Moment românesc la „Berlinala“ modei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cinci designeri români au fost aplaudaţi la scenă, la Mercedes Benz Fashion Week din Berlin. Colecţiile designerilor Irina Schrotter, Lucian Broscăţean, Alina Botea, Lena Criveanu şi Mihaela Glăvan au reprezentat România cu succes.

Delegaţia României, cum a fost numită, a fost selectată să participe pentru a doua oară, de către agenţia IMG, după succesul obţinut de aceiaşi designeri, minus Lena Criveanu, în ianuarie. În faţa a peste 800 de invitaţi şi sub deviza „Romanian Designers", propunerile românilor pentru sezonul primăvară-vară 2012 au impresionat atât clienţii din sală, cât şi presa de specialitate.

Podium de lansare



Evenimentul de modă este creat, în special, pentru clienţi şi cumpărători şi este o cale prin care designerii noi, în special, pot beneficia de un start în carieră. „Este considerat de lumea modei drept podiumul cu cele mai multe şanse de a aduce în prim-plan designeri noi, cu o viziune diferită şi proaspătă în modă. Selecţia efectuată de organizatori răspunde unor cerinţe diferite faţă de restul manifestărilor similar. Se caută în principal colecţii avangardiste, curajoase, experimentale", a declarat Irina Schrotter pentru „Adevărul".

Show-ul a fost deschis de colecţia „Inverted Perspective" a tânărului designer Lucian Broscăţean, aflat pentru a doua oară la Berlin în acest an. Au urmat propunerile Lenei Criveanu, pentru prima dată în cadrul acestui eveniment, care a venit cu o colecţie inspirată din anii '20. Senzualitatea femeii a fost cuvântul-cheie al defilării Lenei Criveanu. Alina Botea, originară din Cluj, ca şi Broscăţean, a adus pe scenă „femeia-libelulă": fragilă şi colorată. Irina Schrotter a mutat accentul ţinutelor sale, în colecţia „I Am", pe latura urbană şi activă a femeii. Hainele inspirate din moda străzii au fost accesorizate cu bijuterii semnate de Carla Szabo. 

Lucian Broscăţean, designer: „Moda românească devine din ce în ce mai dinamică"

image

Două ţinute din noua colecţie, prezentate la Muzeul Rodin din Paris, săptămâna trecută



„Adevărul": Cum a fost a doua participare la Berlin?

Lucian Broscăţean: A fost o experienţă extraordinară. Am participat alături de Irina Schrotter, Alina Botea, Lena Criveanu şi Mihaela Glăvan, care a asigurat încălţămintea pentru colecţii, în calendarul oficial al Fashion Week-ul din Berlin. Emoţiile au fost la fel de mari ca şi la prima deplasare pentru că publicul prezent la un astfel de eveniment este extrem de exigent şi avizat. Feedback-ul foarte bun primit in ianuarie ne-a motivat şi ne-a determinat să lucrăm la fel de responsabil. Delegaţia a fost una numeroasă şi toţi am încercat să colaborăm ca o echipă tocmai pentru a putea crea o imagine unitară şi puternică. Berlin Fashion Week-ul e foarte bine organizat - fie că ne referim la partea de PR, fie că ne referim la toate detaliile ce ţin de scenotehnică şi de buna desfăşurare a prezentărilor. Fiecărui designer i se realizează o fişă în care sunt evaluate - pe lângă partea de realizare a colecţiei - respectarea deadline-urilor, time management-ul şi interacţiunea cu echipa din organizare. Toate aceste criterii sunt luate în considerare pentru următoarea participare. Faptul că 800 de invitaţi au venit în cortul Fashion Week-ul de la Poarta Brandenburg, ne-a onorat şi a fost un aspect care certifica interesul pe care îl au pentru zone creative noi şi pentru discursuri care să aibă şi o latură arty.

De unde a pornit ideea colecţiei „Inverted Perspective"?

Este o poveste despre un univers artistic dominat de dimensiuni spirituale şi personaje atipice. Demersul conceptual al proiectului a avut ca punct de plecare investigarea discursului avangardist al cineastului austriac Peter Tscherkassky. Filmele lui au o atmosferă întunecată, introspectivă şi sunt de o frumuseţe stranie. Acest tip de atmosferă m-a inspirat foarte mult şi m-a determinat să fac o serie de asocieri cu alte proiecte artistice contemporane. Cuvinte cheie ale colecţiei sunt ritual, transgresiune, austeritate, dislocare. Se regăsiesc atât în morfologiile vestimentare, cât şi în coloana sonoră dark. Am explorat în colecţie volume şi asimetrii, texturi şi suprafeţe contorsionate, forme arhitecturale şi drapaje din batist negru care induceau o notă de senzualitate în tot acel univers auster şi întunecat. Încerc să fac din fiecare colecţie un statement legat de modul în care percep anumite aspecte ale lifestyle-ului contemporan.

De ce predomină negrul în toate colecţiile tale?

Negrul cu toate faţetele lui mi se pare fascinant. În fiecare colecţie am încercat să explorez altfel această non-culoare. Volumetriile şi texturile dominate de negru conturează o atmosferă dark, poetică, vulnerabilă, de o frumuseţe atipică. Culoarea apare în colecţiile mele ca un semnal, are întotdeauna o încărcătură simbolică şi marchează trecerea personajului dintr-o dimensiune în alta.

Eşti încă la început, dar beneficiezi deja de câteva premii, cât şi de atenţia breslei. Cum ai reuşit?

Sunt recunoscător tuturor celor care m-au sprijinit şi care cred în demersurile mele. E foarte important un astfel de feedback pentru că mă motivează şi mă face să îmi doresc să lucrez şi mai mult. Toate proiectele pe care le-am realizat au fost făcute cu multă pasiune şi multe ore de muncă. Încerc să pun suflet în ceea ce fac şi să transmit emoţie prin povestea pe care o conturez. E foarte greu mai ales că sunt la început de drum şi eforturile din toate punctele de vedere sunt mari.

Cum vezi moda românească şi unde eşti tu în acest peisaj?

Moda românească devine din ce în ce mai dinamică. Se creează platforme de promovare, concept store-uri online, participări la manifestări naţionale şi internaţionale prestigioase. Se conturează un traseu ascendent şi mulţi designeri români au reuşit să-şi creeze un business funcţional dublat de un background creativ. Respect foarte mult astfel de demersuri. Proiectele mele sunt într-o zonă conceptuală şi de nişă. Încerc ca tot ceea ce fac să fie consistent şi să aibă în spate o poveste, un concept, o idee elaborată. Mă bucur că pot să mă implic şi din alt punct de vedere în ceea ce priveşte moda şi anume predau ca preparator doctorand în cadrul Departamentului Fashion Design al Universităţii de Artă şi Design Cluj-Napoca. În acest context sunt create o serie de platforme de promovare pentru tinerii absolvenţi tocmai pentru a putea fi pregătiţi pentru contactul cu industria. Sunt încrezător în ceea ce ştiu să facă şi cred că urmează nişte generaţii care promit mult.

Majoritatea designerilor români şi-au făcut din magazinele online un adevărat aliat al afacerii lor. Este şi intenţia ta?

Haine din colecţiile mele se găsesc în concept store-ul online Molecule F. Ceea ce Mirela Bucoviceanu a făcut şi face e extraordinar pentru moda românească, şi anume deschiderea acestei platforme de promovare pentru produse 100% româneşti. Aşa că da, magazinele online sunt o direcţie spre care mă îndrept.

Când ţi-ai dat seama că asta vrei să faci?

De mic am fost fascinat de lumea modei şi cred foarte mult că prin toate proiectele pe care le fac pot să mă exprim şi să traduc anumite atitudini şi concepţii în imagini simbol.

Ce te inspiră?

Noile lifestyle-uri, dansul contemporan, arhitectura postmodernă, poetica spaţială. Toate elementele care vorbesc despre mobilitate, despre fluxul energetic atât de caracteristic metropolelor multiculturale.

" Culoarea apare în colecţiile mele ca un semnal, are întotdeauna o încărcătură simbolică şi marchează trecerea personajului dintr-o dimensiune în alta."
Lucian Broscăţean
designer

Moda fără frontiere
Sînziana Boaru

Lucian Broscăţean are doar 25 de ani. În încercarea de a nu reitera ideea că la vârsta asta majoritatea iese de pe băncile facultăţii, încă pierdută în întrebarea „şi acum ce fac?", tot nu pot să nu mă gândesc la câte a făcut deja. Pe lângă realizările de tip pragmatic, de genul colecţiilor prezentate la Berlin, tânărul de 25 de ani are un mare atu în plus: viziunea.

Certitudinea lui că moda nu cunoaşte decât graniţele creativităţii personale l-a ajutat să se avânte, cu talent, în jocul cu forme şi culori. Să fii designer în România costă mult şi se simte puţin, aşa că nimeni nu este de blamat pentru gândul reprofilării. Dar tinerii ca Lucian, care nu găsesc întâmplător nici locul în care s-au născut, nici timpul, nu acceptă astfel de scuze, oricât de îndreptăţite. Lucian Broscăţean şi-a găsit menirea aici, în România. Iar menirea lui, devenită muncă în numele modei, face ca numele ţării noastre să nu mai fie rostit printre dinţi atât de des.

România mai înseamnă, pentru fete din întreaga lume, ţara Mariei Luciei Hohan, cea care le-a făcut rochiile de mireasă pentru cea mai frumoasă zi a vieţii lor. Sunt tot mai multe exemple de designeri români care nu se împiedică în bariere şi care ajung, prin creaţiile lor, în lume. Pentru mine, ei mai ales reprezintă România în care trăiesc, pentru că nu se împiedică în ce-a fost şi croiesc un viitor în care românii nu poartă stigmatul trecutului.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite