FOTO „Do It Yourself“: când întoarcerea la tradiţie devine o afacere profitabilă

FOTO „Do It Yourself“: când întoarcerea la tradiţie devine o afacere profitabilă

Filosofia din spatele conceptului DIY refuză achiziţionarea de produse realizate pe bandă rulantă

Filosofia din spatele conceptului „Do It Yourself“ refuză industrializarea şi achiziţionarea de produse realizate pe bandă rulantă. Îmbrăţişează, în schimb, creativitatea şi personalizarea obiectelor, iar pe termen lung poate deveni o afacere profitabilă.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

Există o serie de factori care au contribuit la popularizarea DIY. Pe de o parte, standardizarea produselor a determinat cumpărătorii să caute originalitatea. În acelaşi timp, criza economică a avut drept consecinţă şi restrângerea bugetului alocat achiziţionării diverselor produse. Altfel spus, cele mai multe persoane preferă să confecţioneze anumite obiecte, în loc să apeleze la ajutorul profesioniştilor. În modă, în decoraţiunile interioare, dar şi în gastronomie curentul DIY a avut şi are succes mai mult decât în alte domenii, iar mediul online favorizează promovarea celor cu adevărat talentaţi.

 DIY în modă şi gastronomie

În iunie 2005, Ian Pearson publica un articol în care vorbea despre viitorul industriei modei. În faţa presiunilor economice şi a digitalizării, creatorii şi-au modificat strategiile şi au încercat să „se împrietenească“ şi cu alte tipuri de clienţi. Altfel spus, clasa mijlocie are acum acces la produse care să poarte, de pildă, eticheta unui Karl Lagerfeld sau, un exemplu mai recent, a lui Oscar de la Renta.

În ciuda acestor strategii, micile afaceri începute de aşa-zişii amatori au început să aibă succes. Reţeta, în cazul majorităţii, a inclus un blog, o porţie consistentă de talent sau chiar atragerea vizitatorilor cu ajutorul a diverse promoţii. 

Un astfel de blog este „A Beatiful Mess“. În cadrul paginii de prezentare, autoarea scrie: „În vara lui 2007, Elsie a început A Beautiful Mess doar pentru amuzament. Încet-încet, crearea de articole a devenit pasiunea ei. La începutul lui 2010, Emma a început să contribuie cu idei şi reţete“. După aproximativ un an, cele două au publicat prima carte, iar afacerea s-a extins.

Spre deosebire de marii designeri, astfel de mici întreprinzători nu îşi păstrează secretele doar pentru ei. Pe bloguri apar constant fotografii în care autorii arată, pas cu pas, metodele la care au recurs pentru a crea anumite obiecte. Există şi alternativa în care privitorul, mai puţin înzestrat, preferă să cumpere creaţia, iar astfel de cazuri nu sunt deloc rare.

Desigur, mişcarea DIY nu se referă doar la confecţionarea de obiecte. Orice activitate care necesită ajutor profesionist, dar care este dusă la îndeplinire prin forţe proprii se înscrie în definiţia conceptului.

Decoraţiunile interioare, de pildă, pentru care există oricând profesionişti disponibili, au devenit un domeniu în care este dificil să dai greş, odată cu apariţia articolelor şi site-urilor de profil care conţin atât sfaturi, cât şi modele de organizare a încăperilor.

De pildă, un articol de pe site-ul doityourself.com pune la dispoziţia cititorilor idei de amenajare a dormitorului, venite din partea unui profesionist. Şi pentru că se apropie Paştele, site-ul apartmenttherapy.com vine cu idei de încondeiere a ouălor şi de organizare a meselor în familie. Iar astfel de exemple pot continua la nesfârşit.

Curentul şi-a găsit locul şi în arta culinară. Spre deosebire de blogurile tradiţionale, cele care promovează conceptul DIY sunt mai spectaculoase. De fapt, fiecare fel prezentat pare să fie unul decorativ. Pe un astfel de blog, sunt prezentate la loc de cinste reţete de torturi realizate cu migală şi cu atenţie la detalii. Pe un altul, poţi găsi reţete de cocteiluri originale.

Un concept universal

Curentul în sine se aplică, aşa cum am menţionat, la orice activitate care necesită ajutor din partea unui profesionist. În anumite domenii, însă, expertiza nu poate fi înlocuită de munca amatorului. Pentru proiectele care solicită efort sau cunoştinţe temeinice, este de preferat să se apeleze la personal calificat. De exemplu, dacă decorarea unei anumite încăperi poate fi o activitate în care proprietarul îşi testează creativitatea, în ce priveşte reparaţiile majore, situaţia se schimbă.

Sigur, nimeni nu poate duce la bun sfârşit toate sarcinile de unul singur: gătitul, pregătirea decoraţiunilor, confecţionarea de articole vestimentare sau de piese de mobilier. Cu toate acestea, un simplu colaj cu imaginile favorite poate fi un început bun.

Înainte de a te decide dacă angajezi sau nu un expert, evaluează costurile şi posibilităţile şi, desigur, propriile aptitudini. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările