Cheia fericirii? Fii mai organizat!

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Conflictul dintre muncă şi viaţa personală
Conflictul dintre muncă şi viaţa personală

Cheia conflictului dintre muncă şi familie, precum şi a echilibrului dintre muncă şi viaţa personală este organizarea şi eficienţa, spune Zeynep Aycan, profesor la Universitatea Koc în Istanbul.

Ultima decadă a dedicat o atenţie specială conflictului dintre muncă şi familie, şi pe bună dreptate.

Conform cercetătorilor, conflictul dintre muncă şi viaţa personală reprezintă mai întâi de toate o ameninţare asupra sănătăţii. Există nenumărate studii care indică că acesta poate duce la probleme de natură psihologica cum ar fi: depresii, oboseală cronică, anxietate, alcoolism, precum şi violenţă şi abuz.

O situaţie tensionată în familie este asociată cu o performanţă scăzută la lucru, cu o schimbare frecventă a locurilor de muncă, cu lipsa de angajament, precum şi abuzul în serviciu.

Pe plan personal, stresul creat de conflictul dintre muncă şi familie scade satisfacţia în căsnicie şi creşte rata divorţurilor. De asemenea, copiii care cresc în aceste familii vor experimenta, cel mai probabil, tulburări de comportament.

În Singapore, spre exemplu, prim-ministrul Lee Hsien pune rata îngrijorător de scăzută a natalităţii pe seama dificultăţii cetăţenilor de a echilibra munca şi viaţa personală. Acesta a declarat într-un discurs:

Din ce în ce mai mulţi singaporezi decid să rămână singuri sau se căsătoresc mult mai târziu în viaţă. Motivul principal îl reprezintă orele multe de muncă – şi spun acest lucru cu o foarte mare seriozitate. A avea posibilitatea să fii conectat 24/7 reprezintă un lucru minunat, dar a fi disponibil pe e-mail non-stop, nu este un lucru bun.

În Statele Unite ale Americii, preşedintele Obama a cerut agenţiilor federale să ofere condiţii de muncă flexibile pentru a le fi mai uşor angajaţilor să aibă o familie şi un loc de muncă în acelaşi timp.

Prof Zeynep Aycan, expertă în management şi echilibrul dintre muncă şi viaţa personală, spune că singurul fel în care putem rezolva conflictul dintre familie şi muncă este să devenim din ce în ce mai eficienţi. Acest conflict ia naştere dintr-un sentiment că suntem încărcaţi cu mai mult decât putem duce – atât la muncă, cât şi în viaţa personală.  Reducerea responsabilităţilor, la muncă sau acasă, nu este mereu posibilă. Aşadar, efectuarea sarcinilor într-un mod eficient va duce la o îmbunătăţire a felului în care percepem viaţa. Ea adaugă: 

Studiile noastre nu au identificat nicio legătură între timpul pe care îl petrecem făcând un anumit lucru şi eficienţă. O sumedenie de angajaţi lucrează peste program şi îşi petrec mare parte a timpului în diverse şedinţe – însă rezultatele lor nu sunt proporţionale cu aceste eforturi.

În opinia dumneaei, este imperativ să dobândim aptitudini în arii precum ar fi managamentul timpului, lucrul în echipă şi delegare, şi să ne formăm un obicei de a fi eficienţi nu doar la muncă şi în familie, dar şi în afara acestor două.

Ultimul lucru asupra căreia prof. Aycan atrage atenţia este că lucrurile pot deveni mai bune şi cu ajutorul guvernelor şi al companiilor private. Posibilitatea de a lucra flexibil, concediul de maternitate/paternitate plătit, asigurarea de sănătate, zile plătite în cazuri de urgenţă în familie, precum şi asigurarea de transport sunt măsuri care pot fi luate spre a încuraja un stil de viaţă echilibrat al angajaţilor.

Studiile efectuate la Universitatea Koc, în parteneriat cu alte 10 instituţii din jurul lumii, arată că atât femeile cât şi bărbaţii, care beneficiază de cele menţionate mai sus, sunt mai puţin stresaţi, îşi schimbă locul de muncă mai rar şi, în general, sunt mult mai satisfăcuţi cu vieţile lor. Totodată, companiile care oferă aceste beneficii angajaţilor lor nu trebuie să îi discrimineze pe cei care aleg să le folosească când vine vorba de plată şi promoţii. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite