcere către Budapesta, unde am înnoptat, iar a doua zi am pornit cu bateriile încărcate spre România.
 
Am cheltuit 2000 de lei pe încărcări şi aproximativ 10-12 ore la staţiile de încărcare în toate cele 10 zile. Regula noastră a fost să profităm de nopţile de cazare pentru a încărca maşina eficient. Desigur, am încărcat şi pe timp de zi, dar am ales staţii fie de 300 KW de la Ionity (prima fiind la Budapesta), fie de la MOL Plugee, maxim 75 KW. BMW iX se încarcă 0-80% în mai puţin de 35 de minute la staţiile de 150 KW. Din păcate nu sunt atât de multe staţii de mare putere astfel încât să te bucuri de o astfel de încărcare rapidă la fiecare oprire, dar atât în Ungaria, cât şi în Slovenia ai mereu un loc unde poţi bea o cafea sau face cumpărăturile în cele 40-70 de minute în care îţi laşi maşina la încărcat. Noi am profitat de fiecare încărcare pentru a căuta activităţi, staţii de mare putere sau ne-am folosit de Samsung Galaxy Z Fold3 pentru a ne juca sau uita la episoadele recent lansate din Money Heist.
 
Pe întreaga durată a călătoriei am folosit Android Auto sau telefonul pentru navigaţie. Tot pe Android găsiţi şi aplicaţia My BMW prin care te conectezi la maşină. Astfel poţi să vezi când e încărcată sau dacă sunt erori la încărcare şi poţi avea acces 24/24 la aceasta. 
 
Ca şi concluzie, poţi în orice moment să pleci cu o maşină electrică prin ţara sau peste graniţă, exact cum ai face cu orice maşină pe combustibil fosil, dar trebuie să fii atent la planificare. E important să ai mai multe staţii în zona unde vrei să călătoreşti şi să nu faci mai mult de o încărcare în timpul zilei, mai ales iarna când se înnoptează încă de la ora 17:00. 
 
Rutele către Ungaria, Austria, Slovenia şi Croaţia îţi permit să încarci la orice staţie Telekom sau Ionity direct din aplicaţia E-charge de la Renovaţio. 
 
Ai nevoie doar de minim 30 de lei în contul virtual înainte de fiecare încărcare şi poţi activa staţia folosind telefonul sau smartwatch-ul tău.