Ce măsuri de siguranţă se iau pentru zborurile pe timp de iarnă: de ce avioanele au performanţe mai bune la temperaturi scăzute

Ce măsuri de siguranţă se iau pentru zborurile pe timp de iarnă: de ce avioanele au performanţe mai bune la temperaturi scăzute

Zborurile pe timp de iarnă sunt sigure, spun piloţii FOTO Arhivă

Dacă te temi să zbori cu o aeronavă pe timp de iarnă şi crezi că nu ai siguranţă, atunci ar trebui să citeşti dezvăluirile unor piloţi care arată ce măsuri de iau pentru un zbor fără probleme.

Tema de zbor este o experienţă cât se poate de reală pentru o parte din oameni, iar atunci când condiţiile meteorologice se înrăutăţesc totul debine mai înfricoşător şi mai intens. Cu atât mai mult pe timp de iarnă. Dar, pasagerii ar trebui să se teamă de zbor odată cu scăderea temperaturilor? Mai mulţi piloţi experimentaţi au explicat pentru „Daily Mail“ ce condiţii de siguranţă se impun în timpul zborurilor la temperaturi reci, de ajutor fiind tehnologia avansată şi pregătirile riguroase prin care trec piloţii, precum şi cu ajutorul manualelor destul de stufoase care sunt impuse în condiţiile extreme.

Problemele de la sol

Pilotul Patrick Smith, autorul cărţii „Cockpit Confidential“, a explicat că principala problemă pentru aeronave pe timp de iarnă are legătură cu gheaţa care se depune pe aripi şi care îngreunează avionul şi îl împiedică să decoleze. „Parcată la terminal, aeronava colectează precipitaţii la fel cum face un autovehicul, adică zăpadă, lapoviţă, gheaţă. Combustibulul răcit din aripi îngreunează şi mai mult aeronava. Dar nu greutatea pe care gheaţa o dă e problema, ci felul în care perturbă fluxul de aer din jurul avionului, ceea ce îl împiedică să decoleze. Îngheţul poate să apară şi în timpul zborului, mai ales în lungul aripilor şi pe coadă, dar şi pe geamul cabinei. Fără o verificare atentă ,gheaţa depusă poate să afecteze motoarele“, a dezvăluit el. Vestea bună este că pentru astfel de condiţii companiile de zbor sunt extrem de bine pregătite, iar piloţii sunt instruiţi cum să treacă dincolo de probleme.

Kevin O’Donnell, de la Zenith Aviation, spune că: „Din punctul meu de vedere nu este nesigur să zbori pe timp de iarnă. Membrii echipajului de zbor trec printr-un curs de formare intens prin care sunt învăţaţi cum să se descurce. Învaţă pe simulatoare cum să decoleze şi să aterizeze pe piste cu gheaţă“. De asemenea, Kevin O’Donnell spune că ghidul în care se explică felul în care aeronava trebuie manevrată pe timp de iarnă are 20 de pagini. 

Performanţe mai bune la temperaturi scăzute 

Cu toţii am văzut că aeronava este pulverizată cu o substanţă înainte de decolare, aceasta fiind „o combinaţie de Propelin Glicol, un alcool, şi apă“, care ajută la înlăturarea stratului de gheaţă, împiedicând formarea altui strat. Avionul are şi el o serie de sisteme care pot elimina gheaţa. „Producătorii de aeronave trebuie să treacă de teste extrem de stricte şi să respecte toate sistemele anti-gheaţă în timpul construcţiei“, arată Kevin O’Donnell.

Smith spune şi el: „Anumite părţi ale avionului sunt dezgheţate cu ajutorul aerului cald emanat de motoare, iar alte părţi sunt dezgheţate cu o serie de sisteme pneumatice care sparg gheaţa acumulată. De asemenea, avioanele au sisteme antiderapante foarte sofisticate care le menţin pe pista de aterizare imediat după atingerea solului“. Acelaşi pilot dezvăluie că aeronavele au performanţe mai bune pe timp de iarnă deoarece „produc energie în mod eficient şi aripile produc portanţă la fel de eficient“. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: