Cum ne influenţează culorile obiceiurile de consum. Ştii de ce Facebook e albastru?

Cum ne influenţează culorile obiceiurile de consum. Ştii de ce Facebook e albastru?

Brandurile îşi aleg cu grijă culorile care le reprezintă FOTO Shutterstock

Le vedem zilnic şi, totuşi, nu înţelegem pe deplin cât de mare este impactul culorilor asupra noastră. Din cele mai vechi timpuri, oamenii s-au folosit de culori pentru a-şi exprima emoţiile şi trăirile, iar în prezent ele au ajuns să ne influenţeze obiceiurile de consum.

Ştiri pe aceeaşi temă

V-aţi întrebat vreodată de ce Facebook-ul are culoare albastră? Motivul este unul pe cât de simplu, pe atât de bizat: Mark Zuckerberg, cofondatorul şi preşedintele reţelei, este daltonist, ceea ce înseamnă că albastrul este culoarea pe care el o poate distinge cel mai bine, potrivit „The New Yorker“. 

„Albastrul este cea mai bogată culoare pe care o pot vedea“, a spus Zuckerberg.
 
Chiar dacă în cazul Facebook alegerea culorii nu a implicat cine ştie ce strategie de marketing, există şi exemple despre modul în care culorile ne influenţează deciziile de a cumpăra un anumit produs. Până la urmă, simţul vizual este cea mai dezvoltată capacitate a fiinţelor umane. Este firesc ca 90% din decizia de cumpărare a unui produs să se bazeze pe culoarea acestuia.
 
Aşadar, cum ne afectează culorile şi care este adevărata ştiinţă din spatele lor?
 
Nu toţi oamenii conştientizează faptul că fiecare culoare declanşează un anumit mod de gândire. În acest caz, The Logo Company a încercat să decrie culorile şi să evidenţieze de ce anumite companii se asociază cu ele. 
 
Negrul defineşte calităţi precum precizia, credibilitatea, puterea, intensitatea, profesionalismul sau acurateţea, fiind asociat, de cele mai multe ori, cu companii din domenii precum construcţii, modă, financiar, marketing sau industrie.
 
Verdele sugerează naturaleţea, tinereţea, grija, educaţia, ecologia şi este atribuit medicinei, ştiinţei, guvernelor, turismului sau resurselor umane.
 
Albastrul inspiră credibilitate, curăţenie, concentrare, profesionalism, putere, fiind destinat medicinei, îngrijirii sănătăţii, domeniului high-tech, informaţiei tehnologiei sau corporaţiilor. 
 
 
În acest context, dacă aruncăm o privire la culorile folosite de unele dintre cele mai cunoscute branduri de la nivel mondial, alegerile acestora nu par deloc întâmplătoare. În mod clar, fiecare companie încearcă să declanşeze o emoţie specifică.
 
Spre exemplu, logo-ul companiilor Apple, Wikipedia sau Nike încearcă, prin asocierea negrului cu gri, să inspire echilibru. Logo-urile de culoare verde de la Android, Animal Planet sau Monster vor să inducă o stare de calm, pe când logo-urile albastre de la Dell, Oreo, Oral-B sau Facebook vor să-şi demonstreze potenţa şi încrederea. Yahoo, Barbie sau T-mobile vor să reflecte creativitatea prin culoarea mov, Coca-Cola, CNN sau Lego încearcă prin culoarea roşie să inspire tinereţe, curaj şi entuziasm, Fanta şi Mozilla, prin culoarea portocalie vor să arate încrederea, siguranţa, iar culoarea galbenă a unor companii de talia Nikon, Subway sau Ferrari vrea să ofere optimism şi claritate.

Color Emotion Guide22 Psychology Of Color In Logo Design

 

An infographic by the team at The Logo Company

Asocierea culorilor

Mai mult decât atât, atunci când vrem să cumpărăm un anumit produs, culorile joacă un rol important. În acest sens, compania KISSmetrics a realizat o clasificare a culorilor şi a modului în care acestea ne influenţează obiceiurile de consum.
 
Produsele încearcă astfel să-şi atribuie sau să împrumute diverse puncte forte ale culorilor.  Femeile sunt atrase de culori precum albastru, violet sau verde, dar nu apreciază portocaliul, maroul sau griul. Pe de altă parte, bărbaţii apreciază mai mult albastrul, verdele şi negrul, dar detesta maroul, portocaliul sau mov.
 
Într-un experiment realizat de HubSpot s-a testat dacă schimbarea culorii unui buton din site ar cauza o diferenţă. Ideea a fost ca butonul din site să fie verde ori roşu. Verdele implică idei precum «natural» sau «mediu» şi, dată fiind utilizarea sa pe scară largă pentru semafoare, sugerează ideea de mişcare. Pe de altă parte, culoarea roşie comunică entuziasm, pasiune, sânge şi avertizare. De asemenea, este folosită pentru opririle de la semafor. Roşul este cunoscut pentru faptul că atrage atenţia.
 
 
În aceste condiţii, balanţa înclina, fără doar şi poate, spre faptul că verdele va fi cel care va îndemna utilizatorii să apese un buton. Chiar şi aşa, finalul experimentului a fost surprinzător: accesările butonului de culoare roşie le-a depăşit pe cele de culoare verde. „Cu 21% mai mulţi oameni au dat click pe butonul roşu decât pe cel verde. Nimic de pe pagină nu fusese schimbat, aşadar culoarea butonului a fost cea care a făcut diferenţa“, s-a arătat în urma experimentului de pe site-ul HubSpot.
 
De ce sunt hyperlink-urile albastre
 
Un exemplu ideal de cum culorile pot influenţa un produs vine de la începuturile erei web, atunci când textele pe web nu erau atât de aspectuoase pe cât sunt astăzi. V-aţi gândit vreodată de ce hyperlink-urile sunt albastre? Răspunsul este că astfel se urmărea crearea unui contrast cu fundalul original al site-urilor.
 
Mosaic, unul dintre primele browsere web, afişa paginile web pe un fond gri, în timp ce textul era negru. Cea mai întunecată culoare disponibilă la acea vreme, care nu se asemăna cu textul negru, era albastrul. Prin urmare, pentru a evidenţia şi mai bine link-urile de text, dar să fie citibile, culoarea albastră a fost cea selectată.
 
Este fascinant cum o culoare poate influenţa obiceiurile de consum. Te-ai gândit vreodată că atunci când alegi un anumit produs eşti ghidat şi de culori?

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: