Artă împotriva stihiilor naturii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prospect.1 New Orleans este cea mai importantă bienală de artă contemporană din SUA. Peste 80 de artişti din 34 de ţări şi-au dat întâlnire la New Orleans pentru a recrea istoria oraşului după ce uraganul Katrina a distrus şi a răvăşit, în 2005, vieţile a mii de oameni.

New Orleans-ul poate fi celebrat pentru locul de naştere al jazzului. Tot New Orleans-ul ar fi singurul oraş din SUA unde arta modernă şi-ar fi pus pentru prima oară amprenta, de la începuturile sale în 1887, când Claude Monet s-a numărat printre primii care au expus aici, până în 1914, când Italia şi Franţa şi-au trimis reprezentanţi artistici.

Expoziţia anuală a Asociaţiei de Artă din cel mai mare oraş al statutului Louisiana a fost considerată cea mai sofisticată acţiune de supravieţuire a artei moderne din America. New Orleans-ul a atras mereu artişti vizuali, muzicieni, scriitori datorită istoriei sale şi a arhitecturii deosebite.

După dezlănţuirea naturii în 2005, artişti din străinătate şi-au exprimat dorinţa de a contribui la reconstruirea culturală, economică şi socială a oraşului.

Revigorarea turismului cultural

Astfel a luat naştere Bienala de Artă Contemporană Prospect.1 care urmăreşte să receeze o istorie a New Orleans-ului şi o nouă categorie de turism cultural. Prospect.1 New Orleans se înscrie în rândul celor mai mari bienale internaţionale. Ţelul principal al Prospect.1 este să redefinească oraşul ca destinaţie culturală, unde artele vizuale sunt celebrate şi pot din nou să prospere.

Fondatorul şi curatorul bienalei, Dan Cameron, s-a gândit să organizeze o expoziţie de o asemenea amploare în New Orleans după ce uraganul Katrina a lovit oraşul în 2005.

Dan Cameron a venit de la New York, unde a ocupat poziţia de curator senior la Muzeul de artă Contemporană din Soho. Ca şi curator independent, a organizat expoziţii în Spania, Italia, Portugalia, Grecia, Rusia, Suedia sau Austria. Este fondatorul Prospect.1 şi a venit de la New York la New Orleans acum trei ani şi n-a mai vrut să plece.

Evenimentele Prospect.1 New Orleans se întind pe o suprafaţă de 9 290.304 m2, răspândite în peste 30 de puncte istorice, muzee, case vechi, şantiere arheologice, spaţii alternative, clădiri publice şi în multe locuri rămase goale după uragan.

„Ideea e să vezi New Orleans-ul, nu să stai închis într-un mall cultural”, a exclamat artistul din Chicago, Tony Fitzpatrick, care şi-a expus lucrările într-o capelă funerară. Mai toţi artiştii care participă la această bienală s-au îndrăgostit de oraş şi de oamenii săi.

„Sunt expoziţii care s-au întins peste tot în oraş. Cu o listă de peste 80 de artişti, acest spectacol este un neaşteptat amestec între frumos şi urât. Este un permanent dialog cu publicul. Dar este totodată un tărâm de încercări, cu lucrări elaborate şi egouri curatoriale”, a scris New York Times. 

Viaţa artistică după uraganul Katrina

Pe de o parte, sunt lucrările care n-au legătură cu oraşul şi catastrofa din 2005, de cealaltă parte sunt lucrările care fac un tur al trecutului bogat al New Orleans-ului, care culminează cu trauma recentă şi lupta de a concepe o artă revigorantă. Video performance-urile emfatice ale lui Yasumasa Morimura vorbesc despre dictatorii secolului XX.

Rico Gatson, William Kentridge, duoul  Bradley McCallum şi Jacqueline Tarry şi-au instalat lucrările în Muzeul Afro-American din New Orleans.

Explorând mai multe domenii, pictură, fotografie şi animaţie, aceşti artişti se apleacă deseori spre momente dureroase ale violenţelor rasiale, de la primul Război Mondial până la era drepturilor civile şi concertul din Altamont al trupei Rolling Stones.Unele lucrări au la bază idei din realitate.

De exemplu, Takashi Horisaki, artist japonez, a expus resturi din latex dintr-o casă sfărâmată de uraganul Katrina. Sebastian Preece a luat bucăţi de dale şi piloni dintr-o casă lovită de furtună şi le-a împrăştiat pe podeaua Centrului Cultural Tekrema.

Pictorul newyorkez Adam Cvijanovic a pictat din abundenţă pereţii cu mlaştini, sugerând că natura este întotdeauna capabilă să dea peste cap efortul omenesc.

Pe un dublu ecran, brazilianca Rosangela Renno a derulat un film în care bărbaţi şi femei în vârstă, albi şi de culoare, discută despre gătit. De fapt, subiectul real îl reprezintă graniţele între rasele umane din New Orleans.

Info

Bienala de Artă Contemporană „Prospect.1”

Unde: New Orleans, SUA

În muzee, în clădiri vechi şi locuri părăsite

Deschisă: până pe 18 ianuarie 2009

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite