De ce ne place atât de mult mâncarea fast-food? Trucuri folosite de marile lanţuri de restaurante ca să ne facă „dependenţi“ de ceea ce vând

De ce ne place atât de mult mâncarea fast-food? Trucuri folosite de marile lanţuri de restaurante ca să ne facă „dependenţi“ de ceea ce vând

Există o mulţime de localuri care apelează la arome artificiale pentru a accentua aroma de cafea proaspătă, de popcorn, prăjituri sau chiar de hamburger abia scos de pe plită. FOTO Arhiva Adevărul

Restaurantele fast-food fac parte deja din viaţa de zi cu zi a românilor, burgerii, pizza, cartofii prăjiţi şi alte produse mâncate pe fugă devenind adevărate „droguri“ alimentare. Un expert în comportament alimentar a identificat motivele pentru care suntem atraşi irezistibil de acest tip de preparate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Expertul american în marketing şi comportament alimentar, prof. doctor Brian Wansink, explică în cartea „Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Everyday Life“ modul în care marile lanţuri de restaurante fast-food apelează la tot felul de trucuri publicitare şi psihologice pentru a-şi fideliza clienţii, în aşa fel încât afacerea să meargă ca pe roate.

Arome îmbătătoare

Un restaurant în care miroase îmbătător, a mâncare caldă, proaspăt gătită, este cu atât mai atrăgător pentru clienţii înfometaţi. Wansink precizează că există o mulţime de localuri care apelează la arome artificiale pentru a accentua aroma de cafea proaspătă, de popcorn, prăjituri sau chiar de hamburger abia scos de pe plită. ScentAir este una dintre firmele care se ocupă de aşa-numitul „aroma marketing“ (marketingul aromei-lb. engl.), iar în portofoliul de clienţi ai firmei amintite figurează şi McDonald’s. Psihologul atrage atenţia că aceste practici ţin pur şi simplu de managementul unei afaceri şi că cele mai multe firme mari din acest domeniu procedează în mod similar.

Interesant este că în urma mai multor multe studii s-a descoperit că mirosul plăcut şi intens al unui produs determină o persoană să mănânce cu mai multă plăcere preparatul respectiv. „Din păcate, acest lucru înseamnă şi că este mai probabil să tânjim după cartofi prăjiţi decât după salată“, explică Wansink.

Culori care fac poftă de mâncare

Logo-urile unora dintre cele mai importante lanţuri de restaurante fast-food, printre care McDonald’s , KFC, Burger King, Pizza Hut, conţin, deloc întâmplător, culorile galben şi roşu, atrage atenţia specialistul american. Nenumărate studii realizate în decursul timpului au arătat că nuanţa galben stimulează apetitul. Mai exact, la simpla vedere a acestei culori, creierul reacţionează prin producerea unei cantităţi mai mari de serotonină, substanţă denumită şi „hormonul fericirii“. Iar în cadrul unei cercetări realizate de Universitatea din Rochester s-a demonstrat că în prezenţa culorii roşu, reacţiile oamenilor se precipită, ceea ce explică şi faptul că avem tendinţa să înfulecăm mâncarea.

Socializezi, mănânci mai mult

Foarte important este şi să mâncăm în astfel de restaurante în compania prietenilor, a familiei, să socializăm, subliniază profesorul american. „Studiile arată că avem tendinţa să consumăm cu 30% mai multă mâncare atunci când nu suntem singuri la masă. Cu cât este mai mare grupul, cu atât suntem mai indulgenţi cu ceea ce alegem să comandăm. De exemplu, s-a observat că într-un grup de şapte persoane sau mai multe, consumul de calorii este, în medie, mai mare cu 90% decât atunci când suntem singuri. Tocmai de aceea, reclamele realizate pentru astfel de produse prezintă localurile fast-food ca pe un spaţiu de socializare, unde prietenii şi familia împărtăşesc tot ce este mai plăcut.“

Gust mai bun, dar cât de sănătos?

Gustul mai intens al produselor este obţinut uneori prin adăugarea a tot felul de condimente, dar şi unor substanţe mai puţin cunoscute de publicul larg, cum este şi extractul de drojdie autolizată, utilizat pe scară largă ca potenţiator de aromă în multe dintre alimentele procesate. Îngheţata conţine propylene glycol, substanţă conţinută şi de produsele antigel, care previne întărirea desertului rece.
Nu în ultimul rând, avertizează medicul, carbohidraţii rafinaţi, care se regăsesc în cele mai multe produse fast-food, pot induce în organism reacţii similare cu cele întâlnite la dependenţii de droguri, în sensul că simţi nevoia să îţi iei din nou „doza“, după o anumită perioadă, conform unui studiu publicat în 2013, în American Journal of Clinical Nutrition (Jurnalul American de Nutriţie Clinică).

Copiii sunt fericiţi, la fel şi părinţii

Copiilor nu le pasă de mâncarea fast-food la fel de mult pe cât îi interesează jucăriile care vin la pachet cu o astfel de comandă, spune expertul american în nutriţie. Pe de altă parte, părinţii preferă să meargă împreună cu cei mici în astfel de restaurante şi graţie locurilor de joacă. „Ca părinte, înţeleg dorinţa şi tentaţia de a avea 45 de minute în care pot să mănânc în timp ce copiii se joacă lângă mine“, spune Brian Wansink.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările