De ce se prăbuşesc avioanele: cele mai frecvente 5 motive care duc la catastrofe aviatice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO cbsnews.com
FOTO cbsnews.com

Fiecare catastrofă aviatică vine la pachet cu o serie de întrebări privitoare la vinovaţii din spatele dezastrului, dar şi la siguranţa de zbor. Speculaţiile apar şi înainte, şi după cunoaşterea tuturor datelor problemei, însă prăbuşirea unui avion poate avea cauze multiple.

Publicaţia britanică „The Independent” a realizat o listă cu cele mai comune motive în petrecerea dezastrelor aviatice:

1. Greşelile piloţilor

Pe măsură ce avioanele devin mai sigure, proporţia accidentelor aviatice cauzate de greşelile piloţilor a crescut, ajungând la 50%. Avioanele sunt maşinării complexe care a căror dirijare cere multe competenţe. Pentru că piloţii sunt implicaţi activ în fiecare stadiu al zborului, foarte multe lucruri pot merge greşit, de la greşelile de programare în utilizarea calculatorului de importanţă vitală în managementul zborului, FMC, până la greşelile de calcul a cantităţii de combustibil necesare alimentării avionului.

Deşi aceste greşeli sunt regretabile, este important să avem în vedere faptul că pilotul este ultimul care ar trebui acuzat. În ianuarie 2009, un avion Airbus A320 a lovit un cârd de gâşte deasupra New York-ului. 

Căpitanul, Chesley Sullenberger, a fost nevoit să cântărească opţiunile, cu rapiditate, şi să acţioneze rapid. Folosindu-se de experienţa sa profesională şi de cunoştinţele de pilotaj, Sullenberger a ales să direcţioneze avionul spre râul Hudson, unde s-a prăbuşit. Cei 150 de pasageri nu au fost salvaţi de sistemele automatizate, ci de cei doi piloţi aflaţi la bord.

2. Defecţiuni mecanice

Echipamentul aviatic este de vină pentru 20% din accidentele aeriene, în ciuda îmbunătăţirilor aduse designului şi calităţii producţiei. Chiar dacă motoarele avioanelor sunt mult mai sigure astăzi decât acum jumătate de secol, se întâmplă ca uneori să cedeze în mod catastrofal.

3. Condiţii meteorologice

Condiţiile meteorologice provoacă în jur de 10% din accidentele aviatice. În ciuda existenţei unei multitudini de echipamente electronice, precum compasul giroscopic, navigarea prin satelit şi a celor care adună informaţii meteorologice, avioanele se găsesc, uneori, în situaţii nefericite cauzate de furtuni, zăpadă sau ceaţă. În decembrie 2005, zborul 1248 Southwest Airlines, de pe ruta Baltimore-Washington International Airport spre Chicago Midway International Airport, a încercat să aterizeze în condiţiile unei furtuni de zăpadă. A ieşit însă de pe pistă şi a intrat într-un grup de maşini, omorând un copil.

4. Sabotaj

Un procent de 10% din catastrofele aviatice se petrec din cauza sabotajului. Deşi riscurile unei asemenea situaţii sunt mai reduse decât ar crede unii oameni, nu înseamnă că nu se întâmplă. Cazul din septembrie 1970, cele trei avioane de pasageri deturnate pe Dowsons Field în Iordan de devotaţii Frontului Popular pentru liberalizarea Palestinei, a fost doar unul dintre momentele care a atras atenţia asupra siguranţei aviatice. 

5. Alte forme de erori ale oamenilor

Pierderile rămase sunt puse pe seama altor tipuri de erori umane, printre care greşelile controlorilor de trafic aerian, ale dispecerilor, ale celor care se ocupă de alimentarea cu combustibil sau ale inginerilor de mentenanţă. Uneori, atunci când lucrează în ture prelungite, inginerii de mentenanţă sunt predispuşi unor greşeli catastrofale. 

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite