Oamenii de ştiinţă au extras ADN din coaja ouălor păsărilor dispărute

Oamenii de ştiinţă din Australia anunţă că au reuşit să extragă, în premieră mondială, ADN din coaja ouălor provenite de la specii de păsări dispărute, inclusiv de la păsări gigant, cum ar fi moa şi pasărea-elefant, scrie AFP.

Acesta este un punct cheie în ceea ce priveşte genomul speciilor dispărute. Totuşi, oamenii de ştiinţă avertizează că acest lucru nu însemnă că speciile dispărute ar trebui readuse la viaţă în stilul Jurassic Park, sau că acest lucru este posibil.

Echipa care a reuşit izolarea ADN-ului, condusă de Michael Bunce, de la Universitatea Murdoch din Perth, anunţă că au reuşit să extragă ADN-ul din membranele deshidratate ale cojilor de ouă fosilizate, descoperite în 13 locuri din Australia, Madagascar şi Noua Zeelandă.

Materialul genetic a fost extras din coji de ouă de moa (Dinornis), pasăre înrudită cu struţul, care ajunge până la înălţimea de 4 metri. Specia a dispărut pentru că a fost vânată excesiv de maorii din Noua Zeelandă în secolul al XVIII-lea.

ADN-ul a mai fost extras din ouă provenind de la pasărea-elefant  (Aepyornis), din subclasa de păsări acarinate, la fel ca struţul şi moa. Pasărea -elefant a dispărut prin 1700, din cauza colonizatorilor europeni din Madagascar.

Studiul, publicat în Proceedings of the Royal Society B, mai arată şi că cea mai veche fosilă folosită provine de la un emu (Dromaius novaehollandiae), veche de 19.000 de ani.

Până în acest moment ADN-ul a fost extras din oase sau din păr conservat. Cojile de ouă au fost ignorate până în acest moment, însă s-au dovedit a fi foarte bune păstrătoare de material genetic.

Stil de viață