Cum să laşi grijile deoparte, atunci când vezi lucrurile doar în nuanţe de gri

Cum să laşi grijile deoparte, atunci când vezi lucrurile doar în nuanţe de gri

Cei care nu se îngrijorează cu uşurinţă se pot detaşa de o situaţie pentru a putea privi lucrurile în perspectivă FOTO Huffington Post

Îngrijorarea este, pentru unii, inevitabilă. Atunci când se prevestesc lucruri rele, omul se gândeşte, în mod natural, la consecinţele negative ale situaţiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un lucru este clar: toţi ne îngrijorăm din când în când. Însă, în cazul unora dintre noi, grijile capăta amploare şi ajung să ne afecteze calitatea vieţii, în general.
 
Jason Moser, profesor asistant la Departamentul de Psihologie al Universităţii de Stat din Michigan, împreună cu Christine Purdon, psiholog licenţiat şi profesor la Centrul de Cercetare în Sănătate Mintală al Universităţii din Waterloo, au rezumat cele mai eficiente strategii pentru înfrânarea îngrijorării, precum şi câteva lucruri de care ar trebui să ţină cont cei care nu vor să se lase dominaţi de această trăire negativă:
 
1. Concetrează-te pe prezent
 
Una dintre cele mai mari diferenţe dintre cei care se îngrijorează şi cei care-şi ţin în frâu grijile este abilitatea de a trăi în prezent, fără a fi demoralizaţi de întâmplări proiectate doar mintal, care nici măcar nu au avut loc.
 
2. Fii dispus să rişti
 
Dacă cei care se lasă afectaţi de îngrijorare iau decizii cu mare greutate din cauza posibilităţii producerii unor consecinţe negative, cei care-şi înfrânează temerile îşi asuma riscuri, fiind dispuşi să testeze mai multe soluţii, indiferent de care va fi finalitatea lor, spune Moser. 
 
3. Simţul perspectivei


 
Cei care nu se îngrijorează cu uşurinţă se pot detaşa de o situaţie pentru a putea privi lucrurile în perspectivă. Asta nu înseamnă că veşnicii îngrijoraţi nu privest şi ei în perspectivă lucrurile, este de părere Moser. Totuşi, pentru a-ţi ameliora starea de spirit şi a prinde încredere în viitor, este necesară adoptarea unei perspective pozitive asupra evoluţiei propriei vieţi. Moser recomandă luarea în calcul a tuturor scenariilor posibile şi evaluarea fiecăruia în parte. O analiză obiectivă poate dezvălui, în multe cazuri, că lucrurile nu pot ieşi doar rău, aşa cum unii dintre noi ne gândim iniţial. Odată ce conştientizezi că există şi şanse de mai bine, poţi căpăta încredere în tine şi în viitorul tău.
 
4. O situaţie poate fi albă sau neagră, oricum ar părea la început
 
Dacă priveşti o imagine cu o femeie căreia un bărbat mascat îi ţine un cuţit la gât, ce finalitate a lucrurilor ai în minte? O persoană cu multe griji s-ar gândi la cele mai negre scenarii, însă o persoana fără această problemă ar lua în calcul posibilitatea că femeia ar putea reuşi să fugă şi să fie în siguranţă- aceştia din urmă au capacitatea de a accepta că şi un eveniment negativ poate avea un final pozitiv.
 
5. Pune-ţi întrebările potrivite

 
Persoanele care se lasă repede cuprinse de temeri ar trebui să îşi diminueze, într-un fel, tendinţele de îngrijorare. O serie de întrebări, precum: „Care este, de fapt, problema?”, „Este problema mea?”, „Am control asupra situaţiei?”, „Am făcut tot ce mi-a stat în putinţă ca lucrurile să iasă bine?”, „Este iminentă? Dacă nu, nu am niciun motiv de îngrijorare” – ar putea fi cu adevărat utile în acest caz.
 
6. Învaţă să îţi înţelegi emoţiile negative
 
„Cei care suferă de îngrjorare cronică au o problemă în a-şi înţelege şi accepta emoţiile”, spune Jason Moser, profesor asistant la Departamentul de Psihologie al Universităţii de Stat din Michigan. Pe de altă parte, oamenii cu perspective psihologice sănătoase tind să perceapă emoţiile negative ca pe un semn că ceva este în neregulă şi că acea cauză, oricare ar fi ea (relaţie, facturi, loc de muncă), necesită ceva atenţie. „Pe baza emoţiilor se pot lua şi decizii sănătoase”, mai adaugă psihologul.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările