De ce nu are valoare clasificarea hotelurilor după stele şi care este soluţia recomandată turiştilor

De ce nu are valoare clasificarea hotelurilor după stele şi care este soluţia recomandată turiştilor

FOTO telegraph.co.uk

Clasificarea hotelurilor în funcţie de numărul de stele ar trebui să reprezinte o garanţie la nivel internaţional că turistul plăteşte pentru un confort standard. Însă sistemele de evaluare şi clasificare diferă atât de mult de la o ţară la alta, mai ales între 3 şi 5 stele, încât discrepanţele sunt flagrante, afirmă mai mulţi experţi în domeniu. Aceştia consideră că este nevoie de implementarea unui sistem care să aibă relevanţă la nivel global.

Ştiri pe aceeaşi temă

Michael Cascone, preşedintele Forbes Travel Guide, un serviciu de rating pentru hoteluri, restaurante şi SPA-uri, afirmă pentru publicaţia „Business Insider“ că existenţa unui număr tot mai mare de servicii care evaluează hotelurile, cu sisteme de clasificare diferite, are drept rezultat discrepanţe tot mai mari între condiţiile oferite de locaţii evaluate similar, mai ales în privinţa celor încadrate în intervalul 3-5 stele. Aceste sisteme diferă extrem de mult între SUA, Europa sau Asia, dar aceste diferenţe apar şi de la ţară la ţară.

Diferenţele se păstrează atunci când faci comparaţia între proprietăţi evaluate la 1 stea sau 2 stele şi proprietăţi de 5 stele (sau margarete, diamante, perle, jumătăţi de stele ori stele Michelin, în cazul restaurantelor, după cum se acordă de la o zonă a lumii la alta), dar această departajare este tot mai puţin clară când numărul stelelor se duce către trei, patru sau cinci stele. Tocmai de aceea, tot mai mulţi turişti ajung să rezerve o cameră cotată la 5 stele şi sosiţi la faţa locului consideră că primesc condiţii de 3 stele. Această confuzie domneşte şi printre specialiştii din industria turismului, pentru că în funcţie de sistemul de evaluare, ceea ce unii punctează cu trei stele, alţii punctează cu patru sau cinci stele.

Motivul pentru care clasificarea corectă a hotelurilor a ajuns să fie o problemă atât de spinoasă se leagă de lipsa unui set de reguli universal valabile. La acest moment, clasificarea se află la discreţia celor care fac aceste evaluări, confirmă un alt expert în evaluarea hotelurilor, editor al publicaţiei online de travel Oyster.com.

Preşedintele Forbes Travel Guides arată că la nivel internaţional aceste clasificări se fac, în principal, de companii private, de agenţii guvernamentale şi de asociaţii ale specialiştilor în turism, dar şi de site-uri care se ocupă cu astfel de evaluări, motiv pentru care consistenţa la nivel global este irelevantă. Tocmai pentru că oamenii care lucrează în industria turismului sunt conştienţi de această discrepanţă, preşedintele Forbes Travel Guides a menţionat că se lucrează la primul sistem global de clasificare globală. 

Atunci când turistul se ghidează după o evaluare făcută pe baza experienţelor turiştilor, cum este cazul celor puse la dispoziţie de site-uri de călătorii ca Tripadvisor sau Hotels.com, şansele de a fi indus în eroare sunt enorme. Dacă nu ai fost niciodată într-o vacanţă cotată ca fiind de lux, atunci prima experienţă într-o destinaţie decentă, cu hoteluri bune, ţi se va părea demnă de cinci stele. Contextul este cel care contează în această situaţie. Un călător experimentat, care a vizitat între 50 şi 100 de hoteluri de lux, ar putea să aibă o cu totul altă opinie despre ce înseamnă 3 stele şi 5 stele, notează Business Insider.

Ce poate face turistul pentru a nu se simţi înşelat

Dincolo de faptul că într-o singură ţară sistemele de clasficare pot fi diferite, cum se întâmplă în SUA, acestea devin şi mai lipsite de valoare când se face comparaţia între ţări diferite. Astfel, sistemul european este foarte diferit de cel american, la fel şi cel britanic faţă de alte ţări europene.

„Clasificarea hotelurilor din Europa este puţin exagerată“, este de părere  Michael Cascone, preşedintele Forbes Travel Guide. Acesta spune că un hotel de patru stele după standard europene nu se va ridica, cel mai probabil, la nivelul unui hotel de patru stele din SUA, de exemplu.

Experţii recomandă turiştilor să fie atenţi atunci când fac rezervare la un hotel la cine le-a acordat clasificarea şi, dacă este posibil, să se intereseze care sunt standardele după care se ghidează respectiva agenţie. O altă variantă ar fi să aleagă un serviciu de clasificare de care sunt mulţumiţi şi să aleagă mereu hoteluri evaluate de respectiva publicaţie, serviciu, agenţie etc.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările