Irina Schrotter, femeie de afaceri: „Lansez o linie exclusivă la New York“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fondatoarea Săptămânii de Modă de la Iaşi spune că anul care tocmai a început nu va fi lipsit de piedici pentru afacerile în modă, dar nici de oportunităţi existente doar în aceaste perioade.

Irina Schrotter, supranumită „doamna de fier a modei româneşti", vorbeşte despre realizările delegaţiei României la Săptămâna de Modă de la Berlin. Pentru al treilea sezon consecutiv, brandul Irina Schrotter a fost prezent pe podiumul internaţional, fiind inclus în liga celor care stabilesc trendurile. Cu toate că 2012 a început cu o victorie marcată atât pe plan personal, cât şi pentru moda românească în ansamblu, femeia de afaceri spune că urmează un an greu, imprevizibil, dar şi cu potenţial pentru viitoare afaceri.

„Adevărul Weekend": Cum aţi descrie cea de-a treia participare la Săptămâna Modei de la Berlin?

Irina Schrotter: După presa germană, aş spune că a fost o reuşită. La fel şi după publicul care a venit la cele două prezentări ale designerilor români. Din punctul meu de vedere, ştiu sigur că se poate mult mai bine. Dar asta nu este o chestiune care ţine de creativitate, ci de bugete. Având în vedere perioada prin care trecem, eforturile au fost mari, atât din partea noastră, a designerilor, cât şi din partea statului, care a susţinut acest eveniment prin „Programul de susţinere a exporturilor româneşti".

Comparativ cu anii trecuţi, aţi spune că este un trend ascendent în ceea ce priveşte clienţii, dar şi felul în care este percepută imaginea României?

Suntem la a treia ediţie de Berlin Fashion Week. Prima prezentare am avut-o în urmă cu exact un an. Prima oară ecourile prezenţei noastre acolo au ajuns direct la Euronews, CNBC etc. şi au făcut înconjurul lumii. S-a vorbit de o „Şcoală de modă românească" în presa internaţională, ceea ce a fost o mare realizare, dar şi o răsplată pentru Săptămâna Modei de la Iaşi, care se pare că în cei 13 ani de existenţă şi-a făcut datoria pentru această industrie. Acum am avut ţinute din colecţia mea prezente în topul realizat de cel mai important ziar german, „Bild". Am fost considerată, alături de o altă firmă germană, drept Cea mai bună colecţie nou intrată la Berlin Fashion Week. Poate cel mai important lucru, publicaţia „Vogue" Germania a inclus look-ul folosit în colecţia mea printre tendinţele sezonului toamnă/iarnă 2012-2013.

Asta se numeşte trendsetter şi aş putea spune că niciun designer român nu a realizat o asemenea performanţă până acum. Din punctul de vedere al clienţilor, am început să vindem pe piaţa germană, care este o piaţă extrem de exigentă. Cred că cel mai mare câştig este, însă, pentru imaginea României. Iată că, alături de sport, film, teatru, muzică, literartura şi artă, putem vorbi de moda românească la nivel internaţional.

Aceste participări la Berlin reprezintă victorii individuale pentru fiecare designer prezent sau există beneficii şi pentru industria modei autohtone?

Imaginea pe care o obţinem prin prezenţa pe podiu­mul de la Berlin ne ajută pe fiecare dintre noi la vânzări atât în ţară, cât şi în străinătate. Imediat după Berlin am fost la Paris la un alt târg, unde Otilia Flonta, designerul cu care am lucrat genţile pentru show-ul de la Berlin, a încheiat foarte multe comenzi datorită fotografiilor din prezentarea mea de la Berlin. Ca mesaj pentru industria textilă din România, este evident că prezenţa unui număr atât de important de firme din ţara noastră care lucrează produse de înaltă calitate transmite pe piaţa germană, şi nu numai, faptul că-n ţara noastră moda este un fenomen important, care se manifestă la un nivel înalt de calificare. Acesta este cu siguranţă un mesaj care este urmărit şi recepţio­nat de cei interesaţi de colaborări în acest domeniu. Cred că beneficiile pentru industria modei din România sunt mult mai mari decât ni le imaginăm noi.

Cum au fost ultimii trei ani de criză pentru brandul Irina Schrotter?

Fără discuţie, grei. Cu decizii importante şi dureroase, cu investiţii curajoase. Am apelat la soluţii combinate de susţinere a liniei principale cu linii inferioare. Am deschis un nou magazin monomarcă în Elveţia. Peste trei săptămâni lansez la New York o linie exclusivă pentru piaţa americană, realizată împreună cu un designer american, care se va vinde în Soho, pentru început. Mai avem şi alte proiecte pentru anul acesta. Cu alte cuvinte, încercăm să identificăm oportunităţile oferite de această criză şi să mergem mai departe.

Sunt designeri precum Maria Lucia Hohan care au dovedit că graniţele nu sunt un impediment de nedepăşit. Designerii români încep să se afirme evident pe plan internaţional?

Înaintea ei au fost Doina Levintza, Venera Arapu, apoi am urmat eu, Jolidon şi mulţi alţii. Acest lucru dovedeşte exact ceea ce au remarcat jurnaliştii din presa internaţională: „existenţa unei şcoli de modă puternică în România" care-şi face simţită existenţa şi pe plan internaţional. Cred că designerii români abia au început să-şi arate capacităţile şi sunt convinsă că fenomenul va genera multe idei şi reacţii pozitive din partea tinerilor din ţară.

Săptămâna Modei de la Iaşi va avea loc în acest an?

Sperăm să reuşim să o organizăm în luna iunie. Suntem în discuţii avansate cu partenerii noştri şi avem şi clienţi germani, şi jurnalişti germani care sunt foarte nerăbdători să ne cunoască la noi acasă, alături de familia lărgită a modei româneşti. Credem că ar fi o bună ocazie pentru prietenii noştri germani să cunoască o altfel de Românie cu ajutorul, de ce nu, designului românesc.

La ce vă aşteptaţi în 2012 pentru brandul dumneavoastră?

Cred că urmează un an greu, cu multe necunoscute. Proiectele pe care mi le-am propus pentru acest an sunt extrem de curajoase şi riscante din punct de vedere financiar. Având în vedere că niciodată nu m-am dat în lături de la provocări de acest gen şi că le consider una dintre condiţiile reuşitei, sper să fiu sănătoasă şi să am puterea să le finalizez. Industria modei din România a început un an bun prin reuşita noastră de la Berlin, sper să continue tot aşa şi să vorbim peste tot în lume, prin limbajul veşmântului, despre o altfel de Românie.

"Sper să continue tot aşa şi să vorbim peste tot în lume, prin limbajul veşmântului, despre o altfel de Românie."
Irina Schrotter
femeie de afaceri

Dacă ţi-a plăcut ştirea, dă-ne LIKE pe Facebook AICI

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite