Următoarea revoluţie: ochelarii Google

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste câţiva ani,  ochelarii Google vor fi, pentru majoritatea oamenilor, un accesoriu la fel de obişnuit cum e azi ceasul de mână
Peste câţiva ani, ochelarii Google vor fi, pentru majoritatea oamenilor, un accesoriu la fel de obişnuit cum e azi ceasul de mână

Specialiştii consideră că următoarea invenţie care va influenţa considerabil viaţa oamenilor e cea care va permite conectarea locuitorilor planetei la internet prin calculatorul încorporat de Google într-o ramă de ochelari.

Următoarea invenţie revoluţionară, sau „the next big thing", cum îi spun americanii, va fi computerul „de purtat". Nu portabil, ci „de purtat", aşa cum „de purtat" sunt hainele, accesoriile, ceasurile de mână sau ochelarii. De fapt, chiar la ochelari, şi anume la ochelarii Google, se referă cele mai multe voci autorizate din domeniul tehnologiei atunci când vorbesc despre „the next big thing".

Ochelarii Google, un smartphone pentru ochi

Cu ceva mai bine de doi ani în urmă, Google X Lab, „laboratorul" secret al gigantului american, demara un program de cercetare numit Project Glass, care viza dezvoltarea unui ecran ocular pentru realitatea augmentată. Altfel spus, Project Glass avea ca finalitate crearea aşa-numiţilor „ochelari Google", care să permită accesul în sistem hands free (controlat prin comandă vocală) la toată informaţia disponibilă în acest moment pe internet, la fel cum este ea accesată acum de pe orice smartphone. De altfel, chiar cei de la Google au numit aceşti ochelari „un smartphone pentru ochi" şi au punctat similitudinile în demonstraţii live şi în înregistrări video difuzate pe internet.

Zvonuri legate de noul dispozitiv au început să apară încă din februarie, dar prima întâlnire cu ochelarii Google s-a produs pe 4 aprilie 2012, când echipa de la Project Glass a postat o prezentare pe reţeaua de socializare Google+, constând într-o scurtă introducere, câteva fotografii şi un fel de video-ghid de utilizare. A doua zi, Serghei Brin, co-fondatorul Google, a făcut senzaţie la un eveniment din San Francisco purtând noii ochelari: viitorul era deja aici. Pe 15 mai, ochelarii au fost patentaţi, iar pe 23 mai, Brin a făcut prima demonstraţie publică cu noul dispozitiv, într-un show televizat.

În fine, pe 27 iunie, la conferinţa Google I/O (reuniune anuală a dezvoltatorilor Google), Serghei Brin a făcut prezentarea oficială a ochelarilor Google, însoţind-o cu demonstraţii ale aplicaţiilor oferite de noul dispozitiv, printre care fluxuri video de la paraşutişti şi alţi practicanţi de sporturi extreme, transmise în timp real de la camera web a ochelarilor către o pagină Google+ Hangout.

Un calculator la purtător

Specificaţiile exacte ale ochelarilor nu se cunosc, de aceea comentatorii au fost nevoiţi să se mulţumescă doar cu ce a lăsat Google să se vadă şi au completat golurile cu speculaţii sau informaţii mai vechi. Nici măcar documentaţia anexată cererii de patent nu e suficient de exactă, pentru că Google a intenţionat să acopere o paletă cât mai largă de opţiuni.

Click pentru a mări



Ce e sigur, deocamdată, e că ochelarii Google au o ramă de aluminiu minimalistă, cu suporturile nazale clasice, cu un ecran ocular prismatic în dreptul ochiului drept. Latura din dreapta a ramei este supradimensionată, pentru că adăposteşte microprocesorul pe care rulează sistemul de operare Android, dispozitivul GPS, antena pentru conectare la internet, un microfon, un difuzor şi o cameră web.

Cel puţin într-o primă fază, atunci când utilizatorul e prin oraş, conectarea la internet se va face prin intermediul telefonului mobil. Dar „acasă sau la birou nu veţi avea nevoie de el", a spus Serghei Brin la conferinţa Google I/O, sugerând astfel că în locaţiile fixe ochelarii vor funcţiona şi prin conectare directă la reţelele WiFi.

Ochelarii sunt livraţi fără lentile, dar li se pot ataşa lentile de vedere sau de soare. Ecranul ocular, care arată ca o prismă de sticlă suspendată de ramă, în faţa ochiului drept, este unul dintre elementele-cheie ale sistemului.

info

Ecranul permite suprapunerea peste câmpul vizual al utilizatorului a meniurilor de operare şi a conţinutului de pe internet, adică imagini (foto şi video), coordonate, indicaţii, mesaje etc, ceea ce contribuie la crearea realităţii augmentate.

Google X Lab, laboratorul de vise

„Laboratorul" secret al gigantului Google, numit Google X Lab sau doar Google X, este o staţie de cercetare despre care se ştiu extrem de puţine, dar se speculează multe. Nici măcar amplasamentul staţiei nu e cunoscut, doar se bănuieşte că s-ar afla în nordul Californiei, în zona San Francisco. Se pare că aici sunt dezvoltate proiecte avansate care vor influenţa cu adevărat viitorul omenirii: liftul spaţial, reţeaua neurală, maşina care se conduce singură sau „internetul lucrurilor".

Geniile din spatele ochelarilor

Project Glass funcţionează sub oblăduirea directă a lui Serghei Brin, co-fondatorul Google. Printre liderii echipei care lucrează la ochelarii Google se numără cei trei care au făcut anunţul din 4 aprilie pe conturile lor de Google+. Unul dintre aceştia este specialistul în geolocaţie Steve Lee, care e şi managerul de proiect.

Un al doilea este inginerul electronist Babak Parviz, implicat şi în proiectul geamăn care vizează proiectarea de informaţii virtuale pe lentilele de contact. Ultimul, dar nu cel de pe urmă este specialistul în computere Sebastian Thurn, vicepreşedinte Google, implicat la rândul său în proiectul maşinii care se conduce singură.

Ce e realitatea augmentată

Apariţia termenului de realitate augmentată (prescurtat AR, de la „augmented reality") precede cu mult lansarea tehnologiei revoluţionare a ochelarilor Google. Unele surse îi atribuie paternitatea termenului lui Thomas Caudell, de la Boeing, care l-ar fi introdus în 1990. Realitatea augmentată reprezintă o vedere directă sau indirectă, în timp real, asupra unui mediu din realitatea înconjurătoare, ale cărui elemente sunt întărite („suplimentate") cu informaţii generate de computer pe baza datelor culese de senzori. Aceste informaţii pot lua forma unor imagini, fluxuri video sau audio, reprezentări grafice, date GPS etc., care pot fi suprapuse peste vederea directă asupra realităţii.

Folosirea tehnologiei AR are ca rezultat o extindere a percepţiei asupra realităţii pe care o are un om. Tehnologia AR funcţionează obligatoriu într-un mod contextual: cel mai simplu exemplu de AR este afişarea pe ecran a scorului unui meci, în timpul partidei. Mai corect spus, acest exemplu e o formă primitivă de AR, pentru că el nu mai corespunde 100% cu noua definiţie a AR.

Cu ajutorul tehnologiilor AR avansate (ca de pildă vederea computerizată sau recunoaşterea facială), informaţia legată de mediul înconjurător devine interactivă şi manipulabilă digital. Interactivitatea este a doua caracteristică fundamentală pentru realitatea augmentată, conform definiţiei furnizate în 1997 de Ronald T. Azuma, cercetător în laboratoarele Intel. Definiţia acestuia spune că realitatea augmentată este o perspectivă asupra lumii reale întărită cu informaţie virtuală, care permite îmbunătăţirea percepţiilor şi abilităţilor umane. Azuma identifică trei caracteristici de bază ale AR: combinaţia între real şi virtual, interactivitatea în timp real şi redarea perspectivei în 3D.

Acces la internet într-o clipită

În videoclipul care însoţea anunţul lansării erau prezentate 14 lucruri de bază care pot fi realizate cu ajutorul ochelarilor Google, printre care: trimiterea şi primirea de mesaje text sau audio, consultarea agendei, obţinerea de informaţii despre starea vremii sau despre trafic, transmiterea propriei poziţii către grupul de prieteni, găsirea unui prieten sau a unui magazin, înregistrarea unei scene şi transmiterea unor fotografii sau fluxuri video etc. Mai exact, dispozitivul îţi poate afişa aproape instantaneu în faţa ochilor orice informaţii de pe internet sau din memoria sa, printr-o simplă comandă vocală. Poţi răspunde la un mesaj text dictându-l şi comandând trimiterea lui.

Tot prin comandă vocală poţi solicita ochelarilor să fotografieze ceea ce vezi şi să trimită imaginea unui prieten sau chiar să-i transmită un flux video în timp real. Îi poţi cere să descarce muzică de pe internet şi să ruleze clipurile audio sau video, dar şi să oprească melodia dacă te sună cineva pe „telefonul" virtual încorporat.

Cu siguranţă însă că numărul aplicaţiilor care pot fi adaptate pentru ochelarii Google este uriaş şi continuă să crească, pentru că, folosind sistemul Android, sistemul are acces la toate programele din Google Play, „magazinul" virtual de aplicaţii mobile al gigantului american.

Comanda vocală, asemănătoare cu asistentul vocal de pe cele mai avansate smartphone-uri, nu este însă singura modalitate de a indica ochelarilor ce să facă. Un element de noutate e a doua modalitate de comandă: controlul vizual. În mare, acesta funcţionează prin detectarea mişcărilor oculare de către aparat. Ecranul ocular afişează în câmpul vizual, deasupra unghiului vizual obişnuit, o linie de icon-uri mici, asemănătoare celor de pe ecranul smartphone-ului sau al calculatorului. Utilizatorul, care interacţionează cu aceste icon-uri privind în sus şi în direcţia uneia dintre ele, poate comanda astfel cele mai multe dintre operaţiunile exemplificate mai sus.

De asemenea, potrivit informaţiilor din cererea de înregistrare a patentului, ochelarii Google ar putea avea şi o a treia modalitate de comandă: un mini touch-pad, plasat pe exteriorul ramei drepte, care să permită utilizatorului un acces mai complet la comenzile dispozitivului.

Viitorul nu bate la uşă, ci bate la ochi

Isabelle Olson, designer la Google, a precizat că ochelarii „sunt proiectaţi să interacţioneze cu lumea virtuală fără să ne distragă de la lumea reală... să se plieze pe simţurile noastre, nu să le blocheze". De asemenea, utilizarea dispozitivului trebuie să fie lipsită de orice disconfort: „Dacă nu va fi uşor, ridicol de uşor, vei resimţi jena unui corp străin pe faţa ta", a spus Olsen, precizând că prototipurile actuale sunt deja mai uşoare decât multe tipuri de ochelari de soare.

Un alt aspect legat de confortul utilizării a fost punctat de Serghei Brin, care a precizat că volumul limitat de informaţie virtuală afişată în mod curent de ochelari nu jenează vederea. Mai mult, informaţiile vor apărea ca fiind obiecte îndepărtate, deci ochiul nu va face niciun efort de refocalizare când privirea se va muta de la ele la obiectele din mediul real sau invers.

Cât despre aspect, managerul de produs Steve Lee a admis că, deocamdată, ochelarii Google îţi dau un aer ciudat, de tocilar. „Dar în trei sau patru ani situaţia se va inversa şi va fi ciudat să vezi oameni care operează un gadget cu touchscreen", crede Lee. „Nu vei mai avea nevoie să cauţi prin buzunare pentru a citi sau trimite un mesaj ori pentru a face o poză", a punctat Serghei Brin, subliniind că astfel „fiecare utilizator va resimţi mai puţin sclavia tehnologiei". 

"Fiecare utilizator va resimţi mai puţin sclavia tehnologiei.''
Serghei Brin co-fondator Google

Când şi la ce preţ vor apărea ochelarii Google ?

În cele doar şase luni de la primele zvonuri şi două luni de la prezentare, ochelarii Google au stârnit un interes uriaş, iar acesta s-a transformat deja în nerăbdare pentru mulţi împătimiţi ai tehnologiei, care se întreabă pe deplin justificat: când vor fi ochelarii disponibili pe piaţă? Un prim termen a fost avansat chiar la conferinţa Google I/O din 27 iunie: aceia dintre dezvoltatorii prezenţi care îşi doresc ochelarii Google vor primi o „versiune beta" (prototip), numită Explorer Edition, la începutul lui 2013, la preţul de 1500 $, dispozitivul urmând să fie disponibil pentru publicul larg abia în 2014. Informaţia, chiar dacă e departe de a potoli curiozitatea fanilor, oferă totuşi o indicaţie despre zona de preţ în care se vor afla ochelarii Google.

De altfel, la conferinţa de presă organizată după reuniunea Google I/O, Serghei Brin a precizat că nu va fi un produs popular, dar că preţul de piaţă va fi „considerabil mai mic" decât al versiunii de test. „Preţul final nu a fost stabilit, dar noi percepem ochelarii Google ca pe un produs premium. De aceea, ne concentrăm pe obţinerea unei calităţi optime a experienţei, mai mult decât pe obţinerea unui produs cât mai ieftin".

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite