Interviu cu Sebastian Constantinescu, director general Travel Planner

 
- Sezonul de vară a debutat deja pentru Bulgaria şi Grecia, aceste ţări primind primii turişti români pentru 2020. Cum au fost primele zile?
 
- Au fost cu emoţii şi bucurie pentru că, în sfârşit, ne putem începe activitatea. Oamenii au început să facă rezervări. Putem spune că suntem surprinşi de interesul oamenilor pentru vacanţe şi de faptul că sunt mulţi români care doresc să călătorească. Am ales să fim pozitivi. Încercăm să combatem această criză prin luptă, prin atac şi nu prin apărare. Criza ne-a prins la finalul unei dezvoltări care a fost planificată cu aproape doi ani în urmă. Am intrat în criză cu o imagine nouă, am lansat o platformă nouă de rezervări şi deja lucrurile bune încep să apară. Turiştii se îndreaptă către hotelurile care au emis oferte speciale atrăgătoare (de până la 40%) şi se orientează în special către hoteluri cu servicii bune, cu spaţii publice mai generoase, încearcă să evite aglomeraţia căutând variante mai retrase. Pentru ofertele din Bulgaria, acum zona de nord e cea mai interesantă - Albena, Nisipurile de Aur - dar avem cereri şi pentru zona de sud. Pentru Grecia, în cazul nostru, interesul este crescut pentru zona de nord dar şi pentru insulele din Marea Ionică, în special Lefkada şi Corfu.
-  Majoritatea turiştilor care au ales să plece imediat după 15 iunie aveau rezervările făcute de mult timp, în sistem early booking, sau au rezervat recent, după anunţul privind relaxarea?
 
- Marea majoritate a turiştilor Travel Planner a avut rezervările făcute din timp şi sunt turişti care abia aşteptau să plece. În această săptămână călătoresc mulţi turişti care au avut vacanţele amânate din mai şi începutul lunii iunie şi au fost reprogramate în această perioadă. Am avut foarte puţini turişti care au vrut să organizeze o ieşire pe ultima sută de metri, dar noi punem asta pe seama ploilor din ultima vreme.
 
- Care este tipologia turistului român care a ales să plece în Bulgaria şi Grecia la început de sezon?
 
- Este evident că sunt cei mai curajoşi, aventurieri în general, fie foarte ocupaţi în timpul verii, fie persoane care profită de preţurile mai scăzute din această perioadă. Sunt şi persoane care merg de mai multe ori pe an. Un aspect principal pentru alegerea acestei perioade este, totuşi, şi preţul.
În 2020 cel mai probabil românii vor evita vacanţele cu avionul chiar dacă se deschide traficul aerian. Turiştii români vor prefera vacanţe pe litoral, cât mai aproape de casă pentru a ajunge cât mai repede la cei dragi în caz de urgenţă. Se vor lega mai degrabă turismul individual şi destinaţii care să le ofere flexibilitatea transportului pe cont propriu. Astfel, anul acesta se vor alege mai degrabă staţiunile din nordul Bulgariei, insulele din nordul Greciei şi plajele din Turcia cu ieşire la Marea Egee. Litoralul bulgăresc a fost în ultimii ani prima opţiune externă de concediu a românilor. Aceasta pentru că staţiunile bulgăreşti oferă condiţii de vacanţă la un raport calitate preţ foarte bun. Faptul că industria ospitalităţii este dezvoltată în Bulgaria o arată inclusiv ponderea turismului din PIB-ul ţării vecine, de 11%.
 
- Cum vedeţi desfăşurarea sezonului estival în acest an?
 
- Nu cred că a fost în istoria turismului un an mai puţin predictibil decât 2020. Acesta este, de departe, şi cel mai atipic an. Până acum ştim că a început în forţă, cu creşteri semnificative pentru majoritatea operatorilor, anunţându-se un an foarte bun, dar a continuat cu scăderi abisale. E ca la jocul de ruletă. Dacă evoluţia cazurilor covid va fi în limitele admise de autorităţi şi dacă condiţiile de călătorie vor fi suportabile pentru turişti (de exemplu carantina la întoarcere reprezintă o mare problemă) atunci românii vor călători, în special în regiune (mai ales Grecia  şi Bulgaria). Acum hotelierii au pregătit oferte speciale foarte atractive pentru români, însa e posibil ca acestea să dispară dacă hotelurile se vor aglomera, mai ales pentru perioadele de vârf. Vor încerca să evite gradul maxim de ocupare pentru o distanţare mai bună, pentru a ţine sub control situatia din punct de vedere sanitar. Nimeni nu îşi doreşte cazuri...  
2020 va fi un an greu în special pentru agenţiile de turism, care trebuie să gestioneze toate neprevăzutele. Şi nu sunt deloc puţine. Momentan cred că turistii ar trebui să profite de ofertele speciale şi să se orienteze către variantele de plată cu avans pentru a-şi asigura locul, dar în acelaşi timp să-şi pregătească un exit.
Românii s-au relaxat în faţa pandemiei. Acum sunt mai mult preocupaţi de aspecte financiare şi de măsuri de siguranţă luate de hoteluri. Dar cu siguranţă îşi doresc să călătorească în 2020. Aceasta ne arată numărul de telefoane pe care îl primim la agenţie şi turiştii care au ales să-şi amâne vacanţa tot în 2020. Da, turiştii sunt într-adevăr foarte preocupaţi de siguranţă.  Din acest motiv, românii vor pune mare accent pe calitatea serviciilor şi pe distanţarea pe plajă şi în unităţile de cazare.  
Spre deosebire de anii trecuţi  în care turiştii puneau accentul pe bugetul de călătorie, în 2020 românii sunt mai preocupaţi de siguranţă şi de maniera în care hotelierii au amenajat hotelurile pentru siguranţa turiştilor. Pornind de la această premisă, anul acesta vor fi la mai mare căutare unităţile de cazare de patru şi cinci stele, cu plaje generoase  şi amenajări care să păstreze condiţiile de securitate dictate de contextul actual.
 
- Ce părere aveţi despre incoming-ul dinspre Bulgaria şi Grecia în România? Ce şanse îi daţi?
 
- Prin tradiţie, Grecia şi Bulgaria sunt două ţări care nu sunt emiţătoare de turişti către România  şi mă îndoiesc că lucrul acesta se va schimba în perioada imediat următoare. Cert este că acest context actual forţează oarecum la un turism regional şi România ar putea să profite de acest lucru. Dar toate acestea necesită o strategie centralizată, necesită investiţii şi oameni profesionişti, bine plătiţi, care să gestioneze toate acestea, capitole la care nu am stat foarte bine în ultima vreme.
 
- Ce măsuri iau bulgarii pentru vacanţele românilor pe litoral?
 
- Trăim vremuri fără precedent în care impredictibilitatea este cuvântul de ordine şi aceasta ne  afectează pe toţi.  Sunt vremuri în care ne adaptăm din mers, iar schimbările  survin peste noapte. Şi ştim că aceste măsuri au afectat şi planurile de vacanţă ale tuturor, iar sejurul all-inclusive în Bulgaria va fi şi el diferit. Acesta este motivul pentru care împărtăşim aceste informaţii, să ştiţi ce implică all-inclusive în Bulgaria în 2020.
În pofida faptului că domeniul turismului a fost cel mai afectat economic de către măsurile luate pe durata  izolării sociale,  Travel Planner a depus toate eforturile ca turiştii să fie continuu  şi transparent informaţi despre măsurile luate.  Echipa noastră a lucrat de acasă tocmai pentru a informa, chiar a găsit soluţii pentru sejururile pe care turiştii le-au plătit.  Se apropie momentul mult aşteptat ca turiştii să poată pleca în vacanţă.
Pe 15 iunie 2020  s-a deschis sezonul de vacanţă în Bulgaria în regim  de relaxare. Unii  dintre hotelieri au luat măsuri deja  pentru asigura turistilor o vacanţă cât mai plăcută şi mai sigură, măsuri pe care le au anunţat.  Alte unităţi de cazare continuă să se adapteze situaţiei actuale.  Vacanţele all inclusive în 2020 sunt sub Imperiul probabilităţii pentru că întregul context internaţional nu este sigur. Măsurile implementate vor fi similare la unele dintre hoteluri, dar cel mai probabil în acest an fiecare unitate de cazare va avea proceduri proprii de cazare şi masă. Oricum, sper să avem parte de predictibilitate şi să lăsăm graniţele deschise, fără carantină la reîntoarcere, pentru Bulgaria şi Grecia. Altfel, turismul va fi şi mai afectat, turiştii nemulţumiţi, firmele de turism într-o situaţia critică.
 
- Ce măsuri de siguranţă adoptă la ora actuală hotelurile din Bulgaria?
 
- Siguranţa turistului este în prim plan în vacanţa pe litoralul bulgăresc în 2020. Trăim vremuri noi pentru fiecare dintre noi, vremuri care cer adaptare la nivel de individ şi afacere. Domeniul turismului a fost cel mai tare a afectat de pandemia Covid-19.  La ora actuală Profesioniştii din turism, agenţii şi hotelieri, au două provocări să susţină afacerile care funcţionează în regim de avarie şi în acelaşi timp să păstreze un climat sigur pentru clienţii săi în noul context  internaţional de sănătate.  
Măsurile adoptate de hotelurile din Bulgaria în 2020 sunt concentrate pe a păstra siguranţa turiştilor,  respectând Directivele europene în domeniu. Aceste măsuri chiar oferă mai multă relaxare turiştilor cazaţi pe litoralul Mării Negre pentru că efortul financiar al hotelierilor  răsplăteşte turistul. Acesta se află în siguranţă şi, în plus, are mai mult spaţiu şi mai mult confort. 
Cel mai probabil, fiecare hotel va avea un protocol de acces, comunicare şi organizare a meselor pentru a asigura siguranţa turiştilor. Unele hoteluri posibil chiar să aibă posibilitatea de monitorizare sau ajutor medical. 
Iată posibile măsuri pentru check-in şi acces în unităţile de cazare din Bulgaria în 2020. În 2020 cel mai probabil nu vor mai avea ocupare 100% pentru a asigura spaţiul de siguranţă pentru turişti. Cel mai posibil oaspeţii vor avea procedură de check-in diferită, iar la acces se va masura temperatura. Check in-ul poate fi organizat de fiecare hotel în mod adecvat, în flux de trafic,  astfel încât să permită distanţarea. Foarte posibil ca persoanele care nu sunt cazate în hotel să nu poată avea acces la oaspeţii cazaţi. Check-in-ul se va face doar după ora 14.00, check-out-ul înainte de ora 10.00 - 11.00 ca personalul să aibă timp să facă curat şi să igienizeze camerele.
De asemenea, iată cum se vor organiza mesele All-Inclusive în Bulgaria. Accesul în sălile de mese posibil să urmeze un protocol diferit, oaspeţii având un traseu unidirecţional dintre intrare spre ieşire. Suprafeţele din sălile de masă vor fi dezinfectate la intervale regulate şi foarte posibil ca hotelierii să afişeze intervalul. O altă posibilitate este ca masa să fie organizată outdoor. Masa nu va mai avea regimul de bufet suedez specific vacanţei all-inclusive în Bulgaria. Sunt mai multe scenarii pentru acest tip de vacanţă anul acesta: servirea de către personal care va fi distanţat de turist prin pereţi de plexiglas; meniu similar a la carte sau meniu pe bază de precomandă. Este foate probabil ca masa să fie organizată diferit şi din punct de vedere al accesului în sala de mese. Astfel, turiştii ar putea fi organizaţi în două ture la masă, în intervale specifice. Cel mai posibil, dezinfectarea va fi obligatorie la accesul în sala de mese. 
Acum ne referim la dezinfectare, igienizare şi măsuri de sănătate. O măsură pe care o pot implementa la hoteluri este dezinfecteze mâinile în spaţiile publice de acces- check-in, sala de mese, săli de activităţi. Cel mai probabil, la cazare turiştii vor primi un kit de dezinfectare, eventual măşti care să fie purtate în spaţiile închise. Temperatura cel mai probabil va fi monitorizată. Va ţine de fiecare hotel în parte ciclicitatea şi momentul monitorizării temperaturii. Dezinfectarea suprafeţelor publice va fi făcută la intervale ciclice, probabil orar şi cu notificări asupra orei dezinfecţiei. Curăţenia şi dezinfecţia în camere posibil să fie făcută cu o ciclicitate sporită şi se va face apel la turişti să permită accesul pentru igienizare. Similar şi schimbul prosoapelor sau al lenjeriei. Unele unităţi de cazare posibil să aibă personal medical la dispoziţia turiştilor, iar în cazul în care un turist este confirmat pozitiv şi e asimptomatic sau cu simptome medii Covid să fie transferat într-un hotel dedicat. Suprafeţele sezlongurilor vor fi curăţare la intervale adecvate de timp.
Fireşte, turiştii se întreabă cum vor fi activităţile de relaxare şi recreative. Dezinfecţia suprafeţelor din zonele publice se face din oră în oră. De asemenea, turiştii vor primi produse de igienă. Aceasta le va asigura confortul că îşi igienizează spaţiul, oricum personalul este angajat să păstreze curăţenia optimă. Animaţia pentru adulţi şi copii va ţine cont de distanţarea socială şi activităţile vor fi ţinute outdoor sau cu un număr limitat de participanţi pentru a permite distanţa impusă de contextul sanitar. Participanţii la activităţi indoor posibil să fie rugaţi să poarte măşti.Piscinele exterioare vor rămâne deschise publicului, dar şezlongurile şi umbreluţele vor fi amplasate la distanţe mai mari. Posibil ca accesul la piscină să fie limitat la un număr mai mic de persoane pentru a permite distanţarea. Similar, pe plajă şezlongurile vor fi amplasate la 2 m. Activităţile de spa vor fi cel mai probabil pe bază de programare şi cu măsuri care vor fi comunicate de fiecare hotel.
 
- La ce să se mai aştepte turiştii în acest sezon?
 
- Vor fi mai puţine reduceri la vacanţe anul acesta. Dacă măsurile impuse se relaxează tot mai mult, reducerile vor fi tot mai puţine şi tot mai mici, cu cât înaintăm în sezon. 2020 este un an dificil atât pentru turişti, dar mai ales pentru hotelieri. Din punct de vedere financiar domeniul turismului a fost cel mai afectat, unităţile de cazare fiind închise pe durata măsurilor de urgenţă, inclusiv în prezent. În acelaşi timp,  în noul context de sănătate, reprezentaţii hotelurilor sunt obligaţi să investească sume importante pentru a asigura confortul turiştilor şi a minimiza riscul răspândirii SARS COV 2. Dacă anii precedenţi turiştii se bucurau de oferte last minutes, în 2020  reducerile la ofertele de cazare vor fi rare şi nesemnificative. O preocupare a turiştilor care sună la agenţii este obligativitatea  deschiderii unui paşaport de sănătate  la trecerea graniţei.  În acest moment nu există o astfel de informare oficială.  Pentru a urmări detaliile de traversare a graniţelor, le recomand turiştilor să urmărească periodic website-ul  Ministerului Afacerilor de Externe.
 
Despre Travel Planner
Travel Planner împlineşte anul acesta 12 ani. Am început activitatea în vara anului 2008, în pragul crizei economice şi am avut un parcurs cel puţin interesant. Până în acest moment am acumulat peste 120.000 de turişti, am organizat peste 30.000 de vacanţe, am colectat peste 16.000 de impresii din care 98% au fost pozitive. Toate acestea ne responsabilizează şi ne motivează. Am reuşit să facem faţă tuturor încercărilor şi suntem extrem de convinşi că vom ieşi din acest episod mult mai puternici!
În ciuda contextului de sănătate şi economic actual, Travel Planner estimează un venit de 1 milion Euro în 2020. Argumentele agenţiei sunt noua platformă online în care a investit 250.000 Euro, dar mai ales relaţia de respect arătată clienţilor.
Travel Planner a lucrat de acasă pe toată perioada lockdown răspunzând tuturor turiştilor şi căutând să găsească soluţii pentru ca turiştii să se bucure de sumele investite în vacanţa 2020. A reuşit să mulţumească o mare pondere a turiştilor, care au acceptat voucher de călătorie pentru o dată ulterioară lunii iulie 2020.