INFOGRAFIE Cât muncesc românii pentru fiţe: „Salariul meu este de 400 de euro, dar îmi iau numai haine de firmă!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Deşi nu au salarii mari, românii cheltuiesc sume importante pe produse scumpe, de firmă FOTO: Shutterstock
Deşi nu au salarii mari, românii cheltuiesc sume importante pe produse scumpe, de firmă FOTO: Shutterstock

Salariul mediu net din România este, alături de cel din Bulgaria, cel mai mic din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, românii investesc sume mari în produse şi servicii considerate de lux.

Românii au cel mai mic salariu mediu din Uniunea Europeană, arată cercetarea realizată de UBS, dar acest lucru nu-i împiedică pe mulţi dintre ei să achiziţioneze produse şi servicii de fiţe, în ciuda efortului financiar considerabil. Mai mult, 31% din românii din mediul urban şi-au anunţat intenţia de a cumpăra bunuri de lux pe parcursul acestui an, cele mai tentante fiind hainele şi încălţămintea „de firmă“ (60%), urmate de parfumuri (46%), alcool şi mâncare (26%), potrivit unui studiu ISRA Center. 

„Am o leafă de 400 de euro, dar îmi cumpăr numai haine şi parfurmuri de firmă pentru că ţin foarte mult la imaginea mea. Într-o astfel de haină mă simt mai bine, mai puternică şi am mai multă încredere în mine. În plus, parcă şi colegii mei mă respectă mai mult“, spune Anca Oancea (32 de ani), angajată la o companie multinaţională din Bucureşti. Ultima achiziţie făcută de Anca a fost „o bluză superbă“, pe care a plătit 750 de lei (aproximativ 170 de euro). Anca munceşte în jur de 20 de zile pe luna, câte opt ore pe zi. Câştigă 2,5 euro pe oră, puţin peste media din România, ceea ce înseamnă că, pentru a-şi cumpăra bluza preferată, Anca a lucrat 68 de ore. 

 „N-ai iPhone, n-ai smartphone“

O altă categorie de produse costisitoare, dar foarte îndrăgite de români sunt gadgeturile high-tech. A avea în ziua de azi smartphone de ultimă generaţie nu mai are neapărat legătură cu utilitatea obiectului, cât, mai degrabă, cu prestigiul social pe care ţi-l conferă. Ionuţ Vasilescu (22 de ani) nu are loc de muncă, dar are iPhone 5. L-a luat în rate şi cu ajutorul părinţilor. „Sunt fan Apple de când a intrat pe piaţa românească şi nu pot concepe să nu am ultimul model de iPhone. E drept că este scump, dar este în acelaşi timp şi cel mai bun produs de pe segmentul său. Şi prietenii mei gândesc la fel: dacă n-ai iPhone, n-ai smartphone“, este de părere Ionuţ Vasilescu. Ce nu ştie el este că, pentru a-i plăti telefonul, părinţii lui vor trebui să muncească, în total, peste 300 de ore.

Situaţia este similară şi în privinţa celorlalte gadgeturi high-tech. „Românii îşi schimbă telefoanele şi computerele mai des decât americanii şi decât occidentalii în general. Românii au cele mai noi, cele mai scumpe şi cele mai performante gadgeturi, deşi majoritatea nu folosesc sau nu ştiu să folosească nici 10% din funcţiile acestor dispozitive high-tech. De asemenea, mulţi au smartphone de ultimă generaţie, dar nu au internet instalat pe el. Sau, mai grav, n-au nici măcar minute să poată suna pe cineva. Ştiu persoane care deţin cel mai performant computer, dar îl folosesc pe post de maşină de scris“, precizează sociologul Alfred Bulai. 

„Victimele marketingului“

Pentru mulţi români, pe lângă „cu ce haine, accesorii, gadgeturi eşti văzut“, contează la fel de mult şi „unde eşti văzut“.  Anumite cluburi, deşi foarte scumpe, sunt în mod special frecventate pentru că „acolo merge lumea bună“. La fel şi cu anumite staţiuni, dintre care se remarcă Mamaia pe litoral şi Poiana Braşov la munte. „Prefer să strâng bani tot anul şi să merg un weekend la Mamaia, decât să stau o săptămână în altă staţiune, de exemplu în Jupiter, deşi aş cheltui cam aceeaşi sumă“, spune Iulia Sefrim (21 de ani), studentă în Bucureşti. 

Totuşi, de ce se comportă românii astfel? „Pentru că sunt victime ale marketingului agresiv din ultima perioadă. Societatea românească a fost supusă pre mult timp unui regim restrictiv, cu probleme mari legate de consumul general şi cel al produselor de lux în special. Odată cu libertatea, în mod firesc, consumul a explodat, dar din lipsă de experienţă, românii s-au dovedit mai sensibili la politicile de marketing ale companiilor“, susţine sociologul Alfred Bulai. 

info ore lucrate
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite