Articol publicitar

Upside Down - campania care transformă resturile de  materiale aruncate la gunoi în obiecte noi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Upside Down
Upside Down

Două tinere din Iaşi, Andreea Zaharescu şi Roxana Antochi, au reuşit să pună pe picioare o afacere din ceea ce alţii ar considera nimic: deşeuri sau resturi de materiale.

Inspiraţia lor a venit a venit după o călătorie a Andreei în India, unde a descoperit potenţialul conceptului de “upcycling” (refolosirea obiectelor într-un mod original) şi a înţeles că obiectele aruncate la gunoi, precum vechi anvelope auto, conserve şi textile pot avea o viaţă nouă, reducând astfel impactul deşeurilor asupra mediului înconjurător.

Reîntoarsă în România, Andreea a decis să aducă acest concept şi în ţara sa de origine, aşa că a pus pe picioare compania Upside Down. Şansa i-a surâs când, alături de Roxana şi de un alt prieten, Alexandru Pohonţ, a câştigat Social Impact Award în anul 2012. Recompensa acestei competiţii a fost sprijinul de care aveau nevoie pentru a-şi pune în practică visul şi a începe afacerea pe care o plănuiseră. Această primă finanţare a acoperit şi primele investiţii:câteva maşini de cusut la mâna a doua, chiria unui spaţiu de lucru şi plata salariilor pentru producţia primelor creaţii.

În 2014, Upside Down a fost desemnată afacerea ambasadoare pentru România a campaniei “Generation Awake”, o iniţiativă a Comisiei Europene de a încuraja reutilizarea optimă a resurselor şi conceptul economiei circulare.

Conceptul este  unul simplu: Upside Down colectează bannere stradale uzate, prelate vechi de camion, camere de cauciuc resturi de materiale textile, şi alte deşeuri textile, pe care apoi le transformă în huse pentru laptopuri, coperte de carte, portofele şi alte accesorii atractive, viu colorate, cu un design modern.

upside down p1

Compania produce de asemenea obiecte personalizate pentru diferiţi clienţi. Câteva exemple în acest sens sunt trusele de prim ajutor pentru Crucea Roşie, mape pentru o firmă de training şi genţi speciale pentru festivalul de muzică Electric Castle, realizate din bannerele vechi ale companiei (care companie?).

Activitatea companiei are o puternică componentă educaţională, încercând să determine publicul să acorde mai multă atenţie „vieţii de apoi” a produselor pe care le folosesc.

Dorim să le creăm oamenilor o nouă percepţie asupra resurselor. În mod normal, aceştia ar pune pe foc sau ar arunca obiectele atunci când nu le mai folosesc. Noi, însă, putem prelungi viaţa acestor materiale şi încercăm să transmitem mesajul că le putem folosi şi reintroduce în ciclul de producţie”, afirmă Andreea Zaharescu.

Asemenea multora care, îndemnaţi de grija pentru mediu, au ajuns să confere o nouă viaţă obiectelor vechi, Andreea preferă să descrie activităţile Upside Down ca intrând în sfera upcycling-ului mai degrabă decât a reciclării, deşi ambele sunt elemente ale economiei circulare.

Reciclarea poate fi îndreptată în una dintre următoarele două direcţii: în jos sau în sus. Prima direcţie presupune un proces tehnologic care poate genera, de exemplu, hârtie reciclată, diferitele texturi putând fi observate şi simţite. Upcycling-ul nu implică niciun fel de tehnologie”, explică ea.

Atragerea interesului publicului pentru cumpărarea de produse refolosite în mod original nu este întotdeauna o sarcină uşoară, însă Upside Down face eforturi pentru a explica românilor că fostele deşeuri se pot transforma în obiectenu doar utile, ci şi foarte frumoase. „Am primit recent reacţii de genul că produsele noastre arată atât de bine şi sunt atât de plăcute la atingere încât este imposibil să fie fabricate din deşeuri”, afirmă ea.

Succesul companiei se întrevede şi prin recunoaşterile primite în ultima vreme: în anul 2013, aceasta a fost recompensată cu premiul Idei din Ţara lui Andrei, iar în anul 2014 cu Premiul pentru activitatea de antreprenoriat şi leadership (ELA). 

Upside Down reprezintă una dintre multele întreprinderi din Europa care, prin activitatea lor şi materialele folosite, arată că deşeurile pot fi transformate într-o resursă. Acestea oferă exemple de modalităţi de punere în practică a ideilor promovate de campania Generation Awake. Exemplele în cauză arată cum „opţiunea ecologică” aduce profit şi generează locuri de muncă. Faptul că valoarea adăugată a unui obiect este menţinută o perioadă cât mai îndelungată se numără printre multele avantaje ale unei economii circulare.

upside down p2
upside down p3

Denegare de responsabilitate:

Informaţiile incluse în această secţiune sunt prezentate fără garanţia corectitudinii sau exhaustivităţii, iar includerea lor aici nu implică responsabilitatea Comisiei Europene. Utilizatorii trebuie să verifice în mod independent informaţiile conţinute în exemplele de mai sus. 

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite